تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

همه در زندگی سه چیز می‌خواهند: تناسب اندام، ثروت و خوشبختی. در ادامه به تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria می‌پردازیم.

25
0
1 تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

همه در زندگی سه چیز می‌خواهند: تناسب اندام، ثروت و خوشبختی. در ادامه به تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium می‌پردازیم.

حدود هفت سال پیش فهمیدم که کار کردن در دنیای شرکت‌ها به من در دستیابی به هیچ کدام از این موارد کمکی نمی‌کند. بعد از اتمام دوره‌ی MBA در دو شرکت کار کردم. هیچ یک از آن‌ها احساس تکامل یا فرصت رشد را ارائه ندادند. فهمیدم که فقط وقتی می‌توانم خوشحال باشم که برای خودم کار کنم. بنابراین کارم را در شرکت رها کردم و به عنوان نویسنده شروع به کار آزاد کردم. من چند سال به عنوان یک مشاور مدیریت فریلنس قبل از شروع کار خودم کار کردم و تجربیاتی جالبی را بدست آوردم. این تجربه‌ها به من درس‌هایی داده‌اند و در هر مرحله به پیشرفت من کمک کرده‌اند.

تفکرات اشتباه در مورد پول

من این آزادی را داشتم که آنچه می‌خواهم انجام دهم اما یاد گرفته‌ام که مسئولیت کارهایم را برعهده بگیرم. در ضمن در ذهن خودم افسانه‌ها و عقیده‌های اشتباه را حذف کرده‌ام، مخصوصاً وقتی صحبت از پول می‌شود. البته من هنوز در زمینه مدیریت پول متخصص نیستم.

در اینجا ۵ درس مهم آموخته ام و امیدوارم که برای شما هم مفید باشد.

عقیده شماره ۱: صحبت کردن درباره پول بد است

تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

اکثر خانواده‌ها صحبت کردن در مورد پول را مانند یک تابو می‌دانند. در دوران کودکی یاد می‌گیریم که تنها راه کسب درآمد تحصیل و بدست آوردن شغل مناسب است. من الان بزرگ شدم و یاد گرفتم تحصیل لازمه‌ی کسب درآمد نیست.

اما در ارتباط با یک تجار جوان متوجه شدم چیزی که بسیار قابل توجه است فهم و درک آن‌ها در مورد این موضوع است که پول چگونه کار میکند.

پسر همسایه من که در پایه ۱۲ام تحصیل می‌کرد، دقیقا می‌دانست که فرآیند کاری داروخانه پدرش چگونه است. او می‌تواند در مورد هزینه‌های داروخونه، سیاست‌های دولت چگونه به آن‌ها سود می‌رساند (یا آسیب می‌رساند)، برنامه‌های آینده آن‌ها چیست به طور واضح و با آگاهی درباره همه آن‌ها صحبت کند. یکی از دوستانم نیز سال‌هاست که با سرمایه گذاری در بورس از خانه درآمد کسب می‌کند.

وقتی از آن‌ها پرسیدم که چگونه این مهارت را رشد داده‌اند، همه آن‌ها پاسخ یکسانی داشتند: والدین آن‌ها از زمانی که به یاد می‌آورند در مورد پول صحبت می‌کنند. در واقع والدین آن‌ها هنگام گفتگوهای میز شام، در ماشین یا روزهای تعطیل، صریحاً در مورد ارزش پول و روش بدست آوردن آن بحث می‌کردند. اگر پول را به عنوان کالایی کمیاب و بد در نظر بگیریم، کودکان نیز با همین طرز فکر بزرگ می‌شوند. اما اگر کودکان بحث‌های در مورد روش‌های اخلاقی کسب درآمد را بشنوند، روحیه کارآفرینی آن‌ها برانگیخته خواهد شد. آن‌ها همچنین برای اهداف خیرخواهانه کمک مالی می‌کنند زیرا پول چیزی نیست که فقط باید آن را پس انداز کنند بلکه چیزی است که می‌توانند بیشتر بدست آورند و به آن اضافه کنند.

پدر من یک تاجر بود و همین روش را هنگام کودکی من در پیش گرفت. او پشت میز غذا در مورد پول صحبت می‌کرد. متأسفانه من و مادرم خیلی ترسو بودیم و نمی‌توانستیم او را درک کنیم. الان آرزو می‌کنم کاش بتوانم زمان را به عقب برگردانم.

نکته: پول بد نیست بلکه وسیله‌ای برای آزادی است که می‌توانید با آن زندگی‌ای میخواهید بسازید. اگر می‌دانید که پول چگونه کار می‌کند می‌توانید کاری کنید که برای شما مفید باشد و نه اینکه تا آخر عمر برده‌ی پول باشید.

عقیده شماره ۲: کسب درآمد کار دشواری نیست

2 تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

بسیاری از مردم می‌گویند، “اگر بخواهم، می‌توانم به راحتی درآمد کسب کنم.” رئیس سابق من یکی از این افراد بود. او خیلی به خود می بالید و میگفت اگر پا به بیرون از دنیای شرکت بگذارد، می‌تواند بیشتر از سه برابر به راحتی درآمد کسب کند. و من به او ایمان آوردم. فکر می‌کردم وقتی از دنیای شرکت‌ها خارج شوم، همین مورد برای من هم صدق می‌کند. نمی‌توانستم از حقیقت دور باشم.

آیا کسب درآمد دشوار است؟ هر پنی که بدست می‌آورید ارزشمند است. در دنیای بی رحم امروز، میلیون‌ها نفر در حال انجام کاری هستند که شما می‌خواهید انجام دهید.

تنها تمایز بین شما و رقبا اعتماد و اطمینان است. تا زمانی که کسی به شما اعتماد نکند، از پول خود جدا نمی‌شود. ماندگاری این اعتماد کم است و به ثانیه‌ای ممکن است از بین برود. مردم بیش از اعتماد به دیگران به پول خود اعتماد دارند.

این یک کار خیلی بزرگ است که بتوانید پول خوبی بدست آورید. هیچ کس به شما پولی پرداخت نمی‌کند، اگر نتوانید به زندگی آن‌ها ارزشی اضافه کنید.

نکته: به جای تعقیب پول، این هدف اضافه کردن ارزش به زندگی مردم را تعقیب کنید. هرچه ارزش بیش‌تری ایجاد کنید، می‌توانید بیش‌تر درآمد کسب کنید و افراد بیش‌تری در ازای ایجاد ارزش به شما پول می‌پردازند.

عقیده شماره ۳: پس انداز پول بسیار مهم است

3 تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

سخت مطالعه کنید، یک کار خوب پیدا کنید، سخت کار کنید. من یاد گرفتم که پس انداز پول مسئولیت پذیرترین کار یک مرد است.

بدون شک پس انداز کردن پول مهم است. اما کسب درآمد از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. در واقع پس انداز از پول شما را در برابر تورم و اتفاقات غیرمنتظره محافظت نمی‌کند و با رویدادهای چالش برانگیز روبرو خواهید شد. زندگی قابل پیش بینی نیست. اگر فقط روی پس انداز پول تمرکز کنید، مانده حساب بانکی شما کاهش می‌یابد و اصل پول خود را ممکن است از دست خواهید داد. در عوض باید به همان اندازه به کسب درآمد توجه داشته باشید. صرف نظر از اینکه کارمند هستید یا کارآفرین، روش‌های افزایش درآمد خود را بررسی کنید.

در اوایل تجربه کارآفرینی‌ام، مجبور شدم برای انجام خدمات به شخص دیگری هزینه‌ای بپردازم. به جای اینکه به پس انداز کردن بپردازم، یک کار فریلنس و سریع در وقت آزاد انجام دادم، و با درآمدی که از این طریق بدست آوردم هزینه خدمات را به آن شخص پرداخت کردم. تأثیر در پس انداز: صفر!

این درس را تکرار کردم تا اینکه کسب درآمد پایدار خود را شروع کردم و در عادت‌های مصرف و خرج کردن آگاه‌تر شدم. که منجر به عقیده‌ی مورد بعدی می‌شود.

نکته: پس انداز کردن مهم است. اما ایجاد ثروت از اهمیت بیش‌تری برخوردار است و این نکته در آزادی مالی بسیار تاثیرگذار است.

عقیده شماره ۴:  وقتی که توانستید پس انداز کنید خرید کنید

4 تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

هنگام خرید سعی می‌کنید امتیاز کدهای تخفیف یا دوره‌های فروش را با خرید بیش‌تر به حداکثر برسانید. با این وجود شما از مصرف گرایی و اتلاف متنفر هستید، درست است؟

اما افرادی که پول خود را به طور کارآمد مدیریت می‌کنند، عملکردی بهتر از شما دارند. آن‌ها آنچه را که نیاز ندارند خریداری نمی‌کنند!

دیدن پیام‌های مربوط به “فروش” یا “کدهای تخفیف” به این معنی نیست که باید از آن استفاده کنید.خرید آنچه که نیاز است مهم است، نه آنچه صرفا آن را می‌خواهید داشته باشید. طبیعتاً انسان حیوانی غیر منطقی است. آنچه که می‌خواهید لزوما نیازی به آن ندارید. و وقتی به چیزی واقعا احتیاج دارید، پول کمی برای شما باقی می‌ماند زیرا همه آن را صرف آنچه که می‌خواستید ولی نیاز نداشتید کرده‌اید.

من این اشتباه را به طور مرتب تا سال ۲۰۱۶ انجام می‌دادم. سپس شروع به استفاده از قانون ۳۰ روزه کردم: برای هر خرید غیر ضروری، قبل از خرید ۳۰ روز صبر می‌کنم. در طی آن ۳۰ روز، یا می‌فهمم که چقدر به آن وسیله احتیاج دارم یا می‌فهمم که به آن نیازی ندارم و در نهایت پولم را پس انداز می‌کنم.

یک فلسفه رایج که بیش‌تر افراد ثروتمند دنبال می‌کنند این است: یک یکسان، یک خانه، یک ماشین.

نکته: زندگی در پایین‌تر از سطح توان مالی خود بهترین راه برای پس انداز و استفاده از آن برای اهداف واقعاً مهم است.

افسانه شماره ۵: همه وقت و پول را روی یک چیز سرمایه‌گذاری نکنید

5 تفکرات اشتباه در مورد پول از زبان Vishal Kataria نویسنده‌ی سایت The Medium

حدود ۱۰ سال پیش، پدر من در یک معامله بزرگ سود کرد. مادرم به او گفت مقداری از پول را در یک سپرده ثابت بگذارد و با بقیه پول ما را به یک تور خارجی ببرد. ولی او در عوض در املاک سرمایه گذاری کرد. مادرم خوشحال نبود من هم نبودم. می‌خواستم آلمان را ببینم. اما پدرم گفت، “پول پول به وجود می‌آورد.” بیش از یک دهه طول کشید تا منظور اصلی او را درک کنم.

برای رشد، پول باید برای شما کار کند. سرمایه گذاری در دارایی‌های موجود بسیار اهمیت دارد زیرا بازدهی بهتری نسبت به تورم فعلی دارند. سود سرمایه (از طریق املاک، صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک، سهام و غیره)، سود سهام، اجاره، محصولات و دارایی‌های شخصی شما برخی از این موارد است.

من در املاک سرمایه گذاری نمی‌کنم، به این دلیل اقساط بسیار زیاد آن و ناخوشایند بودن بازپرداخت‌ها. در عوض در صندوق‌های سرمایه گذاری و سهام سرمایه گذاری می‌کنم. تا پایان سال ۲۰۲۰ قصد دارم دوره‌های آموزشی خودم را بسازم و آن‌ها را به بازار عرضه کنم تا از این طریق نیز درآمد کسب کنم.

این بازگشت فوراً پرداخت نخواهد شد. اما راه کاملا درستی است و شما را به آزادی مالی راهنمایی می‌کنند.

نکته: پول پول می‌سازد. دارایی‌ها برای شما ثروت ایجاد می‌کنند. بازگشت سرمایه زمان می‌برد تا خود را نشان دهد. اما با گذشت زمان اثر مرکب (compound effect) به نتایج چشمگیری منجر خواهد شد.

تفکرات اشتباه در مورد پول، حرف آخر

در مورد ارزش پول در دوران کودکی به ما آموزش نمی‌دهند و این شرم آور است. هرچه پیرتر می‌شویم، به پول به عنوان یک توفیق اجباری یا چاره ناچار نگاه می‌کنیم. اما پول می‌تواند وسیله‌ای برای ساخت یک هدف بزرگ‌تر باشد، یک زندگی آزاد و شاد، جایی که شما آنچه را دوست دارید دنبال کنید، بنابراین با مسئولیت و توانایی‌های خود کارآفرین شوید.

حال که با تفکرات اشتباه در مورد پول آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس