آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

مرکز سلامت استنفورد، دارای تجهیزات رباتیک برای ذخیره، پخش و توزیع داروها است. در ادامه شما را با داروخانه رباتیک آشنا می‌کنیم.

62
0
آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

در نوامبر ۲۰۱۹، مرکز کنترل سلامت استنفورد، که یک مرکز پزشکی آکادمیک است و همواره در میان بهترین مراکز در ایالات متحده قرار دارد، به یک ساختمان بیمارستان جدید منتقل شد. یک بیمارستان با هفت طبقه و ۸۲۴۰۰۰ فوت مربع فضا، برای برنامه ریزی و ساخت به بیش از یک دهه و دو میلیارد دلار نیاز داشت. بیش‌تر توصیفات در مورد این بیمارستان بر اتاق‌های خصوصی دلباز برای بیماران یا اتاق‌های عمل پیشرفته متمرکز است، اما یکی از پیچیده‌ترین جنبه‌های این ساختمان در زیرزمین آن یافت می‌شود. در آنجا داروخانه بیمارستان نهفته است و دارای پیشرفته‌ترین تجهیزات رباتیک برای ذخیره، پخش و توزیع داروهایی است که در هر مکانی یافت نمی‌شود. در ادامه شما را با داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد بیش‌تر آشنا می‌کنیم.

یک داروخانه رباتیک چگونه کار می‌کند

2 آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

مقدار قابل توجهی از فضای داروخانه در ساختمان جدید توسط سه دستگاه رباتیک، که همه از یک سازنده هستند (Swisslog، که برخلاف انتظار عموم، یک شرکت ایتالیایی است)، اشغال می‌شود. دو مورد برای ذخیره سازی و بازیابی داروها است. این جعبه های مستطیلی بزرگ که BoxPicker نامیده می‌شوند، دارای تعدادی دراور است که حاوی جعبه‌های دارویی است. یک جمع کننده مکانیکی در راهروها بالا و پایین می‌رود و جعبه‌های مورد نیاز را برمی دارد. مقصد بسیاری از داروهای موجود در این جعبه‌ها، قفسه‌های توزیع در طبقه‌های بیماران است. آن‌ها معمولاً داروهای تجویز شده‌ای هستند که ممکن است مورد نیاز تعداد زیادی از بیماران باشند. داروهای کمتر تجویز شده و بزرگ در BoxPicker باقی می‌مانند. این مانند یک داروخانه قفسه‌ای است که داروهایی را برای تکنسین‌ها می‌آورد و اطلاعاتی از فهرست موجودی‌ها را در هر لحظه ثبت می‌کند.

دستگاه دیگر یک ربات PillPick است که این ماشین نیز توسط شرکت Swisslog ساخته شده است و داروهای یک روز یک بیمار خاص را در یک کیسه کوچک، بسته بندی می‌کند. در هر کیسه مهر و موم شده یک قرص وجود دارد که با مکش از بطری اصلی خارج می‌شود. اگر بیمار در یک روز به چند قرص نیاز داشته باشد، کیسه‌ها را با یک حلقه پلاستیکی به هم متصل می‌کند. PillPick می‌تواند در هر ساعت ۱۰۰۰ دوز را بسته بندی کند، که قبلاً برای بسته بندی دستی، به ۴ تا ۵ ساعت کار مداوم یک تکنسین داروخانه در هر روز نیاز داشت.

هر سه دستگاه رباتیک به طور خودکار فهرست موجودی خود را ثبت می‌کنند و هر روزه سفارشات را برای عمده فروشان داروی بیمارستان، به طور خودکار فراهم می‌کنند. همه آنها همچنین به EPIC، سیستم الکترونیکی پرونده پزشکی بیمارستان (EMR) متصل هستند. استنفورد اولین بیمارستانی است که سیستم‌های EPIC و Swisslog را برای مدیریت کامل زنجیره تأمین دارو، ادغام کرده است. EPIC فهرست موجودی دارو را مدیریت می‌کند و منبعی برای تمام سفارشات دارویی بیماران است. اگر یک پزشک یک سفارش دارویی برای یک بیمار به EPIC وارد کند، به طور خودکار به سیستم Swisslog ارسال می‌شود و دستورات به طور خودکار به BoxPicker یا PillPick ارسال می‌شود، سپس توسط یک تکنسین یا به طور خودکار بسته بندی می‌شود. در صورتی که نیاز به تحویل سریع باشد، تکنسین‌های داروخانه آن‌ها را برای ارسال سریع به طبقه بیمار، در سیستم تحویل پنوماتیک بیمارستان قرار می‌دهند.

نقش‌های جدید برای داروسازان و تکنسین‌های انسانی

1 آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

۷۰ داروساز و بیش از ۱۰۰ تکنسین داروخانه در بیمارستان مشغول به کار هستند. شغل آن‌ها با ساختمان و سیستم جدید، تغییرات اساسی کرده است. Deepak Sisodiya، مدیر داروسازی مرکز کنترل سلامت استنفورد، توضیح داد:

در ساختمان قدیمی و قبل از نصب سیستم جدید مدیریت داروخانه، داروسازان و تکنسین‌ها بیشتر وقت خود را صرف تهیه دارو برای بیماران و تحویل دارو به آن‌ها می‌کردند. این به آن‌ها فرصت کمتری برای تمرکز روی کنترل کیفیت و خصوصاً برای داروسازان برای مشاوره با پزشکان و بیماران در مورد داروهایشان می‌داد.

و صرف زمان کافی بر روی کنترل کیفیت در فرآیند قدیمی، بسیار ضروری بود. یک سیستم بارکد وجود داشت تا مطمئن شوند که بیماران داروهای مورد نظر را دریافت می‌کنند، اما درگیری انسان در چیدن و بسته بندی داروها منجر به خطاهای بیش‌تری می‌شد. داروسازان هر سفارشی را بررسی می‌کردند و هنوز هم انجام می‌دهند اما همچنان خطاهای زیادی پیدا می‌شد و زمان زیادی برای یافتن آن‌ها صرف می‌شد.

Joanie Wen، داروساز این بیمارستان، نقش کیفیت را اینگونه توصیف می‌کند:

ما دیگر در مورد داشتن داروی درست در PillPacks مشکلی نداریم. این مورد همیشه درست کار کرده است. ما تاکنون هیچ گونه خطای انتخاب قرصی مشاهده نکرده‌ایم. تنها مشکل ما این است که گاهی بعضی از قرص‌ها به صورت به هم چسبیده در بسته قرار دارند یا اینکه برخی از قرص‌ها شکسته شده‌اند. به همین دلیل ما همچنان همه سفارشات را بررسی می‌کنیم، اما روند بسیار سریع‌تر شده است.

هنوز هم تکنسین‌ها باید داروهای جمع آوری شده در “اتاق تمیز” با فشار هوای منفی را آماده، ترکیب و برچسب گذاری کنند. که شامل داروهایی هستند که به صورت داخل وریدی تزریق می‌شوند، داروهای شیمی درمانی بیماری‌های سرطانی و داروهای خوراکی که از راه دهان مصرف نمی‌شوند. همه این داروها به محیطهای استریل نیاز دارند و هنوز به همین شکل در بیمارستان قدیمی تهیه می‌شوند.

مدیریت موجودی کالا و دیگر مزایای داروخانه رباتیک

3 آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

مدیریت موجودی کالا، با این دستگاه‌ها و سیستم‌های جدید به طرز چشمگیری تغییر کرده است. قبلاً این کار به صورت دستی و “مبتنی بر تخمین زدن” بوده است. یک خریدار روزی ۴ تا ۵ ساعت در قفسه‌ها قدم می‌زد و براساس تجربه‌اش، دارو یا محصولی را مجدد سفارش می‌داد. اکنون به جز حالتی که نوعی نقص در عملکرد وجود داشته باشد، تمام مدیریت موجودی کالا و مرتب سازی‌ها توسط سیستم‌های خودکار انجام می‌شود و بسیار دقیق‌تر است. Vladimir Hernandez، یک تکنسین در داروخانه، در مورد تغییرات شغلش اینگونه گفته است:

ما قبلاً عادت داشتیم که فقط یکبار از کالاهای خود موجودی بگیریم که این کار را سالانه انجام می‌دادیم، اما اکنون این داده‌ها با برخی دیگر از کارهای ماهانه به صورت لحظه ای در دسترس است. بعضی از جعبه‌های دارو خیلی بزرگ هستند و نمی توانند در Swisslog قرار بگیرند، بنابراین ما باید میزان موجودی آن‌ها را به صورت دستی بررسی کنیم. اما در بیشتر موارد زمان لازم برای بررسی موجودی کالا، فقط به معنای چاپ برخی گزارش ها است.

هم Hernandez و هم Wen اکنون وقت برای انجام کارهای جدید در مشاغل خود دارند. برای Wen، وقت بیش‌تر به معنای تمرکز بیش‌تر بر مشاوره است تا پر کردن و بررسی نسخه‌ها. او بیشتر وقت خود را در جایی می‌گذراند که به شوخی “مرکز تماس” خوانده می‌شود مجموعه‌ای از اتاقک‌ها در زیرزمین است که از طریق آن داروسازان از پزشکان تماس دریافت می‌کنند. استنفورد یک بیمارستان تحقیق محور است، بنابراین پزشکان همیشه مایلند دوزهای جدید و خلاقانه یا سفارشات دارویی خود را در EPIC وارد کنند. اما همه سفارشات، ممکن است آنچه آن‌ها می‌خواهند نباشد، بنابراین وی باید برای بهینه سازی فرمول‌ها برای بیمار با پزشک گفتگو کند. همچنین اگر پزشکی سفارشی داشته باشد که EPIC نادرست می‌داند یا فرمول سفارش شده موجود در سیستم نیست، به Wen اطلاع داده می‌شود.

اکنون که توزیع به طور خودکار انجام می‌شود، Wen زمان بیش‌تری برای کار در “مرکز تماس” برای پاسخ به سوالات بیماران یا پرستاران دارد. یک کار جدید، تطبیق دادن تبادلات مسکن‌ها به صورت روزانه برای جلوگیری از اختلافات و حواس پرتی‌ها است. او همچنین وقت دارد تا در آزمایشات تحقیقاتی مختلف شرکت کند، با عضو کردن بیماران در آزمایشات، آماده سازی داروها و هماهنگی تحویل آن‌ها به تیم خود کمک می‌کند. این بیمارستان حداقل ده آزمایش در دست انجام دارد و روزانه بیماران را در این آزمایشات عضو می‌کند.

برای بیماران “کد شده” در شرایط اضطراری، Wen گاهی اوقات داروهای مختلف را در کوله پشتی به اتاق بیمار می‌برد تا بلافاصله تزریق یا ترکیب کند. این تنها مواجهه وی با طبقات کلینیکی بیمارستان است. او بعضی از تعاملات رو در رو با بیماران را که هنگام توزیع منظم داروها در طبقات کلینیکی داشت، را از دست می‌دهد. بیش‌تر این تعاملات اکنون توسط داروسازان متخصص در بخشهای مختلف بیمارستان انجام می‌شود.

Wen و Hernandez بیش از آنچه در گذشته بود، تمرکز خود را بر روی فناوری قرار داده‌اند. شغل Hernandez تبدیل به یک متخصص فناوری شده است، بنابراین برای مثال، وی وظیفه دارد تمام واحدهای توزیع کننده Omnicell را در طبقات بیمار بسازد و آن‌ها را با سیستم‌های EPIC و Swisslog ارتباط دهد. وی همچنین مجبور است که برنامه مدیریت موجودی کالا را یاد بگیرد.

Joanie Wen همچنین دریافت که باید دانش سیستم های EPIC ، Omnicell و Swisslog را داشته باشد. اگر در سیستم مشکلی ایجاد شود و از طرف پزشكان یا پرستاران در مورد داروها با او تماسی گرفته شود، سعی می‌كند به آن‌ها در رفع آن كمك كند. او به عنوان داروساز در این مورد آموزشی ندیده است، اما یاد گرفتنش کار سختی نیست. به گفته خودش، طبیعی است که در ابتدای کار، همه چیز کمی طاقت فرسا باشد.

حرکت به سمت یک داروخانه کاملاً اتوماتیک و خودگردان

4 آشنایی با داروسازان و داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد

Deepak Sisodiya، رئیس خدمات داروسازی استنفورد، در هیئت مشاوره داروخانه خودگردان، یک گروه صنعتی است که تلاش می‌کند داروخانه رباتیک بیمارستان را به سمت عملیات مستقل بدون خطا سوق دهد. وی احساس می‌کند استنفورد با سیستم‌ها و فرآیندهای جدید در ساختمان جدید بیمارستان، گام بزرگی در جهت رسیدن به آن هدف برداشته است. استنفورد در چارچوب پنج سطح داروخانه مستقل، که با ویژگی‌های زیر مشخص می‌شود، بدون شک سطح ۳ (Sisodiya آن را “در نیمه راه” توصیف می‌کند) را به دست می‌آورد.

  • اکثر فرآیندهای خودکار، با ردیابی بارکد به طور گسترده اعمال می‌شود.
  • داده‌ها در سراسر شرکت همگام سازی شده و بیش‌تر قابل مشاهده هستند.
  • داروسازان با برخی مراقبت‌های مستقیم از بیمار، تا حدودی بر روی توزیع دارو تمرکز کردند.
  • تکنسین‌ها بر تجهیزات دستی و مواد کنترل شده تمرکز می‌کنند و پرستاران به توزیع خودکار اعتماد می‌کنند.

Sisodiya احساس می‌کند که نقش Joanie Wen و Vlad Hernandez از هم اکنون به ایده آل‌ترین حالت برای این سطح نزدیک شده است و با توجه به اینکه استنفورد به سمت خودگردانی کامل حرکت می‌کند، آن‌ها و همکارانشان در این مسیر پیشرفت بیش‌تری نیز خواهند کرد. پاندمی Covid-19 اندکی پس از افتتاح بیمارستان جدید بوجود آمد، بنابراین کارکنان داروخانه در نحوه انجام نقش های کلینیکی خود، تا حدودی محدود شده‌اند. با این وجود او اطمینان دارد که استنفورد در تغییر و بهبود چگونگی افزایش کیفیت و اعتبار داروسازان و تکنسین‌ها در مراقبت از بیماران، پیشگام باقی خواهد ماند.

حال که با داروخانه رباتیک در مرکز کنترل سلامت استنفورد آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس