بررسی تفاوت JPG و JPEG | فرمت تصویری JPG و JPEG

206
0
تفاوت JPG و JPEG

فرمت تمام فایل‌های تصویری شبیه به یکدیگر نیست. در واقع بسیاری از آن‌ها ایجاد شده اند تا مشکلاتی که فرمت قبلی داشت را از بین ببرند. به عنوان مثال، فرمت JPEG که یکی از محبوب‌ترین فرمت‌های عکس در کامپیوتر به حساب می‌آید، به این دلیل ایجاد شد که فرمت‌های تصویری دیگر حجم بسیاری را در درایو کاربران اشغال می‌کردند. در این پست به بررسی تفاوت JPG و JPEG می پردازیم.

تفاوت JPG و JPEG

باورتان بشود یا نه، فرمت‌ فایل‌های JPEG ،JIF و JPG تقریبا شبیه به یکدیگر است. برای دانستن این موضوع که چرا فرمت فایل‌های تصویری دارای نام های زیادی هستند، باید به توضیح بیشتر در این موضوع بپردازیم.

JPEG چیست؟

اصطلاح JPEG خلاصه شده عبارت Joint Photographic Experts Group است و این نام از روی نام کمیته فرعی کمک کننده برای ایجاد استاندارد JPEG Interchange Format یا JIF برداشته شده است. این فرمت برای اولین بار در سال 1992 و توسط سازمان بین‌الملل استاندارد ISO منتشر شد.

JPEG ها تصاویر شطرنجی ثابت 24 بیتی هستند که 8 بیت در هر چنل مدل رنگ RGB آن‌ها قرار گرفته است. که باعث می‌شود دیگر چنل آلفایی وجود نداشته باشد و این به این معنی است که با این که JPEG ها می‌توانند حدود 16 میلیون رنگ را پشتیبانی کنند، نمی‌توانند شفافیت یا Transparency  را پشتیبانی کنند.

وقتی که یک تصویر به عنوان JPEG ذخیره شود، بعضی از اطلاعات و داده‌های آن به دلیل فشرده سازی از بین می‌رود. البته این فشرده سازی باعث می‌شود که 50 تا 75 درصد نسبت به فرمت‌های قدیمی‌تر، مانند BMP از میزان فضای موجود در درایو شما صرفه‌ جویی شود. فشرده سازی JPEG با استفاده از یک تکنیک به نام Discrete Cosine Transform یا DCT انجام می‌گیرد که برای اولین بار توسط مهندس برق، نسیر احمد (Nasir Ahmed) در سال 1972 ارائه شد.

JIF چیست؟

تفاوت JPG و JPEG
تفاوت JPG و JPEG

فرمت JIF را به عنوان JPEG در خالص‌ترین حالت خود در نظر بگیرید. با این حال، به خاطر برخی از محدودیت‌ها، این فرمت دیگر چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.زیرا محدودیت های خسته کننده ای را ارائه می دهد. به عنوان مثال، رنگ و کیفیت پیکسل یک فایل با فرمت JIF می‌تواند از نظر سازگاری با انکودرها و دیکودرها مشکلاتی را به وجود بیاورد.

خوشبختانه این مشکلات توسط استانداردهای پیشرفته تر برطرف شده‌اند. اولین مورد، JPEG File Interchange Format است که با نام JFIF شناخته می‌شود. پس از این فرمت نیز با Exchangeable image file format یا Exif و پروفایل‌های رنگی ICC آشنا شدیم.

JPEG/JFIF هم‌اکنون محبوب‌ترین فرمت برای ذخیره یا فرستادن فایل‌های تصویری در فضای اینترنت به شمار می‌رود. این در حالی است که JPEG/Exif برای دستگاه‌ها و دوربین‌های دیجیتالی (ثبت تصویر) مورد استفاده قرار می‌گیرند. بسیاری از افراد، تفاوت میان آنها را نمی‌دانند و به هر دو دسته JPEG می‌گویند.

JPG2 یا JPF چیست؟

در سال 2000، گروه JPEG یک فایل تصویری جدید به نام JPEG 2000 (با نام‌های JPG2 و JPF شناخته می‌شوند) منتشر کرد. این فرمت قرار بود جایگزین JPEG شود اما به هیچ عنوان مانند JPEG محبوب و کاربردی نشد. با این حال، روش‌های پیشرفته‌تر انکودینگ معمولا به کیفیت بهتر تصاویر منجر می‌شود.

فرمت فایل JPEG 2000 به دلایل مختلفی با شکست روبرو شد. یکی از دلایل این بود که JPEG 2000 براساس یک کد کاملا جدید ساخته شده بود و از نظر پشتیبانی از نسل قبل، با JPEG سازگار نبود. از طرفی، فایل‌های JPEG 2000 به حافظه بیشتری برای پردازش نیاز داشتند که در آن زمان چندان ممکن نبود. در آن زمان کامپیوترهای معمولی به صورت میانگین تنها 64 مگابایت حافظه داشتند!

JPEG 2000 هم‌اکنون نسبت به آن زمان با پیشرفت‌های مختلفی روبرو شده اما همچنان این فرمت فایل به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. تنها مرورگری که در زمان نگارش این مطلب از فرمت JPEG 2000 پشتیبانی می‌کند، Safari است.

JPEG دربرابر JPG

نسخه‌های اولیه ویندوز (مخصوصا سیستم‌های فایل MS-DOS 8.3 و FAT-16) از نظر طول فایل افزودنی، به 3 حرف محدود شده بودند. JPEG به JPG خلاصه شد تا با این محدودیت رو به رو نشود. کامپیوترهای مک و لینوکس، هیچگاه چنین چیزی نداشتند و کاربران به ذخیره تصاویر با فرمت JPEG  می پرداختند.

برنامه‌های رایج ویرایش تصویر محبوب که در سیستم‌‌های عامل مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند (مانند فوتوشاپ و Gimp)، فایل اکستنشن پیش فرض خود را برای کاهش سردرگمی کاربران، به JPG تغییر دادند. به همین خاطر است که هم‌اکنون با دو نام JPEG و JPG  روبرو هستیم. امروزه زمانی که بخواهید فایل تصویری خود را ذخیره کنید، تفاوتی میان JPEG و JPG وجود ندارد.

JPEG دربرابر PNG

JPEG و PNG در یک دهه منتشر شدند و هر دوی این فرمت‌ها، مشکلات تصویر دیجیتال موجود در آن زمان را تا حدودی برطرف کردند. ولی همچنان این دو فرمت فایل از همان زمان تاکنون با یکدیگر مقایسه می‌شوند. اما اگر بخواهیم این دو فرمت را با یکدیگر مقایسه کنیم، کدام یک از آنها بهتر است؟

پاسخ این سوال به این موضوع بستگی دارد که بخواهید چه نوع تصویری را ذخیره کنید.

 JPEG ها بیشتر به درد عکس‌ها می خورند ، زیرا که با تکنیک‌ فشرده سازی مخصوص، فضای قابل توجهی را از درایو ذخیره ساز شما اشغال نمی‌کنند. تصاویری که امروزه گرفته می‌شوند، آنقدر با کیفیت‌ هستند که تکنیک‌های فشرده سازی روی آن‌ها به چشم نمی‌آید. از طرف دیگر، تصاویری که لبه‌ها یا علامت‌های تیز و دقیق دارند، در فرمت JPEG آنچنان خوب و دقیق به نظر نمی‌رسند.

تفاوت JPG و JPEG
تفاوت JPG و JPEG

این دقیقا همان جایی است که Portable Network Graphics یا PNG وارد کار می‌شود. این فرمت که به وسیله گروه توسعه PNG خلق شده، چهار سال پس از عرضه JPEG معرفی شد. PNG از تکنیک فشرده سازی آنهم بدون از دست رفتن اطلاعات و Transparency پشتیبانی می‌کند و معمولا برای تصاویری مورد استفاده قرار می‌گیرند که کیفیت آن‌ها باید دست نخورده باقی بماند. همچنین حجم و اندازه فایل PNG بالاست و برای ذخیره آن‌ها به احتمال زیاد نباید مشکلی داشته باشید.

بهترین کار این است که تصاویر ثبت شده با دوربین را به صورت JPEG و تصاویر گرافیکی یا ترنسپرنت را به صورت PNG ذخیره کنیم.

JPEG و JPG یک فرمت هستند.

فرمت JPEG در طول سال‌های اخیر، بروزر‌سانی ها و نسخه‌های مختلفی دریافت کرده و باعث شده کاربران بسیاری آن را با دیگر فرمت‌ها اشتباه بگیرند.

دفعه بعد که آماده ذخیره کردن یک عکس از یک ویرایشگر تصویر هستید و لیست طولانی فرمت های موجود به شما ارائه می شود، فقط به یاد داشته باشید: JPEG و JPG تفاوتی با یکدیگر ندارند.

منبع : makeuseof

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس