تحریم ایرانی ها توسط گوگل | واقعیت‌ها، چالش‌ها و راهکارها

تحریم ایرانی ها توسط گوگل نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد. اما راهکارهای دور زدن و شناسایی نشدن توسط گوگل کدام موارد هستند؟

78
0
تحریم ایرانی ها توسط گوگل

گوگل در حال شناسایی کاربران ایرانی است که با VPN یا تکنیک‌های تغییر IP از خدمات این شرکت استفاده می‌کنند. این خبر ابتدا در آمار کاربران ایرانی برای بازدید ویدئوهای یوتیوب و نمایش‌ندادن تبلیغات برای برخی یوتیوبر‌های ایرانی دیده مشاهده شد. تحریم ایرانی ها توسط گوگل نگرانی‌های زیادی را ایجاد کرد.

شواهد اولیه مبنی بر تحریم ایرانی ها توسط گوگل 

برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی مانند تویتر گزارش داده‌اند که گوگل در حال شناسایی IPهای ایرانی در حالت دور زدن هویتشان با VPN هستند. همچنین این قضیه در ویدیوهای یوتیوب و نمایش‌ندادن تبلیغات برای برخی یوتیوبر‌های ایرانی دیده شد.

کارشناسان فنی حدسهای متفاوتی در این باره دارند که بیشتر آنها مربوط به لو رفتن IPها است. گوگل در حال حاضر نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد کاربران ایرانی را تشخیص می‌دهد ولی بیم این می‌رود که این تعداد بیشتر هم بشود.

سرویس‌های تحریمی احتمالی و نگارنی‌های پیش رو

تحریم ایرانی ها توسط گوگل VPN

گوگل سیستم تشخیص مکان جغرافیایی تمامی کاربران خود را بروزرسانی کرده تا بهتر بتواند قوانین مالیاتی جدید آمریکا برای کاربران یوتوب را اجرا کند.

درآمدی که از مخاطب فرانسوی برای یک تولیدکننده محتوا حاصل می‌شود، درصد مالیات متفاوتی به نسبت مالیات بر درآمد بیننده‌های استرالیایی را متوجه حال تولیدکننده محتوا می‌کند. در نتیجه گوگل سیستم مکان‌یابی جغرافیایی کاربران خود را بروز کرده تا بهتر بتواند پیروی این قوانین مالیاتی باشد.

از طرفی کشورهای تحریمی مانند ایران نه ارزش جذب مشتری برای تبلیغ دهندگان یوتبوب دارند و نه محاسبات مالیاتی می‌توان برای آنها در نظر گرفت، پس IP های مربوط به VPN از هر جای دنیا برای گوگل شناسایی می شود و خدمات بر اساس موقعیت جغرافیایی واقعی کاربر نمایش داده می‌شود.

با توجه به اینکه برخی خدمات برای ایرانی‌ها تحریم است، به طور غیر مستقیم سیستم‌های تغییر IP مانند VPN ها اثری برای استفاده از خدمات گوگل ندارند از جمله:

۱) گوگل آنالیتیکس

۲) سرویس‌های مرتبط با توسعه‌دهندگان اندروید

۳) زیرساخت ابری گوگل (GCP)

۴) Youtube Premium

۵) گوگل dev

۶) Firebase

۷) Kaggle 

۸) Google Prompt

۹) Last.fm

گوگل چگونه ما را حتی با VPN و یا VPS شناسایی می‌کند؟

تحریم ایرانی ها توسط گوگل webRTC

الف) فهرست IPهایی که سرویس‌های VPN از آن‌ها استفاده می‌کنند، کاملا مشخص است و برخی از این سرویس‌ها از IP های محدودی برای همه‌ی کاربرانشان استفاده می‌کنند. دسترسی به این IP ها برای گوگل و دیگر سرویس‌ها آسان است.

ب) سیرویس‌های ایمیل افراد، نوع سرچ، سینک جمیل با اطلاعات اندروید و ارسال لوکیشن مخفی کاربران تلفن همراه، مرورگر کروم و …

همه این موارد توسط سیستم Big data گوگل و سیستم WebRTC به راحتی قابل ارزیابی و شناسایی است.

بهترین راه برای جلوگیری و دور زدن تحریم ایرانی ها توسط گوگل این است که تا جای ممکن از VPN رایگان استفاده نشود و از مرورگر غیر از کروم استفاده شود، ایمیلی غیر از Gmail‌ داشته باشید و برای سرچ در گوگل از مسیر سایت Startpage استفاده نمایید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس