SEM چیست ؟ | آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از موثرترین روش‌ها برای توسعه تجارت در بازارهای رقابتی است در ادامه به SEM چیست و اهمیت آن می‌پردازیم

39
0
SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM یکی از موثرترین روش‌ها برای توسعه تجارت شما در بازارهای رقابتی است. در شرایطی که میلیون‌ها کسب و کار در حال رقابت برای مشتریان یکسان هستند، هرگز تبلیغات آنلاین مهمتر نبوده و بازاریابی موتورهای جستجو موثرترین راه برای تبلیغ محصولات شما و توسعه کسب و کار شما است. در ادامه به SEM چیست و اهمیت آن می‌پردازیم.

در این راهنما، شما یک مرور کلی از اصول بازاریابی موتورهای جستجو و همچنین برخی نکات و استراتژی‌ها در زمینه شیوه صحیح بازاریابی موتورهای جستجو خواهید آموخت.

SEM چیست ؟

2 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

بازاریابی موتورهای جستجو عبارت است از بازاریابی یک کسب و کار با استفاده از تبلیغات پولی که در صفحات نتایج موتورهای جستجو (یا SERP) ظاهر می‌شود. آگهی دهندگان برای کلمات کلیدی پیشنهاد می‌دهند که کاربران سرویس‌هایی مانند Google و Bing هنگام جستجوی محصولات یا خدمات خاصی وارد آن شوند، که به تبلیغ کننده این امکان را می‌دهد که تبلیغات آنها در کنار نتایج این جستجوها ظاهر شود.

این تبلیغات، که اغلب با اصطلاح تبلیغات پرداخت در ازای هر کلیک شناخته می‌شود، در قالب‌های مختلف ارائه می‌شوند. برخی از آنها تبلیغات کوچک و مبتنی بر متن هستند، در حالی که برخی دیگر، مانند تبلیغات فهرست محصولات (PLAها، به عنوان تبلیغات خرید شناخته می‌شوند) تبلیغات بصری و مبتنی بر محصول هستند که به مصرف کنندگان اجازه می‌دهد اطلاعات مهم مانند قیمت را در یک نگاه، مشاهده و بررسی کنند.

بزرگ‌ترین نقطه قوت بازاریابی موتورهای جستجو این است که به تبلیغ کنندگان این فرصت را می‌دهد تا تبلیغات خود را در مقابل مشتریانی که آماده خرید هستند قرار دهند. هیچ رسانه تبلیغاتی دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد، به همین دلیل بازاریابی موتورهای جستجو بسیار موثر است و روشی فوق العاده قدرتمند و نتیجه بخش برای توسعه تجارت شما است.

SEM در مقابل SEO | تفاوت آنها در چیست ؟

7 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

آیا برای شما هم سوال شده که تفاوت SEO با SEM چیست ؟ SEO یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) در واقع یکی از مولفه‌های بازاریابی موتورهای جستجو است که بر اقدامات متمرکز و غیر پولی، متمرکز است. در واقع مشاغل هزینه ترافیک و کلیک ها را به Google نمی‌پردازند. اما SEM یا بازاریابی موتورهای جستجو شامل اقدامات پولی (تبلیغات کلیکی، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی و جستجوی پولی) است که می‌تواند در مدت زمان کوتاه مشتری‌های زیادی را به سمت سایت جذب کند. سیستمی که در آن مشاغل به Google پول می‌دهند تا تبلیغات خود را در نتایج جستجو نشان دهد.

با وجود اینکه الان سئو و بازاریابی موتورهای جستجو، دو مقوله جدا هم از در نظر گرفته می‌شود، اما هنوز هم می‌توان مانند گذشته، سئو را زیر شاخه بازاریابی موتور جستجو دانست، زیرا در هر دو تحقیق و تعیین استراتژی مناسب برای کلمات کلیدی، می‌تواند نتایج عالی را به همراه داشته باشد و مخاطبان هدفمند و مشتری‌های زیادی را به سمت سایت جذب کند.

پروسه انجام سئو معمولا میان مدت و بلندمدت است ،اما بازاریابی موتورهای جستجو در بازه‌های کوتاه مدت انجام شده است و به محض پایان کمپین بازاریابی و اتمام بودجه ورودی وبسایت از این محل نیز خاتمه می‌یابد.

کلیدواژه‌ها: بنیاد بازاریابی موتورهای جستجو

4 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

کلمات کلیدی پایه و اساس بازاریابی موتورهای جستجو هستند. همانطور که کاربران کلمات کلیدی (به عنوان بخشی از عبارتهای جستجو) را در موتورهای جستجو وارد می‌کنند تا آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند، نباید تعجب کرد که کلمات کلیدی اساس بازاریابی موتورهای جستجو را به عنوان یک استراتژی تبلیغاتی تشکیل می‌دهند.

 تحقیق کلید واژه SEM

قبل از اینکه بتوانید از کلمات کلیدی مورد استفاده در کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو استفاده کنید، باید تحقیقات جامعی را به عنوان بخشی از استراتژی مدیریت کلمات کلیدی خود انجام دهید.

ابتدا باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را مشخص کنید تا مشتریان احتمالی هنگام جستجوی محصولات و خدمات شما از آنها استفاده کنند. یکی از راه های دستیابی به این هدف استفاده از ابزار کلید واژه رایگان WordStream است.

به سادگی کلمه کلیدی مربوط به کسب و کار یا خدمات خود را وارد کنید و ایده‌های پیشنهادی مرتبط با کلمات کلیدی را ببینید که می تواند پایه و اساس کمپین‌های مختلف بازاریابی موتورهای جستجو را تشکیل دهد.

ابزار کلید واژه رایگان WordStream اطلاعات وسیع و ارزشمندی را در اختیار شما قرار می‌دهد، مانند حجم جستجو برای هر کلمه کلیدی جداگانه در Google و رقابت کلی آن.

علاوه بر این که به شما کمک می‌کند کلمات کلیدی مورد نیاز خود را پیدا کنید، تحقیقات کامل در زمینه کلمات کلیدی همچنین می‌تواند به شما در شناسایی کلمات کلیدی منفی کمک کند. عبارت‌هایی که باید از کمپین‌های خود حذف کنید. کلمات کلیدی منفی اصطلاحاتی با بار منفی نیستند، بلکه عبارت‌های نامربوطی هستند که بعید است منجر به فروش و یا جذب مشتری شوند. به عنوان مثال، اگر بستنی می‌فروشید، ممکن است بخواهید کلمه کلیدی “دستور تهیه بستنی” را حذف کنید، زیرا خیلی بعید است کاربرانی که در جستجوی دستور تهیه بستنی هستند در بازار محصولات شما جایی داشته باشند.

این مفهوم به عنوان هدف جستجو شناخته می‌شود، با این احتمال که یک مشتری پس از جستجوی یک عبارت معین، خرید یا اقدام دلخواه خود را کامل کند. برخی از کلمات کلیدی دارای هدف تجاری بالایی هستند یا نشان می‌دهند که جستجوگر می‌خواهد چیزی بخرد. نمونه‌هایی از کلمات کلیدی با هدف تجاری بالا عبارتند از:

  • خرید کنید
  • تخفیف (ها)
  • معاملات
  • کوپن (ها)
  • ارسال رایگان

کلمات کلیدی و ساختار حساب

6 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

یکی دیگر از جنبه‌های مهم کلمات کلیدی که برای موفقیت کمپین بازاریابی موتورهای جستجو ضروری است، ساختار حساب است.

گروه بندی منطقی کلمات کلیدی و ساختار حساب می‌تواند به شما در دستیابی به نرخ کلیک بیشتر، هزینه کمتر برای هر کلیک و به طور کلی عملکرد کلی قوی‌تر کمک کند و تحقیقات کلمات کلیدی می‌تواند به شما در مورد نحوه ایجاد بهترین ساختار حساب کمک کند.

حساب‌های AdWords و Bing Ads باید به روش زیر برای دستیابی به نتایج مطلوب تنظیم شوند:

همانطور که در شکل بالا مشاهده می‌کنید، یک حساب دارای ساختار بهینه از پنج عنصر مختلف تشکیل شده است:

  • کمپین‌های تبلیغاتی
  • گروه‌های تبلیغاتی
  • کلید واژه‌ها
  • متن آگهی
  • صفحات فرود

کمپین‌های تبلیغاتی می‌توانند در بسیاری از موارد بر محصولات یا خدمات مشابه تمرکز کنند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه را اداره می‌کنید، یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند فقط روی محصولات پاییزی مانند بادگیرها، چنگک‌ها و کیسه‌های جمع آوری برگ تمرکز کند، در حالی که دیگری ممکن است بر ابزارهای برقی و غیره تمرکز کند.

گروه‌های تبلیغاتی اجازه می‌دهند تا هر کمپین برای محصولات مرتبط دسته بندی شود. در مثال فروشگاه، یک گروه تبلیغاتی می‌تواند برای انواع مختلف چنگک یا مدل‌های مختلف leaf blowers باشد. برای کمپین ابزارهای برقی، یک گروه تبلیغاتی ممکن است بر دریل‌های قدرت متمرکز شود، در حالی که گروه دیگر بر اره‌های دایره‌ای تمرکز می‌کند. راه اندازی این سطح از سازمان ممکن است زمان زیادی بخواهد، اما پاداش‌ها (یعنی CTR‌های بالاتر با هزینه کمتر) این تلاش را در دراز مدت ارزشمند و نتیجه بخش می‌کند.

حراج تبلیغات SEM چیست ؟

5 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

یکی از قدیمی‌ترین تصورات غلط در مورد بازاریابی موتورهای جستجو این است که هر کس بیش‌ترین بودجه تبلیغاتی را داشته باشد برنده است. اگرچه هرچه میزان بودجه تبلیغات بیشتر باشد قطعا می‌تواند نتیجه بهتری ارائه دهد، به ویژه هنگامی که کلمات کلیدی بسیار رقابتی را هدف قرار می‌دهید، اما برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو به هیچ وجه مورد الزامی نیست. این امر به این دلیل است که همه تبلیغات قبل از ظاهر شدن در کنار نتایج جستجو، فرایندی را که به عنوان حراج تبلیغات شناخته می‌شود، طی می‌کنند. برای توضیح این موضوع، ما بر حراج تبلیغات در Google AdWords تمرکز می‌کنیم.

نحوه کار حراج تبلیغات

فرآیند حراج آگهی هر بار که شخصی یک جستجو را در Google وارد می‌کند انجام می‌شود. برای ورود به حراج آگهی، تبلیغ کنندگان کلمات کلیدی مورد نظر خود را مشخص می‌کنند و بیان می‌کنند که چقدر مایلند هزینه کنند (برای هر کلیک) تا تبلیغات آنها در کنار نتایج مربوط به آن کلمات کلیدی ظاهر شود. اگر گوگل تشخیص دهد که کلمات کلیدی مورد نظر شما در جستجوی کاربر وجود دارد، تبلیغات شما در حراج تبلیغات وارد می‌شود.

چگونه تبلیغ شما در حراج تبلیغات “برنده” می‌شوند

هر آگهی در هر جستجو نمایش داده نمی‌شود. این امر به این دلیل است که حراج تبلیغات هنگام تعیین محل قرار دادن تبلیغات در SERP دلایل و عوامل مختلفی را در نظر می‌گیرد و به این دلیل که هر کلمه کلیدی اهداف تجاری کافی برای نمایش تبلیغات در کنار نتایج را ندارد. با این حال، دو عامل اصلی که Google به عنوان بخشی از فرایند حراج تبلیغات ارزیابی می‌کند، حداکثر پیشنهاد شما و نمره کیفیت تبلیغات شما است.

حداکثر پیشنهاد، حداکثر مبلغی است که مشخص کرده‌اید مایل به پرداخت در ازای یک کلیک هستید. نمره کیفیت معیاری است بر اساس کیفیت کلی تبلیغات شما. گوگل این معیارها را در حراج آگهی محاسبه می‌کند تا محل تبلیغات را تعیین کند. نتیجه این محاسبه به عنوان رتبه آگهی شناخته می‌شود.

اهمیت نمره کیفیت در SEM چیست ؟

با توجه به اینکه نمره کیفیت Google AdWords نیمی از فرآیند رتبه بندی آگهی را شامل می‌شود، یکی از مهم‌ترین معیارهای بازاریابان موتورهای جستجو است که می‌توانند روی آن تمرکز کنند. نمرات با کیفیت بالا می‌تواند به شما در دستیابی به موقعیت بهتر آگهی با هزینه‌های کمتر کمک کند، زیرا Google تبلیغاتی را که به پرسش‌های کاربران بسیار مرتبط است ترجیح می‌دهد.

در جدول زیر می بینید که اگرچه Advertiser1 کمترین حداکثر پیشنهاد را دارد، اما بالاترین نمره کیفیت را دارد، به این معنی که تبلیغات آنها از نظر قرار دادن در حراج آگهی در اولویت قرار دارد:

قاعدتا نمره کیفیت مهمترین معیار در بازاریابی موتورهای جستجو است. در بازاریابی موتورهای جستجو با WordStream موفق شوید

این که آیا شما تازه وارد در دنیای بازاریابی جستجوی پولی هستید یا یک حرفه ای و با تجربه، ما می‌خواهیم هر آنچه را که برای موفقیت در بازاریابی موتورهای جستجو لازم است به شما ارائه دهیم.

پلت فرم مدیریت یکپارچه PPC ما، WordStream Advisor، مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو را آسان و کارآمد می‌کند و زمان بیشتری را برای تمرکز بر مسائل مهم، فراهم می‌کند.

مشاور WordStream

1 SEM چیست ؟ آشنایی با بازاریابی موتور های جستجو و اهمیت آن

هفته کار ۲۰ دقیقه‌ای WordStream Advisor انقلابی در جستجوی پولی برای هزاران کسب و کار ایجاد کرده است. هشدارهای هوشمند و قابل تنظیم ما قسمت‌هایی از حساب‌های AdWords و Bing Ads شما را نشان می‌دهد که به خوبی کار می‌کنند و هم چنین قسمت‌هایی را مشخص می‌کند که می‌توان در آنها پیشرفت‌ها تغییرات مورد نیاز را اعمال کرد.

WordStream Advisor تنها پلتفرم مدیریت PPC در بازار است که به طور کامل با Google AdWords و Bing Ads ادغام شده است و مدیریت کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو را از یک داشبورد متمرکز و بصری، بسیار آسان و کاربردی می‌کند.

درجه بندی عملکرد AdWords WordStream

یکی از چالش برانگیزترین جنبه‌های بازاریابی موتورهای جستجو این است که بدانید کدام بخش از کمپین‌های شما نیاز به تغییر دارد و کدام بخش عملکرد خوبی دارد. برای پی بردن به اینکه حساب شما چگونه کار می‌کند، برنامه WordStream رایگان AdWords Performance Grader را امتحان کنید.

در ۶۰ ثانیه یا کمتر، AdWords Performance Grader یک حسابرسی جامع از حساب بازاریابی موتور جستجوی شما انجام می‌دهد و بخش‌هایی را که می توان در آنها پیشرفت‌های فوری ایجاد کرد، مشخص می‌کند. حساب‌ها بر اساس ۱۰ معیار اصلی بازاریابی موتورهای جستجو طبقه بندی می‌شوند، از جمله:

  • هدر دادن هزینه
  • نرخ کلیک
  • نمره کیفیت
  • استفاده از کلمات کلیدی منفی

طبقه بندی WordStream AdWords Performance Grader کاملا رایگان است، بنابراین همین امروز آن را امتحان کنید و شروع به پیشرفت در کمپین‌های بازاریابی موتورهای جستجو کنید.

حال که SEM چیست و اهمیت آن را دریافتید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس