NFT ها کجا ذخیره می شوند؟

41
0
NFT ها کجا ذخیره می شوند؟

همه NFT ها به طور کامل روی بلاک چین ذخیره نمی شوند. پس کجا ذخیره می شوند؟ و آیا آنها حتی ایمن هستند؟ NFT ها کجا ذخیره می شوند؟

NFT ها روی بلاک چین هستند. درست؟ این در برخی موارد درست است. اگر این تمام درک شما از NFT ها باشد، آن دارایی ها ممکن است در خطر باشند. دارایی های NFT را می توان در زنجیره یا خارج از زنجیره ذخیره کرد. بلاک چین تنها یکی از مکان هایی است که دارایی های NFT شما در آن ذخیره می شود.

حفاری عمیق تر در NFT

فضای زیادی برای بحث در مورد میزان تعبیر NFTها به مالکیت یک دارایی وجود دارد. جدای از استدلال‌های ذخیره‌سازی کلیک راست، حتی مؤمن‌ترین مبشر NFT می‌گوید که NFT به منزله «اثبات مالکیت» است.

توکن غیر قابل تعویض را می توان با منشأ هنری مقایسه کرد. این مدرکی است که نشان می دهد چه کسی اکنون مالک آن دارایی است و حتی چه کسی در گذشته مالک آن بوده است. اکثر دارایی های NFT خارج از زنجیره میزبانی می شوند. اما اگر ارائه دهندگان متمرکز هاستینگ این دارایی ها تعطیل شوند، چه؟

NFT ها چگونه ذخیره می شوند؟

به نظر می رسد که همه NFT ها برابر نیستند. روشی که یک NFT به خود دارایی متصل می شود می تواند تفاوت را ایجاد کند.

NFT ها در بلاک چین وجود دارند که معمولاً به عنوان شناسه دارایی هایی هستند که در جای دیگر وجود دارد. برخی از NFT ها (دارایی و ابرداده های آن) به طور کامل در بلاک چین ذخیره می شوند، اما در بیشتر موارد، دارایی در یک سرور متمرکز ذخیره می شود. به طور فزاینده ای، NFT ها برای مرجع دارایی ها در IPFS ساخته می شوند.

NFT ها و سرورهای متمرکز

تقریباً همه چیز در وب روی یک سرور متمرکز وجود دارد. یکی از عالی ترین اهداف “Web3” باز کردن وب و قابلیت همکاری بیشتر است. با این حال، در حال حاضر، بیشتر پروژه های غیرمتمرکز فقط راه های غیرمتمرکز دسترسی و مدیریت محتوایی هستند که هنوز بر روی سرورهای متمرکز هاست می شوند.

این بدان معنا نیست که جامعه تمرکززدایی صادق نیست. انتقال به یک وب واقعاً باز و غیرمتمرکز چیزی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد. اما NFT هایی که محتوای دیجیتال را در سرورهای متمرکز نشان می دهند، تا زمانی که راه حل دیگری پیدا و مقیاس بندی نشود، می تواند خطرناک باشد.

محتوای ذخیره شده در یک سرور متمرکز در اختیار سازمانی است که صاحب و اداره کننده آن سرور است. اگر سازمان درهای خود را ببندد یا فقط ابتکار عمل را رها کند، می تواند به سادگی آن سرورها را خاموش کند.

از آنجایی که NFT روی بلاک چین است، در صورتی که سروری که محتوا را میزبانی می کند خاموش شود، NFT به وجود خود ادامه خواهد داد. با این حال، دارایی ای که NFT نشان می دهد اکنون اساساً یک صفحه خطا خواهد بود.

این قبلا اتفاق افتاده است. FTX سرورهایی را اداره می کرد که NFT ها را میزبانی می کردند، بنابراین همانطور که توسط Decrypt گزارش شده است، هنگامی که FTX ورشکست شد، این هنر ناپدید شد. همچنین نمونه های مشابهی وجود دارد که بازی های NFT خاموش می شوند.

NFT های “خودکفا” در بلاک چین

برخی از دارایی های NFT به طور کامل در بلاک چین ذخیره می شوند. این بدان معناست که تا زمانی که مردم همچنان بلاک چین را حفظ می کنند، NFT برای کامل ماندن به هیچ چیز دیگری متکی نیست. با این حال، NFT ها به گونه ای طراحی نشده اند که حاوی مقادیر زیادی اطلاعات باشند.

NFT ها می توانند حجم زیادی از اطلاعات را در خود نگه دارند، اما پس از مدتی، حرکت NFT را دشوار می کند. به عنوان مثال، هزینه های گاز برای انتقال توکن های اتریوم می تواند بسیار زیاد باشد. بنابراین، در حالی که اتصال NFT به یک دارایی در جای دیگر می تواند مخاطره آمیز باشد، خود توکن را قابل مدیریت نگه می دارد.

NFT و IPFS

سیستم فایل بین سیاره ای (IPFS) یک روش غیرمتمرکز برای ذخیره و دسترسی به فایل ها به روشی مقرون به صرفه و پایدار است. IPFS که در جایی بین بلاک چین و اینترنت فعلی کار می کند، برای «حفظ تاریخ بشریت» طراحی شده است.

محتوای ذخیره شده در IPFS یک “شناسه محتوا” (CID) دریافت می کند. گنجاندن CID در یک NFT قابل اعتمادتر از پیوند دادن به دارایی ها در سرور است و عملی تر از گنجاندن کل دارایی در زنجیره است. IPFS همچنان برای حفظ محتوا به پرداخت نیاز دارد، اما دارندگان NFT کنترل بسیار بیشتری بر دارایی های خود دارند.

آیا NFT های شما ایمن هستند؟

متأسفانه، جایی که یک NFT به آن هدایت می شود، اساساً در سنگ دیجیتال حک شده است. بنابراین، اگر یک NFT مرتبط با یک دارایی در یک سرور متمرکز دارید، احتمالاً نمی‌توانید آن NFT را برای پیوند به دارایی واقع در IPFS تغییر دهید. و طبق یک مطالعه توسط YourNFTs، بیش از نیمی از پروژه های NFT به سرورهای متمرکز متکی هستند.

از آنجایی که پروژه‌های مختلف NFT از پروتکل‌های میزبانی و ذخیره‌سازی متفاوتی استفاده می‌کنند، تعیین اینکه کدام NFT در کجا ذخیره می‌شوند و آیا می‌توان از آن‌ها «پشتیبان‌گیری» کرد، می‌تواند دشوار باشد. این به ویژه برای پروژه هایی با مجموعه های بزرگتر NFT صادق است.

از آنجایی که رویدادهایی مانند شکست FTX باعث می‌شود افراد بیشتری در مورد NFTها منطقی‌تر فکر کنند، گروه‌هایی مانند YourNFTs و ClubNFT توجه را به راه‌حل‌های بالقوه جلب می‌کنند. ClubNFT «پرتفولیوهای ریسک» را ارائه می‌کند که تشخیص می‌دهد کدام NFT‌ها در کجا ذخیره می‌شوند، و به جمع‌آوران کمک می‌کند تا در صورت امکان، NFT‌های محافظتی را هدایت کنند.

مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران ClubNFT، جیسون بیلی، حتی آنچه را که او «آخرالزمان NFT» می‌نامد، پیش ‌بینی می‌کند. به گفته بیلی، از نظر فنی، تمام بازارهای NFT، استارت آپ های فناوری هستند و اکثریت قریب به اتفاق استارت آپ های فناوری شکست می خورند. با پیروی از این منطق، با توجه به اینکه اکثر بازارهای NFT به سرورهای متمرکز متکی هستند، درصد زیادی از NFT ها ممکن است در چند سال آینده “شکست” شوند.

نحوه بررسی دستی NFT های خود

هر NFT یک شناسه توکن دارد. برای یافتن این اطلاعات در OpenSea، NFT را که می‌خواهید بررسی کنید انتخاب کنید و سپس روی جزئیات کلیک کنید. این یک منوی کشویی را باز می کند و یکی از فیلدها Token ID است که با یک عدد پر شده است. شماره معمولاً یک لینک است. روی آن لینک کلیک کنید و ببینید چه اتفاقی می افتد.

به احتمال زیاد، ممکن است از قبل یک NFT داشته باشید که یک وب سایت مرده را نشان می دهد. اگر محتوا در IPFS میزبانی شود، به یک URL خاص می‌رسید که معمولاً حاوی یک فایل JSON است.

راست کلیک کنید ذخیره کنید؟

ممکن است تعجب کنید که آیا نمی‌توانید با صرفه‌جویی در هنر NFT با کلیک راست، از همه این مشکلات و راه‌حل‌ها جلوگیری کنید. آیا این راهی برای پشتیبان گیری نیست؟

اگر می‌خواهید این کار را انجام دهید، این راهی برای حفظ خود هنر است. با این حال، بدون اینکه مسیر فایل در خود NFT حفظ شود، نمی‌توانید ثابت کنید که فایل موجود در رایانه شما با NFT شما مرتبط است. بنابراین شما می توانید هنر را از این طریق ذخیره کنید، اما نمی توانید آن را به این طریق بفروشید و معامله کنید.

آینده NFT ها

آیا ما به سمت یک آخرالزمان NFT حرکت می کنیم؟ شاید. برخی از پروژه های NFT در حال حاضر زیر بار رفته اند. این ممکن است به این معنی نباشد که همه پروژه های NFT این کار را انجام می دهند.

در حالی که انتقال دارایی های NFT از سرورهای متمرکز به بلاک چین یا IPFS در حال حاضر یک چالش است، ممکن است همیشه اینطور نباشد. اتریوم، بلاک چینی که اکثر NFT ها بر روی آن ساخته می شوند، به ویژه در تطبیق پروتکل های خود خوب است. آنها ممکن است راهی برای دائمی کردن محتوای NFT بیابند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس