آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که صفحه کلید شما دچار اختلال شده باشد؟ در ادامه آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم با ما همراه باشید.

123
0
0 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

آیا تاکنون برایتان پیش آمده که صفحه کلید شما دچار اختلال شده باشد؟ از عملکرد اشتباه کلیدها گرفته تا مشکلات روشنایی و نور پس زمینه، این روزها بسیاری از مشکلات ممکن است به درستی شناخته نشوند، حتی اگر مدل و برند مناسبی را انتخاب کرده باشید. در ادامه آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم با ما همراه باشید.

رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

بیایید نگاهی به مشکلات رایج میان کاربران بیاندازیم.

عدم پاسخگویی (کارایی) صفحه کلید

1 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

اگر صفحه کلید شما قبلاً خوب کار می‌کرد اما ناگهان به طور کلی از کار افتاد، این نشان دهنده مشکل در جریان برق یا نرم افزار است.

با اصول اولیه شروع کنید:

اگر صفحه کلید سیمی دارید، مطمئن شوید که اتصال شما با رایانه برقرار باشد. آن را از برق بکشید و در صورت لزوم دوباره به برق وصل کنید.

برای صفحه کلیدهای بی‌سیم، شارژ باتری آن را چک کنید و در صورت لزوم آن را به منبع تغذیه متصل کنید.

در بررسی نرم افزاری، اگر صفحه کلید بی‌سیم دارید، سعی کنید اتصال بلوتوث را غیرفعال کنید و دوباره آن را فعال کنید تا ببینید آیا این کمک می‌کند یا خیر.

در غیر این صورت، نگاه کنید که آیا به به روزرسانی نیاز دارد یا خیر، و آن را بروزرسانی کنید. به بخش Device Manager و سپس Keyboards sections بروید تا بررسی کنید آیا درایورها به صورت جداگانه با نسخه جدید به روز می‌شوند.

حتی اگر هیچ به روزرسانی نیاز نباشد، سایر لوازم جانبی را به جز موارد مورد نیاز از رایانه جدا کنید و مجدد راه اندازی کنید، در این صورت به احتمال زیاد مشکل رفع خواهد شد.

با همه این‌ها اگر به نتیجه نرسیدید، اسکن ویروس را انجام دهید: برخی از بدافزارها می‌توانند با لوازم جانبی مانند صفحه کلید تداخل داشته و از کار آن‌ها جلوگیری کنند.

صفحه کلید روشن می‌شود اما به هیچ وجه کار نمی‌کند

2 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

اگر می‌بینید که چراغ‌های نشانگر روشن هستند اما نمی‌توانید از صفحه کلید پاسخی دریافت کنید، ابتدا نگاهی به اتصال خود بیندازید. برای صفحه کلیدهای سیمی، بررسی کنید که به درستی به درگاه USB وصل شده است: صفحه کلیدهای مختلف برای درگاه‌های مختلف USB طراحی شده‌اند و حتی اگر بتوانند روشن شوند ممکن است با همه پورت‌ها سازگار نباشند. برای مدل‌های بی سیم، اتصال بلوتوث را دوباره بررسی کنید و ببینید آیا این مسئله تفاوتی ایجاد می‌کند!

اگر همه مراحل بالا را انجام دادید ولی هنوز مشکل رفع نشده باشد، وقت آن است که به درایورهای صفحه کلید خود بروید. Device Manager را جستجو کرده و پنجره آن را باز کنید. برای مشاهده درایورهای فعلی خود، صفحه کلید را پیدا کرده و گسترش دهید. برای حذف نصب درایورها، کلیک راست کنید، سپس رایانه خود را دوباره راه اندازی کنید. وقتی دوباره وارد سیستم می‌شوید، ویندوز باید به طور خودکار درایورهای مناسب صفحه کلید خود را پیدا و بارگیری کند.

همچنین می‌توانید از صفحه عیب یابی صفحه کلید Dells دیدن کنید، که ممکن است کمی بیش‌تر در مورد اینکه چه مشکلی پیش آمده است اطلاعات کسب کنید.

توقف عملکرد کلید‌های خاص

کار را با جست و جوی اساسی برای عدم کارکرد کلیدها شروع کنید. اگر صفحه کلید عددی دارید، احتمالاً یک کلید Number Lock دارید که می‌تواند آن را خاموش کند. اگر آن کلید قفل به طور تصادفی فشرده شود، دلیل کار نکردن کلیدهای عددی مشخص می‌شود.

در غیر این صورت، این مشکل نشان دهنده یک مشکل سخت افزاری در آن کلید خاص است. اگر صفحه کلید مکانیکی یا نسخه دیگری دارید که به شما امکان می‌دهد آن کلید خاص را بردارید، این کار را انجام دهید و هرچه را در زیر آن وجود دارد بررسی کنید. بعضی اوقات یک خرده ریز یا گرد و غبار باعث می‌شود که فشار به درستی روی کلید وارد نشود و با یک تمیز کاری مشکل شما برطرف شود.

ممکن است متوجه شوید قسمتی از کلید یا تمام آن به طور دائمی آسیب دیده است، مسئله‌ای جدی که حداقل برای مدتی باعث می‌شود نتوانید از صفحه کلیدتان استفاده کنید. صفحه کلید‌های مکانیکی بعضی اوقات به شما امکان می‌دهند کلیدهای شخصی و سوئیچ‌ها را برای رفع مشکلاتی این چنینی خریداری و تعویض کنید. در غیر این صورت، احتمالاً زمان آن رسیده است که به دنبال مدل جدید صفحه کلید بگردید.

کلیدها هنگام تایپ کردن دچار مشکل می‌شوند

3 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

از دیگر راه‌های رفع مشکلات کیبورد تمیز کردن آن است. کلیدهای متراکم دلیل اصلی کثیف بودن صفحه کلید شما است و باید تمیز شود. برخی از کاربران دوست دارند با استفاده از فشار هوا میان کلید‌ها را تمیز کنند. ما علاقه زیادی به این گزینه نداریم، زیرا این روش می‌تواند حتی بیشتر از قبل خرده ریز را به میانه‌ی کلیدها هدایت کند، و ما ترجیح می‌دهیم از لوازم جانبی همچون vacuum brush برای مکش بقیه مواد استفاده کنیم. اما در بهترین حالت، بهترین راه برداشتن کلیدها و تمیزکاری کامل است.

هر فشار کلید باعث تکرار می‌شود

اگر با هر فشردن کلید در حالت تایپ، چند کاراکتر ظاهر می‌شود، که در حالت صحیح باید یکی باشد، در این صورت تایپ کردن با مشکل مواجه خواهد شد. اگر خود کلید گیر کرده باشد، معمولاً مسئله آلودگی یا کثیفی است. صفحه کلید را از برق بکشید و برای پاک کردن کلید و اطراف آن از پارچه‌ای با مقدار کمی الکل یا حلال دیگر استفاده کنید.

ما همچنین توصیه می‌کنیم به تنظیمات صفحه کلید بروید و سعی کنید حساسیت صفحه کلید و ویژگی‌های مربوطه را تنظیم کنید تا ببینید آیا می‌توانید حساسیت صفحه کلید خود را با شیوه و سبک تایپ خود مطابقت دهید.

صفحه کلید دارای خروجی اشتباه است

4 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

این معمولاً به این معنی است که طرح نرم افزار در رایانه شما با صفحه کلید مورد استفاده شما مطابقت ندارد. خوشبختانه، می‌توانید طرح را به سرعت با صفحه کلید خود مطابقت دهید. بخش Windows Region & Language را جستجو کنید. در این پنجره، زبان خود را انتخاب کنید سپس Options را انتخاب کنید تا ببینید که چگونه این زبان پشتیبانی می‌شود. در بخش صفحه کلید، اطمینان حاصل کنید که فقط طرح بندی صفحه کلید شما پشتیبانی می‌شود.

کلیدها به کندی پاسخ می‌دهند

5 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

این مسئله همچنین می‌تواند به دلیل کثیفی یا کمی گرد و غبار باشد. در صورت امکان کلید را برداشته و اطراف آن را به شیوه‌هایی که بالاتر گفتیم تمیز کنید.

اگر مشکل برطرف نشد، به تنظیمات صفحه کلید خود بروید. تنظیمات صفحه کلید، از جمله نرم افزار صفحه کلید شخص ثالث، شامل گزینه‌هایی برای “فیلتر کردن” کلیدها یا تنظیم میزان حساسیت صفحه کلید به درجه کندتر است. گزینه‌های فیلتر را غیرفعال کنید و با تنظیمات مشابه آزمایش کنید تا ببینید آیا این کار به مشکل شما کمک می‌کند یا نه.

میانبرهای صفحه کلید کار نمی‌کنند

باید تنظیمات صفحه کلید را بررسی کنید: ویندوز گزینه‌ای برای کلیدهای “sticky” دارد که برای فعال کردن میانبر نیاز به فشار دادن کلید به صورت همزمان دارد. اگر این مورد به طور تصادفی فعال باشد، می‌تواند دلیل مشکل شما باشد.

نور پس زمینه صفحه کلید یا نور RGB کار نمی‌کند

6 آموزش رفع مشکلات کیبورد به صورت قدم به قدم

در عین آزار دهنده بودن، مشکلات روشنایی راه حل‌های ساده‌ای دارند. ابتدا تنظیمات موجود در نرم افزار صفحه کلید خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید به اشتباه خاموش نشده باشد. اگر همه چیز خوب به نظر برسد، با روشن شدن مجدد رایانه، جدا کردن صفحه کلید و اتصال مجدد پس از راه اندازی مجدد رایانه، مشکلات روشنایی اغلب برطرف می‌شود.

اگر با این روش بازهم کار نکرد، مدل صفحه کلید خود را به صورت آنلاین جستجو کرده و درایورها را بارگیری مجدد کنید یا سیستم عامل آن را در صورت لزوم به روز کنید.

اگر اخیراً چیزی روی صفحه کلید خود ریخته‌اید، ممکن است باعث نقص عملکرد بخشی یا تمام نور پس زمینه شود و حتی دیگر هرگز روشن نشود. می‌توانید به دنبال یک “‌backlight sheet” سازگار برای جایگزینی نسخه قدیمی خود باشید، اما این یک راه حل تضمینی نیست و انتخاب یک صفحه کلید جدید ممکن است بهترین گزینه برای شما در این مرحله باشد.

حال که با آموزش رفع مشکلات کیبورد آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

5/5 - (3 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس