ترکیب دورکاری و حضوری | آشنایی با مدل ترکیبی کار و چالش‌های آن

کارمندان دوست دارند در سازمان‌هایی با مدل ترکیبی کار کنند. در ادامه به ترکیب دورکاری و حضوری و چالش‌های این مدل کار کردن می‌پردازیم.

37
0
ترکیب دورکاری و حضوری آشنایی با مپل ترکیبی کار و چالش‌های آن

در ایالات متحده ۵۲ درصد از کارمندان گفته‌اند که دوست دارند در سازمان‌هایی کار کنند که از مدل‌های کار ترکیبی انعطاف پذیرتر استفاده می‌کنند. آیا سازمان‌ها آمادگی پذیرش این چالش را دارند؟ چگونه رهبران می‌توانند با این مدل ترکیبی بهره وری، مشارکت و نوآوری خود را همچنان ادامه دهند؟ در ادامه به ترکیب دورکاری و حضوری و چالش‌های این مدل کار کردن می‌پردازیم.

فرهنگ‌های سازمانی شرکت‌ها اغلب تمایل دارند کارمندان به طور حضوری در شرکت کارکنند و معتقدند هدایت کارمندان و مهارت‌های آن‌ها در مسیر درست در دو مدل دورکاری یا ترکیبی یکسان نیست. اما اکنون که کارمندان برای مدت طولانی‌تری لذت دورکاری را تجربه کرده‌اند، پذیرفتن مدل کار حضوری دشوار است، زیرا متوجه شده‌اند که با کار در خانه چقدر در وقت و منابع صرفه جویی می‌شود. طبق تحقیقات مک کینزی ۳۳ درصد از کارکنان حتی گفته‌اند که اگر مجبور شوند به طور کامل به محل کار خود بازگردند، شغل خود را تغییر می‌دهند. به عنوان مثال مدیرعامل Quora آدام دانجلو گفته است: “۶۰ درصد از کارکنان ما حتی در صورتی که کووید ۱۹ دیگر تهدیدی محسوب نشود، اعلام کرده‌اند که به صورت حضوری کار نمی‌کند.”

چالش‌های ترکیب دورکاری و حضوری

1 ترکیب دورکاری و حضوری آشنایی با مپل ترکیبی کار و چالش‌های آن

البته کار کردن به صورت تمام وقت از خانه (WFH) دارای معایبی است، از جمله می‌توان به افزایش مسائل مربوط به سلامت روان و کاهش ابتکار و نوآوری اشاره کرد. در حالی که در بسیاری موارد نوآوری و ایده‌های نو در جلسات و حتی در کافه‌ها به صورت رو در رو شکل می‌گیرد، بنابراین WFH باید راه‌هایی را برای دستیابی به این موارد نیز بیابد.

مدل ایده آل محیط کاری اکثر شرکت‌ها بیش‌تر شبیه یک مدل کار ترکیبی است که در آن کارکنان می‌توانند هم در شرکت و هم از راه دور کار کنند. داستین مسکوویتز، مدیرعامل و بنیانگذار Asana، اخیراً در توئیتی نوشت که Asana دارای محیط کار با رویکرد ترکیبی دفتر محور خواهد بود، در حالی که برای سایر شرکت‌ها ترجیح من مدل ترکیبی با محوریت دورکاری است. یعنی برای کارمندان دورکاری گزینه اصلی باشد.

با این وجود برخی از چالش‌هایی که به آن رو به رو هستیم عبارتند از:

  • کارکنان دورکار معمولاً در طول جلسات نادیده گرفته می‌شوند، به ویژه هنگامی که همه مدیران در اتاق جلسه هستند، از وایت برد و تابلوهای گزارش کار در محل کار استفاده می‌شود و برخی از موضوعات مورد بحث در اتاق جلسه از طریق میکروفون شنیده نمی‌شود.
  • پیشرفت و ارتقای شغلی بیش‌تر برای کارکنانی است به صورت حضوری در شرکت کار می‌کنند. مدیرعامل Quora در وبلاگ Quora نوشت: “در اکثر شرکت‌ها، کار از دفتر مرکزی به جای کار از راه دور یک مزیت شغلی مهم است. افرادی که در موضع قدرت هستند تمایل دارند فرصت‌ها را به کسانی که با آنها آشنایی دارند، بدهند.”
  • کارمندانی که از خانه کار می‌کنند وقتی از تصمیمات و پروژه‌ها کنار گذاشته می‌شوند، روحیه شان ضعیف می‌شود و بازخورد و انرژی مثبت کمتری از مدیران خود دریافت می‌کنند.

راهکار‌هایی برای این مدل کار

2 ترکیب دورکاری و حضوری آشنایی با مپل ترکیبی کار و چالش‌های آن

رهبران و مدیران سازمان‌ها باید بر روی جنبه‌های فرهنگ سازمانی بیش‌تر کارکنند تا پذیرای انواع نیروی کار ترکیبی، دورکار و حضوری باشد.

۱. حداقل یک روز در هفته دورکاری داشته باشید و کارها و جلسات را به صورت مجازی انجام دهید. هدف این است که به کارکنان نشان دهیم همیشه نیازی به حضور در دفترکار نیست. برخی از رهبران اصرار دارند که برای جلسات به دفتر مراجعه کنند، اما آنها با این کار فقط نشان می‌دهند که دورکاری برای موفقیت کافی نیست. برخی از جلسات را از خانه به صورت مجازی تشکیل دهید. با اینکار علاوه بر این که نشان می‌دهید با دورکاری موافق هستید با چالش‌های کار از خانه و جلسات مجازی آشنا خواهید و راه حلی برای آن تدبیر می‌کنید. به عنوان مثال یکی از بنیانگذاران شرکت Asana گفت که سیاست آنها در مورد چهارشنبه بدون جلسه شامل گزینه Work from Home Wednesday یا کار از خانه در چهارشنبه نیز می‌شود.

۲. با استانداردسازی برخی رفتارها، تجربه جلسات مجازی کارکنان دورکار را بهبود دهید. به عنوان مثال به جای استفاده از تابلو گزارش کار فیزیکی از ابزارهای طوفان فکری آنلاین استفاده کنید. برای هر جلسه از لینک آنلاین استفاده کنید و از دیگران بخواهید آن‌ها نیز این کار را انجام دهند. اطمینان حاصل کنید که هر مکالمه کاری، تخصیص وظایف و قراردادها شامل هر دو کارکنان دورکار و حضوری می‌شود. یک مقاله در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که تیم‌ها ممکن است نیاز به “از سرگیری مأموریت تیم، تعیین صریح تعاملات، پیاده سازی و تاکید به اجرای آن، ایجاد هویت مشترک تیمی، شفاف سازی نقش‌ها و فرایندها، تثبیت اعضای تیم و کاهش هزینه‌های تغییر و جا به جایی بین تیمی داشته باشند.”

۳. برای افزایش تعامل با کارمندان و شناخت آن‌ها از نزدیک پیگیر آن‌ها باشید. جلسات دونفره می‌تواند حداقل هفته‌ای یکبار برگزار شود. جلسات تیمی ممکن است نیاز باشد هر روز حداقل ۱۵ دقیقه برای اطمینان از انسجام تیم برگزار شود. رهبران تیم باید بتواند با توجه به مسائل مختلف و برنامه ریزی‌های بلندمدت، مسائل خصوصی و ایجاد اعتماد، در مورد شیوه‌ی برگزاری جلسات برای مثال جلسات آنلاین، جلسات دو نفره و ارتباطات همزمان تصمیم گیری کنند.

۴. مهارت‌های تسهیل گری و توانمندسازی خود را برای تقویت تیم و سازماندهی خود بهبود دهید. رهبران تیم همیشه در دسترس نخواهند بود، بنابراین باید تعامل بین اعضای تیم و اعضای جدید را تسهیل کنند تا اعضا توانمندتر، مستقل‌تر و مطمئن‌تر مشارکت داشته باشند. این مهارت‌ها برای غلبه بر هرگونه تغییرات بعدی لازم است. برای مثال تیم‌های چابک IT برای حل چالش برنامه نویسی توزیع شده به صورت جفت کار می‌کنند.

نتیجه

3 ترکیب دورکاری و حضوری آشنایی با مپل ترکیبی کار و چالش‌های آن

کرونا شرایط و محیط‌های کاری را به شدت و سرعت زیاد دچار تغییر کرده است که بازگشت به حالت عادی قبل از پاندمی دیگر یک فرصت نیست. شرکت‌ها و رهبران باید چالش‌های جدید را درک کنند، آنها را بپذیرند و قوانین جدیدی را اتخاذ کنند تا در شرایط جدید پیشرفت کنند. هیچ رویکردی وجود ندارد که برای همه سازمان‌ها مناسب باشد، اما فناوری‌های جدید امکان انتخاب گزینه مناسب را برای سازمان‌ها راحت‌تر کرده است.

حال که با مدل ترکیب دورکاری و حضوری آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس