راهنمای انتخاب نام برای کسب و کار تا بهترین نتیجه را داشته باشید

انتخاب نام تجاری یک مرحله مهم هنگام شروع یک کسب و کار است. در ادامه‌ی ٰراهنمای انتخاب نام برای کسب و کار با ما همراه باشید.

24
0
0 ٰراهنمای انتخاب نام برای کسب و کار

انتخاب نام تجاری یک مرحله مهم هنگام شروع یک کسب و کار است. این نام هویتی است که به وسیله‌ی آن با مشتریان خود ارتباط برقرار خواهید کرد و همچنین بازتابی از نوع تجارت شما است. نام تجاری می‌تواند به شما کمک کند تا در سال‌های آینده در فضای رقابتی خود برتری داشته باشید. در ادامه‌ی ٰراهنمای انتخاب نام برای کسب و کار با ما همراه باشید.

تعیین نام برای یک تجارت یک هنر است. شما باید محدودیت‌های دامنه یا علامت تجاری را نیز در نظر بگیرید. ممکن است در نهایت دقیقا نام تجاری مورد نظرتان انتخاب نشود. انتخاب نام تجاری مانند پیدا کردن خانه است. ممکن است متوجه شوید که پیشنهاد شما برای خانه رویاییتان پذیرفته شده است اما ناگهان خانه‌ی رویایی بعدی خود را پیدا می‌کنید. سپس باز هم به دنبال یافتن خانه‌ی رویایی بعدی خود خواهید رفت. در ادامه چند مرحله برای کمک در ٰانتخاب نام برای کسب و کار آورده شده است.

انتخاب نام برای کسب و کار

۱ راهنمای انتخاب نام برای کسب و کار

بسیاری از مشاغل نامی را انتخاب می‌کنند که افراد با دیدن یا شنیدن آن با فعالیت‌های شرکت ارتباط برقرار کنند. به عنوان مثال نام تجاری Tripadvisor از جهت مشاوره برای سفرها، سریعا با شما ارتباط برقرار می‌کند. با این حال یافتن نام‌هایی که قبلاً به کار گرفته نشده‌اند کار آسانی نیست و نام‌های موجود ممکن است با هزینه‌ی قابل توجهی همراه باشند. در غیر این صورت می‌توانید نامی را انتخاب کنید که نشان دهنده ارزشی باشد که شرکت شما به آن اعتقاد دارد یا ایده‌ای است که مورد توجه مخاطبان شما قرار می‌گیرد. به عنوان مثال تسلا را در نظر بگیرید، این نام تجاری از نام نیکولا تسلا که به طراحی سیستم تغذیه‌ی برق AC مدرن کمک کرد، گرفته شده است و نشان دهنده‌ی جهانی است که با انرژی الکتریکی کار می‌کند.

نام‌های تجاری دیگری وجود دارند که جذابند اما معنای واضحی ندارند، مانند Google یا Yahoo و ….

آیا هنگام انتخاب نام تجاری مهم است که نام تجاری شما معنایی داشته باشد؟ اگر چنین است، این مورد را یک نکته اساسی در روند کار خود قرار دهید. و اگر معنای نام تجاری برای شما اهمیت ندارد، شما انتخاب بیش‌تری خواهید داشت اما می‌تواند شما را با چالش بیش‌تری رو به رو کند.

نام تجاری را تفکیک کنید تا هسته اصلی برند شما را نشان دهد

3 ٰراهنمای انتخاب نام برای کسب و کار

این نکته مهم است که بدانید تجارت شما به چه چیزی اشاره می‌کند. آنچه را که تجارت شما انجام خواهد داد، دلیل وجود آن و نحوه فعالیت آن را بنویسید. ممکن است ابتدایی به نظر برسد، اما به شما در شناخت هویت نهان تجارتتان کمک می‌کند.

فکر کردن به نام تجاری بدون داشتن دید مشخصی از آنچه می‌خواهید تجارتتان نشان دهد، شما را به جایی نمی‌رساند. با این تمرین با بسیاری از کلمات، ایده‌ها، مفاهیم و حتی احساسات برای پیدا کردن نام‌های تجاری خود رو به رو خواهید شد.

طوفان فکری برای انتخاب نام تجاری

2 راهنمای انتخاب نام برای کسب و کار

تکنیک طوفان فکری را در یک جلسه گروهی شروع کنید، که می‌تواند شامل یکی از بنیانگذاران یا کارمندان قدیمی باشد. هر یک از شرکت کنندگان باید لیست‌های جداگانه‌ای از چگونگی و چرایی تجارتتان را آماده کرده و به اشتراک بگذارد. همه این موارد را بنویسید و روی آن کار کنید تا به توضیحی ازچگونگی تجارتتان برسید.

پس از دریافت نسخه نهایی، پیشنهاد دادن نام‌ها را شروع کنید. شما می‌توانید انواع نام‌ها را پیشنهاد دهید. اگر می‌خواهید گزینه‌های خود را محدود کنید، به عنوان مثال، آن را فقط به نام‌های با معنی، یا نام‌های دارای ارزش محدود کنید. ایده‌های نامگذاری شما پایه و نماینده تجارت، محصول و مأموریت شما خواهد بود.

همه نام‌ها را در یک صفحه اکسل قرار دهید. در صورتی که  در روزهای آینده، شما و تیمتان ایده‌های نامگذاری دیگری که به ذهنتان رسید، می‌توانید آن را به لیست اضافه کنید.

هنگامی که تعداد کافی از نام‌های پیشنهادی نوشته شد، به تیم خود اجازه دهید نام‌ها را در صفحه اکسل رتبه بندی کنند، این کار به شما این امکان را می‌دهد که با در نظر گرفتن نام‌هایی که بیش‌ترین تأیید را دارند، محدودیت بیش‌تری رو لیستتان اعمال کنید.

دامنه‌ها، علائم تجاری و نام‌های مشابه را در صنعت خود بررسی کنید

4 راهنمای انتخاب نام برای کسب و کار و کار

هنگامی که لیستی از نام‌های برگزیده نهایی را دریافت کردید، باید بررسی کنید که چه نام دامنه‌ای موجود است، آیا این نام‌ها از قبل به عنوان علامت تجاری انتخاب شده‌اند و آیا شخصی در صنعت مشابه شما از این نام استفاده می‌کند.

احتمالاً دامنه‌ای با پسوند .com می‌خواهید، اما به دست آوردن دامنه‌های در دسترس دشوار است. اگر این مورد برای شما ضروری است، فروشگاه‌هایی مانند Alter را امتحان کنید، در اینجا می‌توانید نام‌های مناسبی پیدا کنید. GoDaddy و Domainr روش‌های ساده‌ای برای بررسی نام دامنه‌ی در دسترس هستند. اگر نام دامنه مورد نظر شما قبلا انتخاب شده باشد، نام‌های مشابه دیگری مانند: io ، .net ، .tech. و گزینه‌های دیگری را به شما ارائه می‌دهد.

در مرحله بعدی باید علائم تجاری را بررسی کنید، کاری که قطعا ترجیح نمی‌دهید پس از ثبت شرکت انجام دهید. با مراجعه به وب سایت اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده می‌توانید بررسی کنید که آیا علامت تجاری ثبت شده است یا نه.

در آخر با یک جستجو در گوگل بررسی کنید که آیا سایر شرکت‌های فعال در صنعت شما دارای همان نام یا نام‌های مشابه با شما هستند. شرکت‌های فعال در صنایع مختلف با نام مشابه، اگرچه ایده آل نیستند، اما قابل قبول هستند. اگر شرکت‌هایی با نام مشابه در همان فضای شما قرار بگیرند ممکن است مشکلاتی برای شما ایجاد شود.

نظرات افراد خارج از گروه را بپذیرید

5 راهنمای انتخاب نام برای کسب و کارار

اکنون که دامنه مورد نظر را انتخاب کردید، می‌‌توانید به تنهایی و با گروهی که به شما کمک کرده‌اند، تصمیم نهایی را بگیرید یا می‌توانید با افراد دیگری نیز مشورت کنید.

داشتن یک نگاه جدید برای ارزیابی این نام یک مزیت است. در پایان فرایند، احتمالاً روی یک نام خاص توقف کرده‌اید و تغییر نظرتان به تنهایی دشوار است. به همین دلیل افرادی که در فرآیند نامگذاری شما حضور نداشتند، برای مشاهده واکنش‌های اولیه آن‌ها نسبت به نام تجاری مناسب هستند. آن‌ها همانند مشتریان آینده شما به این نام نگاه می‌کنند، و واکنش آن‌ها نحوه درک نام انتخابی شما در دنیای واقعی را بهتر نشان می‌دهد.

موفق باشید

این مراحل اصلی برای بررسی نام‌ها بودند. شما باید فرایندی را انتخاب کنید که برایتان منطقی‌تر است. به عنوان مثال، اگر به .com نیاز دارید، سایت‌های فروش دامنه را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی در دسترس است. البته نباید دامین گران را خریداری کنید.

انتخاب نام تجاری آسان نیست، اما این مراحل شما را برای موفقیت آماده می‌کند. حال که با ٰراهنمای انتخاب نام برای کسب و کار آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس