Microsoft Mesh چیست ؟ | آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

در ادامه شما را با Microsoft Mesh چیست، پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت و کاربرد‌های آن در زمینه‌های مختلف آشنا می‌کنیم.

37
0
Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

طی سال‌ها گای لالیبرته(Guy Laliberté)، بنیانگذار سیرک آفتاب (Cirque du Soleil)، طرح‌های پیشنهادی بی‌شماری برای فناوری‌های واقعیت مجازی دریافت کرد، اما این طرح ها نمی‌توانستند با ویژگی‌های بصری اجرای زنده و مسحورکننده مورد نظر او مطابقت داشته باشند. گای لالیبرته اکنون با ارائه یک پلتفرم جدید توسط مایکروسافت در مورد واقعیت مجازی تجدید نظر کرده است. در ادامه متوجه خواهید شد Microsoft Mesh چیست و پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت چگونه کار می‌کند.

Microsoft Mesh چیست ؟ | آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

1 Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

روز سه شنبه او از طریق هولو پورتیشن (holoportation) در کنفرانس مایکروسافت ایگنایت (Microsoft Ignite) حضور یافت، که از تکنولوژی محتوای سه بعدی استفاده می‌کند تا تصویری واقعی از یک شخص را در یک صحنه مجازی نمایش دهد. در اولین تجربه اصلی شرکت که برای واقعیت ترکیبی طراحی شده است، افرادی که از اتاق‌های نشیمن و دفاتر خانه در سراسر جهان در این کنفرانس شرکت می‌کنند، می‌توانند این بستر را به عنوان آواتارهایی که در حال تماشای حوادث در یک جهان مشترک هولوگرافی هستند، تجربه کنند.

این اولین فرصت این شرکت بود که برخی از آزمایشات ایجاد شده توسط Microsoft Mesh را به نمایش بگذارد، یک پلتفرم جدید با واقعیت ترکیبی با پشتیبانی Azure که به افراد در مکان‌های مختلف فیزیکی امکان می‌دهد تا تجربیات هولوگرافی به صورت گروهی را در دستگاه‌های مختلف تجربه کنند.

آلکس کیپمن مسئول فنی مایکروسافت گفت: “این رویای واقعیت ترکیبی بوده است، ایده‌ای که از همان ابتدا مطرح شده بود، شما در واقع این احساس را دارید که با شخصی که محتوا را به اشتراک می‌گذارد در یک مکان قرار دارید یا می‌توانید از دستگاه‌های مختلف واقعیت ترکیبی، از راه دور با هم  ارتباط برقرار کنید و حتی در مواردی که از نظر فیزیکی با هم در یک مکان نیستید در کنار مردم حضور داشته باشید.”

کیپمن در صحنه مجازی Ignite به عنوان یک هولوپورت از خودش ظاهر شد، در واقع اشعه‌های نوری بدن فیزیکی او را شبیه سازی کردند. جیمز کامرون، فیلم ساز و کاوشگر اقیانوس و جان هانکه، مدیرعامل و بنیانگذار شرکت پیشرو واقعیت افزوده Niantic ، Inc نیز از راه دور به کیپمن پیوستند تا برای عموم مشخص کنند که Microsoft Mesh چگونه به آنها کمک می‌کند تا تجربیات مشترکی را در دنیای فیزیکی و مجازی ایجاد کنند.

لالیبرت با کیپمن در مورد همکاری جدید گفتگو کرد تا به Lune Rouge، شرکت دیگری که لالیبرت تاسیس کرده است، برای تحقق پروژه‌ای به نام Hanai World کمک کند. این یک پلتفرم واقعیت ترکیبی اجتماعی است که وی سال‌ها درباره آن فکر کرده است و می‌تواند تجربه‌های سرگرمی و گردهمایی زنده و دیجیتال را به رویدادهای منفرد متصل کند. اما در حال حاضر فقط فناوری‌هایی مانند Microsoft Mesh با این چشم انداز روبرو شده‌اند.

Microsoft Mesh | استفاده برای جلسات تیم‌ها

0 Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

مایکروسافت مش همچنین تیم‌های واقع در سراسر جهان را قادر می‌سازد تا جلسات مشارکتی بیش‌تری داشته باشند، جلسات طراحی مجازی را به اجرا در بیاورند، با همدیگر همکاری کنند، با هم یاد بگیرند و دیدارهای اجتماعی مجازی را برگزار کنند.

این پلتفرم جدید نتیجه سال‌ها تحقیق و توسعه مایکروسافت در زمینه‌هایی از جمله ردیابی دست و چشم و توسعه HoloLens گرفته تا ایجاد هولوگرام و مدل‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند آواتارهای انسان نمایی ایجاد کند.

مایکروسافت مش که بر روی Azure، پلتفرم رایانش ابری مایکروسافت ساخته شده است، از ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی Azure، همچنین منابع محاسباتی گسترده، داده‌ها، هوش مصنوعی و سرویس واقعیت ترکیبی برخوردار است. کیپمن گفت: “ما در سرویس ابر هوشمند خود Azure  بیشتر و بیش‌تر ارزش ایجاد می‌کنیم. در این سرویس، محتوا داخل دستگاه یا داخل برنامه من نیست. محتوای هولوگرافیک در ابر است و من فقط به لنزهای خاصی نیاز دارم که بتوانم آن را ببینم. “

با برنامه‌های که از Microsoft Mesh پشتیبانی می‌کنند، طراحان یا مهندسانی که با مدل‌های فیزیکی سه بعدی کار می‌کنند، از دوچرخه گرفته تا وسایل پیشرفته تا موتور جت تا استادیوم های جدید ورزشی می‌توانند از واقعیت مجازی برای همکاری در مدل‌های هولوگرافی استفاده کنند.

Microsoft Mesh | دیگر کاربرد‌ها

2 Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

معماران و مهندسان می توانند از طریق مدل هولوگرافیكی از قسمت‌های مختلف كارخانه در حال ساخت دیدن کنند كه چگونه همه قطعات در سه بعد با هم قرار می‌گیرند، در نتیجه از اشتباهات پرهزینه جلوگیری می‌شود.

دانشجویان مهندسی یا پزشکی که در مورد موتورهای الکتریکی یا آناتومی انسان می‌آموزند می‌توانند به عنوان آواتار در اطراف یک مدل هولوگرافی جمع شوند و قسمت‌های مختلف موتور به حالت سه بعدی مشاهده و بررسی کنند. افراد یک تیم می‌توانند به راحتی دور هم جمع شوند و در یک فضای مجازی مشترک گفتگو کنند، یا شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از برنامه‌های با قابلیت Microsoft Mesh جلسات یا آموزش‌های مجازی را به کارمندان سراسر دنیا ارائه دهند.

این شرکت اعلام کرده است که پلتفرم Microsoft Mesh در ماه‌های آینده مجموعه کاملی از ابزارهای مجهز به هوش مصنوعی برای آواتارها، مدیریت جلسه، رندر فضای سه بعدی، همگام سازی بین چندین کاربر و ایجاد ارتباط برای ایجاد راه حل‌های مشارکتی در واقعیت ترکیبی را به توسعه دهندگان ارائه می‌دهد.

اگرچه کاربران تجربیات بسیار خوبی را در واقعیت ترکیبی یا مجازی تجربه خواهند کرد، اما استانداردهای باز Microsoft Mesh به توسعه دهندگان این آزادی را می‌دهد تا راه حل‌هایی بسازند که در دستگاه‌های مختلف کار کند. از جمله می‌توان به HoloLens 2، مجموعه‌ای از هدست‌های واقعیت مجازی، تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها و رایانه‌های شخصی اشاره کرد. در Ignite، مایکروسافت خبر انتشار دو برنامه ساخته شده بر روی پلتفرم Microsoft Mesh را داده است. این موارد شامل پیش نمایش برنامه Microsoft Mesh برای HoloLens است که به اعضای تیم امکان مشارکت از راه دور را می‌دهد و برای بارگیری در دسترس است. همچنین مشتریان می‌توانند درخواست دسترسی به نسخه جدید AltspaceVR با قابلیت Mesh را بدهند که به شرکت‌ها امکان برگزاری جلسات و گردهمایی‌های کاری را در واقعیت مجازی با ویژگی‌های امنیتی درجه سازمانی از جمله ورود به سیستم امن، مدیریت جلسه و رعایت حریم خصوصی می‌دهد.

این شرکت اظهار داشت که انتظار دارد مشتریان بتوانند از بین مجموعه برنامه‌های با قابلیت Mesh ساخته شده توسط توسعه دهندگان و شرکای خارجی انتخاب کنند و همچنین از یکپارچه سازی با محصولات مایکروسافت مانند Microsoft Teams و Dynamics 365 بهره مند شوند.

کیپمن گفته است: “به همین دلیل است که ما به عنوان رسانه بزرگ بعدی برای محاسبات مشارکتی علاقه زیادی به واقعیت ترکیبی داشته‌ایم. این حیرت انگیز است که دو نفر هولوگرام یکسانی را ببینند.”

کاوش جهان با همدیگر

4 Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

OceanXplorer یکی از پیشرفته‌ترین کشتی‌های تحقیقاتی و اکتشافات دریای عمیق که تاکنون ساخته شده است که در آن فضای کافی برای میزبانی از همه دانشمندان وجود دارد. دانشمندان داده‌های جدیدی را که به طور مداوم توسط ابزارها و دوربین‌ها در عمق دریا جمع آوری می‌شوند مورد مطالعه قرار می‌دهند. این ابزار می‌تواند از صخره‌های مرجانی و دریاچه آب شور تا زندگی دریایی در اطراف دریچه‌های عمیق هیدروترمال و مواد معدنی در اطراف آتشفشان‌های زیر آب را بررسی کند.

در Ignite ،OceanX یک سازمان غیرانتفاعی که آخرین روش‌های علمی را با داستان سرایی جذاب و تجربیات محصول و فناوری برای حمایت از آموزش و آگاهی اقیانوس‌ها ادغام می‌کند، از همکاری جدید با مایکروسافت برای ایجاد “آزمایشگاه هولوگرافی” با قابلیت مش در کشتی که دانشمندان می‌توانند برای دیدن هولوگرام‌های سه بعدی مناطق مورد بررسی وسایل نقلیه دریایی، چه به صورت حضوری و چه از آزمایشگاه‌ها و دفاتر در سراسر جهان در آن جمع شوند، خبر داد.

محققان در تلاشند دریابند که چرا نهنگ‌های عنبر یا شاه نهنگ در مناطق خاصی شکار می‌کنند، به عنوان مثال ممکن است یک نمایش هولوگرافیک از یک دره عمیق دریایی با داده‌های جمع آوری شده از تگ‌های روی نهنگ‌ها، با اطلاعات مربوط به میزان شوری، دما و تغییرات شیمیایی اقیانوس‌ها و داده‌های ماهی یاب نشان دهد که ماهی مرکب و سایر طعمه ها می‌توانند در آن قسمت وجود داشته باشند.

Vincent Pieribone نایب رئیس OceanX گفت: “ایده این کار این است که همه این داده‌های علمی شگفت انگیز را که جمع آوری می‌کنیم، در یک محیط هولوگرافیک آورده و از آن‌ها به عنوان راهی برای راهنمایی و هدایت مأموریت‌های علمی در زمان واقعی استفاده کنیم.”

هدف این است که به هر محقق با HoloLens 2 یا دستگاه سازگار دیگر، با استفاده از Microsoft Mesh، اجازه دهید به عنوان یک آواتار در اطراف یک میز ظاهر شود و به یک منطقه خاص در کف دریا هولوگرافیک که ممکن است درباره آن‌ها سوالاتی داشته باشد اشاره کند و درمورد آنچه که می‌بینند با سایر دانشمندان به طور همزمان صحبت کند.

در مأموریت‌های تحقیقاتی OceanX، اغلب گروه‌هایی از افراد در اطراف فیدهای ویدئویی جمع شده‌اند، سوالاتی را مطرح کرده و با همکاران خود صحبت می‌کنند.

وی گفت: “این یک مولفه اجتماعی است که ضروری است. ما می‌خواهیم همه را در همان”اتاق” جمع کنیم تا بتوانند همه اطلاعات را به یکدیگر منعکس کنند و ارتباط انسانی برقرار شود.”

برای توسعه یک نوع اکتشاف کاملا متفاوت، Niantic در Ignite یک نسخه آزمایشی Pokémon GO در HoloLens 2 را به نمایش گذاشت. این طراحی برای نشان دادن چشم انداز همکاری جدیدی است که بر اساس قابلیت‌های واقعیت ترکیبی و مایکروسافت و Niantic ساخته خواهد شد.

در این نمایش، Hanke و Pokémon در پارک مورد علاقه خود، با ورونیکا سارون مدیر بازاریابی محصولات Pokémon GO، به هم پیوستند تا در یک جلسه مشترک با واقعیت ترکیبی نبرد کنند.

Hanke گفته است، مأموریت Niantic ایجاد فناوری‌هایی است که به مردم امکان می‌دهد با یکدیگر معاشرت و جهان را با هم کشف کنند، چه کودکان برای بازی Pokémon GO برای کاوش در محله‌های خود با والدین یا دوستان از این فناوری استفاده می‌کنند و چه هزاران نفر که برای جشنواره‌ها در پارک‌ها جمع می‌شوند.

وی در جواب Microsoft Mesh چیست ؟ گفت: “Microsoft Mesh روش كاملاً جدیدی برای انجام این كار ارائه می‌دهد. این تصور آوردن دوستان مجازی همراه خود هنگام بیرون رفتن و قدم زدن و گشت و گذار در جهان است. من این مفهوم را دوست دارم و واقعاً علاقه مندم ببینم با این فناوری چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.”

این نمایش رویداد پتانسیل تجربه Pokémon GO ساخته شده بر روی پلتفرم Niantic میلیون‌ها نفر را قادر به تجربه واقعیت افزوده در دنیای واقعی کرده است. ویژگی‌های Microsoft Mesh به افراد امکان می‌دهد در تجربیات مشترک در مکان و زمان با استفاده از HoloLens با هم حضور داشته باشند.

هانكه گفت: “هدف ما از این كار ارتباط دنیای دیجیتال و فیزیكی بهم و اتصال بیت‌ها و اتم‌‌ها است تا این تجربه از طریق بستر Niantic امكان پذیر شد. اما ارتباطات اجتماعی در ذات هر کاری که ما انجام می‌دهیم وجود دارد و نوآوری‌های شرکت مایکروسافت فقط آن را ارتقا می‌دهد.”

سطح دیگری از ارتباط انسانی

3 Microsoft Mesh چیست ؟ آشنایی با پلتفرم جدید واقعیت مجازی مایکروسافت

Lune Rouge یک شرکت پیشگام مستقر در کبک کانادا که توسط Laliberté Cirque du Soleil تاسیس شده است، شروع به بررسی این موضوع کرده است که چگونه مایکروسافت مش مردم را قادر می‌سازد تا از مکان‌های دور به طور مجازی در کنسرت‌ها، اجراهای تئاتر، رویدادهای DJ یا حتی جشن‌های خانوادگی شرکت کنند.

پروژه Hanai World  با الهام از کلمه هاوایی که ترجمه ساده آن به معنای انتخاب شخصی به عنوان خانواده است، هدف آن ایجاد ارتباطات جدید بین تجربه‌های سرگرمی دیجیتال و فیزیکی است.

هدف ایجاد این تجسم دیجیتالی از مکان‌های تفریحی در سراسر جهان و ضبط اجراهای زنده به طورسه بعدی و با وضوح بالا این است که که افراد بتوانند همان واقعیت را در خانه خود با واقعیت ترکیبی یا مجازی تجربه کنند.

این پلتفرم ترکیبی از Lune Rouge و محتوای تولید شده توسط کاربر را در طیف گسترده‌ای از رسانه‌ها و ژانرها به نمایش می‌گذارد.

Alexandre Miasnikof مدیر اجرایی تولید در Lune Rouge، در جواب ویژگی‌های Microsoft Mesh چیست ؟ گفت: “این پلتفرم می‌تواند یك مكمل خوب برای سرگرمی زنده باشد. این بستر سطح دیگری از ارتباط انسانی را ایجاد می‌کند و سرگرمی را برای افرادی که به دلایل جغرافیایی و دسترسی نمی‌توانند در یک رویداد حاضر شوند، آن رویداد را به خانه شان می‌آورد.”

دو دوست که در سواحل مقابل هم زندگی می‌کنند می‌توانند در یک کنسرت یکسان  به عنوان آواتار شرکت کرده و آن برنامه را با هم تجربه کنند، یا فردی که در یک کشور دیگر زندگی می‌کند می‌تواند با اعضای خانواده در یک زمان واقعی برای حضور در بزرگداشت مادربزرگش ارتباط برقرار کند.

Miasnikof گفته است: “آنچه امروز داریم یک وعده است و نمی‌دانیم چه موقع می‌توانیم این وعده را محقق کنیم. اما فکر می کنیم که بنیان خوبی با Microsoft Mesh داریم و از آنجا خواهیم ساخت.”

کیپمن هدف از ساخت این فناوری را این گونه بیان کرده است: قبلا راه حل‌هایی به دلیل غیرممکن بودن یا صرف زمان زیاد رد شده بودند اکنون می‌توانند به راحتی با پلتفرم Microsoft Mesh ایجاد شوند.

او گفت: “شما باید سرمایه گذاریهای عمیق و بنیادی در اکوسیستم انجام دهید و این کاری است که واقعا مایکروسافت انجام داده‌است.”

اکنون ما از مردم دعوت می‌کنیم که ارزش آفرینی کنند و از سال‌ها تحقیق و توسعه که ما برای ارائه این ویژگی‌ها انجام داده‌ایم بهره مند شوند.

حال که متوجه شدید Microsoft Mesh چیست و با کاربرد‌های آن آشنا شدید، پیشنهاد می‌شود از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس