RPA چیست ؟ | آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

هدف اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation) بهبود فرآیند‌های کار در سازمان‌ها می‌باشد. در ادامه به RPA چیست می‌پردازیم

76
0
RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

هدف اتوماسیون فرآیند رباتیک (Robotic Process Automation) بهبود فرآیند‌های کسب‌وکار در سازمان‌ها می‌باشد. RPA یک فناوری نوظهور است، که با استفاده از آن می‌توان به طور خودکار وظایف تکراری با حجم زیاد اما کم ارزش را به صورت خودکار انجام داد. در صورت استفاده از RPA ربات‌ها فرآیندها را مدیریت می‌کنند و باعث می‌شوند، هزینه‌ها و زمان انجام یک سری از فعالیت‌ها به حداقل برسند. بنابراین نیروی انسانی تمرکز و کار خود را برای کارهای مهم‌تر صرف می‌کند. استفاده از RPA نه تنها می‌تواند به سازمان در صرفه جویی در هزینه از طریق کارآیی کمک کند، بلکه همچنین کارکنان را مجبور می‌کند تا توجه خود را بر اولویت‌های تجاری ارزشمندتر متمرکز کنند. در ادامه به RPA چیست و اتوماسیون فرآیند رباتیک می‌پردازیم.

RPA چیست ؟

1 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

در جواب سوال RPA چیست ؟ باید گفت RPA می‌تواند وظایفی مانند انتقال از یک برنامه به برنامه دیگر، قرار دادن داده‌ها در چندین زمینه، ورود مجدد داده‌ها یا کپی و جایگذاری را انجام دهد. تقریبا هر کاری که تا حد زیادی توسط قوانین و برنامه‌ها انجام می‌شوند.  این ربات یک نرم افزار است که می‌تواند کارهایی مانند بازیابی مشخصات مشتریان، پشتیبانی و سفارش اطلاعات از سیستم‌ها و برنامه‌های سازمانی متعدد را انجام دهد.

با به کارگیری اتوماسیون فرآیند، کارهای دستی و تکراری، همچنین خطای انسانی حذف می‌شود و دیگر اشتباهات پرهزینه اتفاق نمی‌افتند. امروزه مصرف کنندگان انتظار خدمات کارآمدتر و شخصی سازی شده‌تری را نسبت به گذشته دارند و تنها مشاغلی که از تکنولوژی‌های دیجیتالی مانند RPA استفاده می‌کنند تا خواسته‌های پیچیده و رو به رشد مشتریان خود را برآورده کنند، در دراز مدت باقی خواهند ماند.

عملکرد RPA، دقیق و مصون از هرگونه خستگی است. همچنین می‌توان آن را بسیار راحت‌تر از نیروی انسانی مقیاس بندی کرد. RPA  تقریبا می‌تواند هر کار روتینی را انجام دهد و می‌تواند این کار را از طریق تعامل با هر نرم افزار یا وب سایت دیگری انجام دهد. این یک تعامل کارآمد میان دنیای انسان‌ها و دنیای رباتیک است. اگر یک انسان بتواند این کار را انجام دهد، یک ربات می‌تواند تقریبا به همان شیوه آن را انجام دهد.

آنچه که اتوماسیون فرآیند رباتیک می‌تواند را انجام دهد

2 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

RPA می‌تواند وظایفی مانند انتقال از یک برنامه به برنامه دیگر، قرار دادن داده‌ها در چندین زمینه، ورود مجدد داده‌ها یا کپی و بارگذاری مجدد آنها را انجام دهد. تقریبا توانایی انجام هر کاری که تا حد زیادی توسط قوانین و برنامه‌ها انجام می‌شود را دارد. این ربات یک نرم افزار است که می‌تواند کارهایی مانند بازیابی مشخصات مشتریان، پشتیبانی و سفارش اطلاعات از سیستم‌ها و برنامه‌های سازمانی متعدد را انجام دهد.

تفاوت بین AI و RPA چیست ؟

اتوماسیون فرآیند رباتیک و هوش مصنوعي دست به دست هم مي‌دهند تا جایگزین هوش و نیروی انسانی شوند. ادغام فن آوری هوش مصنوعی با یک پلت فرم RPA، نیروی کار رباتیک را قادر می‌سازد تا همانند نیروی انسانی به انجام امور روتین و تکراری بپردازد، به عنوان مثال:

  • خواندن، با استفاده از OCR (Optical Character recognition) و تجزیه و تحلیل متن.
  • گوش دادن، با استفاده از NLP (Natural Language Processing) و تجزیه و تحلیل صدا.
  • برقراری ارتباط با استفاده از chabots، که ممکن است هم متن و هم صدا را فعال کند.

تفاوت اصلی دیگر این است که در حالی که RPA از ورودی‌های ساختار یافته و منطق استفاده می‌کند، هوش مصنوعی از ورودی‌های بدون ساختار استفاده می‌کند و منطق خود را توسعه می‌دهد. ترکیب هر دو نوع اتوماسیون فرآیند رباتیک و هوش مصنوعی می‌تواند اتوماسیون فرایندهای هوشمندتر و جامع‌تری را ایجاد کند، به علاوه با قابلیت پشتیبانی از موارد پیچیده‌تر.

RPA چگونه کار می‌کند؟

اتوماسیون فرآیند رباتیک با دسترسی به اطلاعات سیستم‌های رایانه‌ای موجود شما کار می‌کند. روش‌های بیشماری وجود دارد که ابزارهای RPA می‌توانند با برنامه‌های شما ادغام شوند. یک از این روش‌ها، اتصال به پایگاه داده‌ها و خدمات وب سازمانی در پس زمینه است. روش دیگر از طریق اتصالات جلویی یا رومیزی است که چندین شکل دارد.

بیایید نگاهی به طیف خودکارسازی وضایف وکارها بیندازیم (نمودار زیر را ببینید) تا بهتر بفهمید که چگونه ربات‌های مختلف می‌توانند طیف گسترده ای از وظایف را پشتیبانی کنند.

اول از همه، بدون هیچگونه اتوماسیون فرایندی، کارکنان تمام وظایف خود را به صورت دستی انجام می‌دهند.  پردازش دستی می‌تواند هم به تصمیم گیری شناختی و هم به قضاوت انسان نیاز داشته باشد و در عین حال ممکن است نیاز به پردازش سریع و دقیق کارهای ساده و تکراری داشته باشد. در حالی که در وظایف پیچیده‌تر، نیاز به هوش و قضاوت شناختی بیش‌تری برای انسان احساس می‌شود، اغلب کارهای ساده‌تر، حجیم و تکراری برای ربات‌ها مناسب‌تر هستند.

ربات‌های Unattended یا server-based برای انجام وظایف بسیار ساده، ساختار یافته و تکراری (بدون خیچ گونه دخالت انسانی) مناسب هستند.

Desktop robot‌ها در میز کار کارکنان قرار دارند و به طور خاص طوری طراحی شده‌اند که هماهنگ با کارکنان کار کنند. این ربات‌ها از نمونه‌ی قبلی هوشمندتر هستند و دارای ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌تری هستند.

ترکیب هر دو این ربات‌ها در چارچوب RPA می‌تواند مقدار قابل توجهی از امور را به عهده بگیرد. این ترکیب یکپارچه از ربات‌ها دارای قابلیت‌های خودکارسازی بیش‌تر کارها و همچنین انجام امور با دقت و سرعت بیش‌تر است. علاوه بر این، فرآیندهای پیچیده‌تر را می‌توان در صورت بروز خطا یا استثنا در RPA، که نیاز به ورود یا مداخله انسانی در لحظه دارد، پشتیبانی کرد.

ربات‌های RPA چیست و چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

3 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

این نوع ربات را با انواع رباتی که ممکن است در کارخانه‌ها مشاهده کنید اشتباه نگیرید، یک ربات در اتوماسیون فرایند رباتیک RPA یک نرم افزار هوشمند است. چنین رباتی می‌تواند طیف وسیعی از وظایف را در یک فرایند با اتصال به برنامه‌های مختلف انجام دهد.

فرآیند ضبط RPA چیست ؟

عملکرد ضبط کننده در اتوماسیون فرآیند رباتیک RPA یکی از راه‌ها برای سرعت بخشیدن و ثبت مراحل در یک فرآیند و سپس خودکارسازی آنها است. که می‌تواند یک ابزار مفید برای طیف وسیعی از کار‌های ساده باشد. با این وجود، اشکالات و محدودیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد.

OCR RPA چیست ؟

تشخیص شخصیت نوری پیشرفته (OCR) یک فناوری شناختی است که از توانایی انسان در خواندن تقلید می‌کند.  OCR که برای استخراج متن از تصاویر و اسناد از طریق وسایل مکانیکی یا الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا حجم بیش‌تری از فرایندهای تجاری و عملیاتی خود را بطور خودکار به انجام برسانند، به ویژه ارگان‌هایی که هنوز به پروسه‌های کاغذی مانند فرم‌های تکمیل شده مشتری وابسته هستند.

مزایای اتوماسیون فرآیند رباتیک چیست؟

مزایای RPA وسیع است. شما می‌توانید ربات‌های نرم افزاری را برای دستیابی به پیشرفت‌های قابل ملاحظه و قابل اندازه گیری در زمینه‌هایی مانند کسب و کار خود که شامل رضایت مشتری و مشارکت کارکنان یا سرعت پردازش، دقت و بهره وری هزینه می‌شود، به کار بگیرید.

با اختصاص وظایف مشخص و تکراری‌تر به ربات‌ها، کارکنان انسانی از فرآیند سنگین و یکنواخت پردازش دستی کارهای بسیار ساده رها می‌شوند. با جایگزین کردن ربات به جای انسان، کارکنان انسانی آزاد می‌شوند تا به فعالیت‌های با ارزش‌تری بپردازند که ممکن است به مهارت‌های استراتژیک و خلاقانه بیش‌تری نیاز داشته باشد. طبق تحقیقات ثابت شده است که این فرآیند یک رویکرد رضایت بخش، هراه با انگیزه بیش‌تری برای کارکنان فراهم می‌کند.

برای به دست آوردن درک عمیق‌تری از اینکه چگونه همکاری انسان و ربات می‌تواند به رفاه کارکنان کمک کند و پویایی محیط کار را بهبود بخشد، از تعدادی ویدئوی آموزنده و مقاله‌های ما با پروفسور دان آریلی (نویسنده شناخته شده جهانی و کارشناس اقتصاد رفتاری) نگاهی بیاندازید.

علاوه بر بهبود مشارکت، انگیزه و بهره وری کارکنان، در اینجا برخی از نتایج اثبات شده‌ای گردآوری شده است که در تحقیقات مشاهده کرده‌ایم.

اتوماسیون فرآیند هوشمند (IPA) چیست؟

اتوماسیون فرآیند هوشمند یا IPA، فن آوری‌های رباتیک (ATP) و هوش مصنوعی (AI) را با هم ادغام می‌کند تا اتوماسیون فرایندهای تجاری را به سطوح بالاتری برساند.  ترکیب این فناوری‌ها، امتیازات بیش‌تری را فراهم می‌آورد و ارزش تجاری بیشتری را برای شرکت‌ها ایجاد می‌کند.

چرخه زندگی اتوماسیون فرآیند رباتیک

4 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

برای به حداکثر رساندن سرمایه گذاری خود در RPA، درک همه مراحل چرخه عمر و نحوه بهینه سازی هر مرحله ضروری است. بهترین ابزارهای RPA تنها ابزارهایی برای اتوماسیون ساختمان نیستند، بلکه شناسایی و برنامه ریزی قبل از ساخت و همچنین نظارت پس از استقرار مهم است.

سازمان‌هایی که استقرار نیروهای خود را با موفقیت در مقیاس وسیع افزایش داده‌اند، با انتخاب نامزدهای فرآیند بهینه برای اتوماسیون شروع به کار کردند. امروزه ابزارهای هوشمند و مبتنی بر هوش مصنوعی برای کمک به سازمان‌ها برای انتخاب دقیق بهترین فرایندها برای خودکار کردن امور وجود دارد. پس از این اولین گام اساسی در چرخه حیات RPA، سایر مراحل برای ایجاد پایه‌ای محکم برای بهبود مستمر و بهینه سازی همچنان حیاتی است.

برای یک پروژه موفق RPA باید دانش خود را در زمینه‌هایی که می‌توان بهره وری را بهبود بخشید، افزایش داد. راه اندازی اتوماسیون CoE (Center of Excellence) یکی دیگر از مراحل مهم در جهت حفظ عملکرد و افزایش تاثیرات است.

آینده RPA به چه شکل خواهد بود؟

بسیاری از سازمان‌های بزرگ در حال حاضر اتوماسیون فرایند رباتیک RPA را در مشاغل خود به کار گرفته‌اند، با این وجود هنوز پتانسیل بیش‌تری برای استفاده از این فناوری برای افزایش بهره وری  و ارائه خدمات بیشتر به مشتریان وجود دارد. همانطور که RPA در آینده هوشمندتر می‌شود، مزایای بیش‌تری نیز برای شرکت‌ها و مشتریان و نیروی کار آنها به همراه خواهد داشت.

رمزگشایی آینده اتوماسیون فرآیند رباتیک RPA

بکارگیری و استفاده از RPA در دنیایی که سازمان‌ها با شرایطی همچون فاصله اجتماعی و فشارهای رو به رشد اقتصادی در نتیجه همه گیری ویروس کرونا روبرو هستند، رو به افزایش است. این فناوری به سازمان‌های سراسر جهان این امکان را می‌دهد تا کارآیی خود را افزایش داده، تجربه مشتری مداری دیجیتالی خود را افزایش داده و بهره وری خود را برای مطابقت با خواسته‌های امروزی افزایش دهند.

همه چیز در مورد اتوماسیون وظایف دیجیتال، تکراری و مبتنی بر قوانین است، به گونه‌ای که ربات‌های نرم افزاری با برنامه‌ها و منابع اطلاعاتی همانند نیروی انسانی در تعامل هستند.

Cognitive RPA چیست ؟

Cognitive RPA یک مجموعه از ابزارها و راه حل‌های اتوماسیون فرآیند رباتیک است که از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی AI و تشخیص شخصیت نوری OC، تجزیه و تحلیل متن و یادگیری ماشین استفاده می‌کند تا خودکارسازی فرایندهای پیچیده‌تر را امکان پذیر کند. افزایش بهره وری عملیاتی درست همانطور که فناوری RPA برای اتصال با برنامه‌های مختلف سازمانی به یک اتصال قوی متکی است، ابزارهای هوش مصنوعی نیز برای مشاهده و آموختن از رفتار و ورودی انسان به داده‌ها و الگوریتم‌های هوشمند متکی هستند. ترکیبی قدرتمند از فناوری RPA و ابزارهای مختلف هوش مصنوعی، سازمان‌ها را قادر می‌سازد تا فرآیندهایی را که به شدت بر داده‌های بدون ساختار تکیه می‌کنند، را خودکار کنند. علاوه بر این، فرآیندهای عملیاتی که محدودیت کمتری در قوانین دارند، می‌توانند به شکلی هوشمندانه خودکار شوند.

Robotic Desktop Automation (RDA) افزایش توانایی‌های انسانی

6 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

Robotic Desktop Automation (RDA)،  به یک desktop bot یا ربات دستیار مجازی اشاره دارد که روی میز کار یک کارمند یا کاربر نهایی قرار می‌گیرد. نه تنها کارایی و بهره وری را افزایش می‌دهد، بلکه به بهبود عملکرد کارکنان و افزایش رضایت مشتری نیز کمک می‌کند.

کشف Automated Opportunity با NICE Automation Finder

یکی از بزرگ‌ترین سوالاتی که شرکت‌ها هنگام شروع این فرآیند از خود می‌پرسند این است که “از کجا شروع کنیم؟” با توجه به SSON “تقریبا نیمی از پروژه‌های اتوماسیون که شکست می‌خورند به دلیل انتخاب اشتباه فرآیند با این نتیجه روبرو می‌شوند.”

امروزه شرکت‌ها هزاران فرایند در بخش‌های مختلف سازمانی خود دارند، اعم از دفتر مرکزی یا پشتیبان، منابع انسانی، امور مالی و غیره. فرآیندهای سازمانی ویژگی‌های متفاوتی دارند و وقتی دغدغه شرکت در حال بررسی این است که کدام فرایندها را خودکار کند، هنگام تصمیم گیری در این زمینه، باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرد.  به طور کلی، فرایندهایی که بسیار پیچیده هستند و توسط گروه کوچکی از افراد انجام می‌شوند ممکن است بهترین کاندید برای اتوماسیون نباشند. علاوه بر این، فرآیندهای دیگری که بسیار مستعد خطا هستند (هنگامی که به صورت دستی اجرا می‌شوند.) و فقط به صورت فصلی اجرا می‌شوند، می‌توانند به احتمال بیش‌تری انتخاب مناسبی برای اتوماسیون باشند.

بنابراین کدام پارامترها برای به حداکثر رساندن ROI  باید مد نظر داشت؟

اینجاست که NICE Automation Finder وارد می‌شود. Automation Finder موثرترین روش برای شناسایی فرصت‌های منسب برای اتوماسیون فرایند، به صورت ساختار یافته و خودکار است. فرآیندهای موجود را کشف و بررسی می‌کند و سپس آنها را بر اساس تعدادی از پارامترها، از جمله فرکانس، زمان رسیدگی و نوع اقدامات دستی انجام شده به عنوان بخشی از فرایند، اولویت بندی می‌کند. از ابزارهای هوش مصنوعی استفاده می‌کند تا ایده‌ی کشف فرصت‌های اتوماسیون را آسان و مقرون به صرفه برای شرکت‌ها در راستای تعیین دقیق نامزدهای فرایند بهینه برای اتوماسیون کند.

موارد استفاده از RPA: هزینه‌‌های کمتر، تجربیات بهتر، ROI واقعی

7 RPA چیست ؟ آشنایی با اتوماسیون فرآیند رباتیک و ویژگی های آن

سازمان‌هایی که در حال تغییر و تحول دیجیتالی هستند از فرصتهای بیش‌تری برای خودکارسازی فرایندهای تجاری خود برخوردارند. بیایید برخی موارد اثبات شده اتوماسیون فرآیند رباتیک را مورد بررسی قرار دهیم و ارزشی را که آنها می‌توانند برای سازمان‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند ایجاد کنند.

در یک برحه‌ی چالش برانگیز برای سازمان‌های سراسر جهان، بنگاه‌های اقتصادی نیازمند برآوردن انتظارات فزاینده مشتریان بوده و به علاوه با نیاز به کاهش هزینه‌ها مواجه می‌شوند. مشاغل پیشرو برنامه‌های تحول دیجیتالی و اتوماسیون خود را برای مدیریت این خواسته‌ها سرعت می‌بخشند. اتوماسیون فرآیند رباتیک RPA یکی از مهمترین این ابزارها است.

RPA به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا کارهای دستی و تکراری را در برنامه‌های مختلف به صورت خودکار انجام دهند تا نیروی انسانی آنها بهره وری بیش‌تری داشته باشند و زمان بیش‌تری برای تمرکز بر امور استراتژیک و تجربه مشتری داشته باشند. موارد استفاده از RPA از فروش تا امور مالی تا منابع انسانی تا خدمات به مشتریان و از خرده فروشی تا مخابرات و خدمات مالی، بسیار زیاد است.

در اینجا فقط چند نمونه از نحوه استفاده شرکت‌های پیشرو از RPA برای بهبود عملکرد کسب و کار ذکر شده است.

باز کردن قفل ROI ،RPA از طریق کشف فرآیند خودکار

کشف فرآیندهای مناسب برای خودکارسازی کارها در هر شرکتی که مایل است بهترین بازده سرمایه گذاری ممکن را از اتوماسیون فرآیند رباتیک کسب کند بسیار مهم است. فرآیندهای زیادی برای اتوماسیون در شرکت‌های بزرگ وجود دارد چالش این است که بهترین آنها را پیدا کنیم.

حال که دریافتید RPA چیست و با اتوماسیون فرآیند رباتیک آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دید کنید.

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس