راهکارهای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری

127
0
برقراری تعادل بین زندگی کاری و شخصی

در قدیم مردان مسئول کارهای بیرون از خانه و زنان مسئول کارهای داخل خانه بودند. با پیشرفت تکتولوژی و در جوامع امروزی زنان و مردان دوشادوش هم در بیرون از خانه و داخل خانه با هم همکاری می کنند؛ ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری برای خیلی از افراد به یک دغدغه و چالش تبدیل شده است. در این مقاله از اول نیوز راهکارهایی را برای ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و کاری ارائه می دهیم:

در ساعات غیرکاری، پیام های کاری را چک نکنید

ممکن است گاهی اوقات با چک کردن یک پیام کاری، ذهن شما ساعت ها درگیر شده و از کارهای شخصی خود عقب بمانید. به طور مثال وقتی پیام مدیرتان را درباره نقص یک پروژه دریافت می کنید، ساعت ها در ذهنتان به دنبال راهکارهای تکمیل پروژه می گردید و از برنامه زندگی شخصیتان عقب می مانید. اگر ایمیل هایتان بیشتر از نوع کاری هستند، در ساعات غیر کاری اصلا ایمیل های خود را باز کنید.

برنامه ریزی زندگی شخصی و کاری

برنامه ریزی روزانه در جهت تعادل بین زندگی شخصی و کاری

ساعات کاری خود را مشخص کنید و فقط در ساعات کاری ذهن خود را درگیر کار کنید. اگر خارج از ساعات کاری بر روی پروژه های شخصی خود کار می کنید هم، ساعات کار را مشخص کنید. به طور مثال مشخص کنید که ساعت هشت صبح تا چهار بعد از ظهر را در شرکت و ساعات هشت تا ده شب را بر روی پروژه های شخصی خود کار می کنید.
سعی کنید اگر در خانه کار میکنید محیط مشخصی را برای کار کردن در نظر بگیرد. وسایل مربوط به کارتان را در فضای مشخصی قرار دهید. در واقع یک قسمت کوچک خانه را به مسائل کاری اختصاص دهید و فقط در ساعاتی که در برنامه روزانه خود مشخص کردید به آن قسمت خانه بروید.

آخر هفته ها فقط استراحت کنید

برای خود زمانی را به عنوان استراحت در نظر بگیرید. بعد از آخرین روز کاری هفته دیگر سراغ کارها و پروژه های خود نروید. به این فکر نکنید که اگر جمعه را کار کنید در طول هفته می توانید نسبت به  برنامه ریزی خود جلو باشید. هر کاری باید در زمان خودش انجام شود. استراحت و تفریح در آخر هفته می تواند انرژی و نشاط شما را برای هفته کاری آینده تامین کند. اما اگر بخواهید آخر هفته ها را هم کار کنید، پس از مدتی انرژی پایین و خستگی شما باعث اثر منفی بر زندگی کاری و شخصی شما می شود.

مدیریت زمان
مدیریت زمان را یاد بگیرید

وقتی درگیر یک پروژه بزرگ هستید، آن را به پروژه های کوچکتر تقسیم کنید تا انجام دادنشان برایتان راحت تر باشد. کارهای خود را طبق برنامه ریزی انجام دهید. در برنامه ریزی خود به هر کاری به طور واقع بینانه زمان دهید اگر فکر میکنید انجام دادن یک قسمت پروژه برایتان چالش برانگیز است با خود روراست باشید و زمان بیشتری را به آن اختصاص دهید.
وقتی کارها را طبق زمان انجام نمی دهید، تلنبار شدن کارهای عقب مانده باعث می شود که از برنامه خود عقب بمانید. ممکن است به دلیل زمان دهی نامناسب یک پروژه در شرکت مجبور شوید ساعات کارهای شخصی خود را به اتمام کار اختصاص دهید.
گاهی عقب ماندن از برنامه ها در طول هفته باعث می شود تعطیلات آخر هفته خود را از دست بدهید. کارها را به امید انجام دادن در آخر هفته به آینده موکول نکنید. فکر نکنید که اگر جمعه شب کار کنید در طول هفته می توانید از برنامه خودتان جلو باشد. برنامه ریزی به این دلیل است که بتواندی هر کاری را در ساعت مشخص خود انجام دهید، نه زودتر و نه دیرتر.

در نظر گرفتن وقت مشخص برای بودن در کنار خانواده

هر چقدر هم که سرتان شلوغ باشد باید زمان مشخصی را برای بودن در کنار خانواده مشخص کنید. خانواده بزرگترین حمایتگر شما هستند و بودن در کنار آنها می تواند آرامش و انرژی به شما ببخشد که بتوانید راحت تر به وظایف کاری خود برسید. اگر ازدواج کرده اید می توانید یک روز در هفته را برای شام خوردن در بیرون از منزل با همسرتان مشخص کنید. از قبل برنامه ریزی کنید که به طور مثال آخر هفته شام را در منزل پدر و مادر خود باشید.

نظم محیط کاری

در محیط کاری خود نظم داشته باشید

میز کار خود را همیشه مرتب نگه دارید. سیستم خود را در دفتر کارتان مرتب کنید و فایل های مربوط به هر پروژه را در فایلی جداگانه نگهداری کنید. همیشه در محل کار یک دفترچه داشته باشید و تاریخ تحویل پروژه  ها و کارهای مربوط به هر روز را به طور شفاف یادداشت کنید. این کار باعث می شود که متوجه باشید در هر روز چه وظایفی دارید و از روی  فراموشی کار یک روز عقب نیفتد و به روزهای دیگر موکول نشود.

مسائل کاری را از مسائل شخصی جدا کنید

اگر روز کاری خوبی نداشته اید باید این مساله را قبل از ورود به منزل فراموش کنید. و اگر در منزل دچار مشکلات شخصی هستید باید مشکلاتتان را پشت در محل کار قرار دهید. حریم خانه و حریم محل کار باید کاملا از هم جدا باشد. اختلافات خانوادگی نباید باعث شود که شما در محیط کار تمرکز خود را از دست دهید یا با همکارانتان رفتار خوبی نداشته باشید. مسائل مربوط به عقب افتادن پروژه ها و یا درگیری با همکارانتانم هم نباید بر روی رفتار شما با اعضای خانواده تاثیر داشته باشد.

اولویت بندی

برای کارهایتان اولویت بندی داشته باشید

لیست کارهای شخصی خود را هم بنویسید و آن ها را طبق اولویت انجام دهید. ممکن است یک کار بانکی داشته باشید و ساعت کاریتان در روز خاصی اجازه انجام این کار را به شما بدهد، پس طبق اولویت کار بانکی باید در این روز انجام شود. برای مرخصی کاری تعریف شده برنامه ریزی داشته باشید تا مجبور نشوید برای کارهای شخصی عقب افتاده از مرخصی استفاده کنید.
بهترین برنامه ریزی این است که در 24 ساعت شبانه روز هشت ساعت را بخوابید، هشت ساعت را کار کنید و هشت ساعت را به زندگی شخصی خود بپردازید. روی قدرت نه گفتن خود کار کنید و اگر کسی از شما درخواستی داشت که بر روی تعادل بین زندگی شخصی و کاری شما تاثیر منفی داشت به سادگی پاسخ منفی دهید. در مورد ساعات اضافه کاری خود با کارفرما صحبت کنید و حداکثر ساعت اضافه کار مورد نیاز خود را مشخص کنید تا بتوانید برای آن برنامه ریزی کنید. اگر جایی نیاز به کمک داشتید بدون خجالت از دیگران درخواست کمک کنید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس