آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

واقعیت مجازی یک فناوری است که در چند وقت اخیر به محبوبیت دست یافته است. در ادامه به ۶ کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کارها می‌پردازیم.

43
0
4 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

حتما بازی Pokemon Go را به یاد دارید، یکی از بهترین بازی‌های واقعیت افزوده است با استفاده از داده‌های GPS هیولاهای کوچکی را در سطح شهر قرار داده‌اند و شما باید با استفاده از تلفن هوشمند خود این هیولا را پیدا کنید و به دام بیندازید. در واقع از طریق دوربین تلفن همراه هوشمندتان تصاویری را بر روی محیط واقعی منطبق خواهد کرد. تا سال ۲۰۱۹ یعنی سه سال پس از عرضه این بازی، پوکمون بیش از یک میلیارد بار دانلود شده است. در ادامه به ۶ کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کارها می‌پردازیم.

حال تصور کنید به جای اینکه با تلفن هوشمند خود در فضای بیرون هیولاها را شکار کنید در اتاقتان با استفاده از یک دستگاه پوشیدنی بر روی چشم بازی کنید. این هیولاها هنوز بخشی از درک شما از واقعیت هستند، در واقع شما کاملا در این محیط ساختگی غرق خواهید شد. این مفهوم واقعیت مجازی یا VR است.

واقعیت مجازی چیست؟

1 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

واقعیت مجازی یا VR یک فناوری پیشرفته است که در چند وقت اخیر به محبوبیت زیادی در بازار دست یافته است. این تکنولوژی یک تجربه منحصر به فرد برای مشتریانی که می‌خواهند محصولی را در زمان واقعی تجربه کنند فراهم می‌کند.

VR از نرم افزارهای تعاملی استفاده می‌کند که یک فضای مجازی سه بعدی را برای کاربر ارائه می‌دهد. این تکنولوژی به یک هدست ویژه نیاز دارد که به کاربر امکان دیدن و شنیدن را می‌دهد، در نتیجه یک محیط سه بعدی تولید شده توسط کامپیوتر را شبیه سازی می‌کند.

در حالی که پیش بینی می‌شود تأثیر اقتصادی VR/AR  ( واقعیت افزوده و واقعیت مجازی) ۲۹/۵ میلیارد دلار قبل از پایان سال جاری باشد، یک مطالعه Statista گزارش داد که انتظار می‌رود ۸۲ میلیون دستگاه هدست VR در سال ۲۰۲۰ به فروش برسد، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که تعداد بیش‌تری از مصرف کنندگان می‌خواهند VR را تجربه کنند.

بنابراین کسب و کارها چگونه می‌توانند از این تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند؟

آیا VR منحصر به صنایع خاصی است؟

واقعیت مجازی در بازاریابی

آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند که VR فقط برای گیمرها مناسب است، مانند کاربردی که در بازی Pokémon Go گفته شد، اما اینطور نیست. در سال ۲۰۱۶ شرکت Oreo یک کمپین بازاریابی جالب و سرگرم کننده VR برگزار کرد که بازدیدکنندگان را به یک سرزمین جادویی با رودخانه‌های شیر و بیسکویت‌هایی با لایه کرمی کاپ کیک Oreo، جدیدترین محصول این برند می‌برد.

این کمپین یک تجربه ۳۶۰ درجه است که از یک دروازه بیسکویت Oreo در اندازه واقعی شروع می‌شود و وارد سرزمین جادویی می‌شود. بینندگان می‌توانند از هدست Google’s Cardboard برای تماشای ویدیو استفاده کنند.

در آخر سال ۲۰۱۷ میزان آگاهی از دستگاه‌های VR به ۵۱٪ افزایش یافت. با استفاده برندهای بزرگی مانند Facebook و Great Bear Rainforest از این تکنولوژی در تاکتیک‌های بازاریابی خود برای افزایش نرخ تعامل، این تکنولوژی بیشتر شناخته شد.

6 کاربرد واقعیت مجازی برای کسب و کارها

اگر می‌خواهید با VR پیشرفتی در فعالیت‌های بازاریابی خود ایجاد کنید، در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای این تکنولوژی پرداخته‌ایم پس با ما همراه باشید.

۱. کاربرد واقعیت مجازی در درمان بیماری‌های خاص

5 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

اخیراً در بخش بهداشت و درمان شاهد استفاده گسترده‌ای از فناوری VR و AR هستیم. به خصوص VR در درمان بیماران مبتلا به فوبیا و اضطراب استفاده می‌شود.

تراپیست‌ها با نظارت بر واکنش‌های فیزیولوژیکی بدن مانند تعریق و ضربان قلب با استفاده از حسگرهای زیستی درک بهتری از نحوه واکنش بیماران به سناریوهای استرس زا در یک محیط شبیه سازی شده اما ایمن به دست می‌آورند.

VR به بیماران مبتلا به اوتیسم کمک می‌کند تا مهارت‌های ارتباطی و اجتماعی خود را تقویت کنند و با ردیابی حرکت چشم، افراد دارای اختلالات بینایی یا شناختی را تشخیص دهند.

برخی از سازمان نیز برنامه هایی ساخته اند که از فناوری AR و VR در خدمات درمانی استفاده می کنند. به عنوان مثال از برنامه VeinSeek Pro برای تعیین محل رگ های بیماران هنگام تزریق استفاده می شود.

۲. تورهای مجازی و دموی محصول در زمان واقعی

یکی از موثرترین راه‌ها برای ترغیب مشتری به خرید یک محصول این است که به آنها اجازه دهید در زمان واقعی از آن استفاده کند تا استفاده از آن را تجربه کند، ظاهر محصول و نحوه عملکرد آن را ببیند.

از تولید و بسته بندی تا طراحی داخلی، کسب و کارها می‌توانند با استفاده از VR نمایشی از محصول را در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند تا درک بهتری از محصول داشته باشند.

یک نمونه عالی از این کاربرد فروشگاه لوازم خانگی Lowe’s است که یک تجربه واقعیت مجازی را برای مشتریانی ایجاد می‌کند که می‌خواهند ظاهر خانه خود را بعد از تغییر دکوراسیون و مبلمان ببینند.

با استفاده از Lowe’s Holoroom و ابزار بصری سازی آن، مشتریان می‌توانند وسایل دکوراسیون خانه، کانتر آشپزخانه، لوازم خانه، کابینت و چیدمان اتاق را انتخاب کنند تا نتیجه نهایی را ببینند.

به طور مشابه IKEA نیز یک برنامه VR در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد که در آن می‌توانند مبلمان فروشگاه را در مکان های مختلف خانه خود قرار دهند تا ببینند خوب به نظر می‌رسد یا خیر.

علاوه بر این مشتریان می‌توانند پارچه‌ها و طرح‌های مختلف را امتحان کنند، رنگ دیوارها را عوض کنند و حتی زمان روز را تغییر دهند تا دکوراسیون خانه در زوایای دیگر نور را نیز ببینند!

۳. تجربیات گیمیفیکیشن یا بازسازی

3 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

 

گیمیفیکیشن یا بازی سازی، هنر تعبیه کردن مکانیزم‌های بازی در فضاهایی است که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند و برای ایجاد مشارکت و تعامل مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجا که امروزه مشتریان به طور فزاینده‌ای با تکنولوژی AR و VR در دستگاه‌های مختلف در تعامل‌اند و برای آن‌ها جالب است، گیمیفیکیشن ظرفیت فوق العاده‌ای را به کسب و کارها ارائه می‌دهد.

McDonald’s Happy Goggles ابتکاری است که مک دونالد یک تجربه VR را به کودکان ارائه داد. در واقع جعبه Happy Meal مک دونالد، یک هدست واقعیت مجازی است. کودکان می‌توانند جعبه را از هم جدا کنند، قسمت سوراخ چشمی را ایجاد کنند، شکل نهایی دستگاه را با جعبه بسازند و و لنز داخل Happy Meal را درون آن قرار دهند. مک دونالد همچنین یک بازی اسکی را برای کار با این هدست طراحی کرد.

گیمیفیکیشن می‌تواند برای جذب مشتری و انگیزه کارمندان، همکاری و تعامل به کار گرفته شود. به عنوان مثال می‌تواند در بانکداری خصوصی مورد استفاده قرار گیرد تا به مشتریان وفادار برخی مزایا را ارائه دهد. بانک Widiba مستقر در میلان یک سیستم بانکی مجازی ایجاد کرده است که مشتریان خود را قادر می‌سازد با استفاده از عینک VR در بانک به کارهای خود رسیدگی کنند. مشتریان همچنین می‌توانند با کارمندان بانک یا ناظران تعامل داشته باشند و موجودی و تراکنش‌های بانکی خود را نیز بررسی می‌کنند.

یک شرکت مد می‌تواند از ترکیبی از VR و گیمیفیکیشن برای کمک به مشتریان در دیدن لباس‌های یک مجموعه جدید از زوایای مختلف، بدون اینکه لباس را به صورت فیزیکی امتحان کند استفاده کند. این تکنولوژی به خصوص برای شرکت‌های سنتی که به طور فیزیکی خدمات یا محصولات خود را ارائه می‌دهند بسیار کاربرد دارد.

۴. کاربرد واقعیت مجازی در افزایش آگاهی از برند

هر کسب و کاری موقع عرضه محصولات و خدمات جدید ماموریتی دارد که این محصولات جدید را به مشتری معرفی کند. با استفاده از فناوری VR شرکت می‌توانند این ماموریت را عملی کنند و باعث تبلیغ و ارتقای برند افزایش آگاهی مردم شود و خود مردم را جزیی از این فعالیت بازاریابی قرار دهد.

چند سال پیش Toms Shoes یک کمپین بازاریابی به نام “هدیه رایگان” را برگزار کرد. آنها با استفاده از VR فضایی ایجاد کردند که در آن مشتریانی که از فروشگاه بازدید کرده بودند می‌توانستند سفری به کلمبیا را تجربه کنند، جایی که می‌توانستند ببینند یک جفت کفش به کودکی هدیه داده می‌شود. در واقع به ازای هر خرید شما یک جفت کفش به یک کودک نیازمند هدیه داده می‌شود.

برند کفش تامز توانسته است با تبدیل ترفند کلیشه‌ای «یکی بخر، دو تا ببر» به «یکی بخر، یکی هدیه کن» به مشتریانی وفادار دست یابد و اعتباری برای خود کسب کند.

این کمپین فقط به دلیل ایجاد یک تجربه سه بعدی برای مشتریان کفش Toms مورد تحسین قرار نگرفته بلکه به دلیل تأثیری که این برند کفش برای کشوری در حال ظهور مانند کلمبیا ایجاد کرد، جایی که خرید کفش به عنوان یک کالای “لوکس” شناخته می‌شد، با تشویق روبرو شد.

چنین استراتژی بازاریابی VR به مشتریان کمک می‌کند تا محصول را بهتر درک کنند و با ارزش‌های شرکت آشنا شوند. همکاری با مؤسسات خیریه به این علت برای کسب و کار شما منفعت دارد که می‌تواند باعث دیده شدن بسیار بیشتر کسب و کارتان در سطح اجتماع و در مقیاسی وسیع شود.

۵. تجربه محصول

2 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

شاید ابتکاری‌ترین استفاده از VR تجربه نزدیک و دقیق یک محصول خاص باشد که می‌تواند به مشتریان ارائه دهد. این تکونولوژی به شما این امکان را می‌دهد تا منحصر به فردترین ویژگی‌های محصول را به نمایش بگذارید و در عین حال به مشتری این فرصت را بدهید تا استفاده از محصول را تجربه کنید.

Volvo از فناوری VR استفاده کرده است تا مشتریانی که دسترسی به نمایندگی‌های آن‌ها را ندارند، بتوانند با استفاده از این تکنولوژی ماشین‌ها را تست کنند. این تجربه با استفاده از هدست Google Cardboard VR به مشتریان ارائه شده است.

به طور مشابه برند کفش پیاده روی Merrell به عنوان بخشی از کمپین بازاریابی خود برای عرضه کفش‌های پیاده روی، تجربه‌ای بسیار جذاب و منحصر به فرد برای مشتریان ایجاد کرد. این شرکت با استفاده از TrailScape، یک تجربه پیاده روی، کوهنوردی، عبور از موانع و شیب تند با استفاده از سنسور چند بعدی و یک فناوری VR به نام Oculus Rift برای مشتریان ایجاد کرد.

۶. کاربرد واقعیت مجازی در تجربه و تاثیر استفاده از محصول

روش دیگری که کسب و کارها می‌توانند از VR در فعالیت‌های بازاریابی خود استفاده کنند این است که به مشتریان بالقوه خود تاثیرات استفاده از محصول یا خدمات را نشان می‌دهند.

به عنوان مثال Limbic Life، تولید کنندگان صندلی Limbic، تولید یک وسیله مسیریابی بدون نیاز به دست برای VR، با همکاری VITALICS را آغاز کردند.

صندلی مخصوص با یک هدست Gear VR همراه است و کاربر می‌تواند بدن و دست و پاهای خود را با توجه به طراحی ارگونومیک این صندلی حرکت دهد و بازی یا هر تجربه‌ی دیگری را انجام دهد.

هدف این کمپین این بود که کاربر تاثیر استفاده از این صندلی را احساس کند. افراد با استفاده از صندلی تجربه بهتر و شادتری خواهند داشت. فناوری VR این شرکت را قادر به انجام چنین کاری کرد.

در سال ۲۰۱۶ نیویورک تایمز و گوگل هدست VR به نام “Google Cardboard” را با برنامه جدید NYT VR را در مقیاس گسترده راه اندازی کردند. هدست‌های حاوی فیلم‌هایی مانند “Displaced” و “Seeking Pluto’s Frigid Heart” است که فقط به وفادارترین مشترکین NY Times به عنوان یک انگیزه ارائه می‌شوند.

در نهایت این استراتژی بازاریابی واقعیت مجازی باعث ایجاد وفاداری به برند برای نیویورک تایمز، Google Cardboard شده است.

حال و آینده VR

6 آشنایی با 6 کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار ها

یکی از مهمترین چالش‌هایی که VR در گذشته با آن روبرو بوده، اندازه هدست‌ها است که به نوعی تجربه کاربر را محدود می‌کند، به همین دلیل است که کسب و کار شروع به حرکت به سمت دستگاه‌های بی‌سیم کرده‌اند.

علاوه بر این دستگاه‌های VR با پردازنده‌های قدرتمندتری مانند Oculus Quest فیس بوک و هدست 8k VR/AR اپل در حال پیشرفت هستند. به راحتی می‌توان نتیجه گرفت که VR طی دو سال گذشته مسیری طولانی را طی کرده است. مصرف کنندگان نیز به دلیل کاربردهایی که این تکنولوژی برای آن‌ها دارد انتظار دارند که کسب و کارها از این VR برای ایجاد یک تجربه شهودی استفاده کنند.

اگر یک توسعه دهنده علاقه مند به ایجاد برنامه‌های VR هستید، در Coursera دوره‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید در آن شرکت کنید.

حال که با کاربرد واقعیت مجازی در کسب و کار آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس