بزرگ‌ ترین شکست‌ های کمپانی اپل؛ با 9 محصول ناکام آشنا شوید

68
0
بزرگ‌ترین شکست‌های تاریخ اپل؛ با 9 محصول ناکام آشنا شوید

به‌ طور معمول موفقیت در بیزینس را با خلق حجم زیاد پول برابر می دانند. اکثریت برندهای سرشناس در جهان که طرفداران زیادی هم دارند برندهایی هستند که خلق پول آن ها هم زیاد است. اما بیشتر این برندها در طول زندگی حرفه ای خود شکست های زیادی را تجربه کردند. یکی از این برندها کمپانی اپل است که با وجود موفقیت زیاد در کل دنیا و مشتریان زیاد محصولات ناموفقی را هم در طول فعالیتش به بازار عرضه کرد. در این مقاله از اول نیوز قصد داریم که نگاهی به شکست های کمپانی اپل بیندازیم. شرکت اپل محصولاتی را تولید کرد که در بازار با شکست روبرو شدند و این شکست‌ ها خود باعث موفقیت اپل در دنیای امروز شد.

تیم کوک مدیرعامل کمپانی اپل

مدیرعامل فعلی اپل تیم کوک دردگفتگویی در دانشگاه آکسفورد گفت که موفقیت هر شرکت به دلیل توانایی تغییر و شناسایی و پذیرش اشتباهاتش است. چون هر شکستی به ما می‌ آموزد که در کجای راه اشتباه کردیم و بدون تجربیات شکست ها نمی توانیم محصولات موفقی را مثل آیفون، آیپد یا اپل واچ تولید کنیم. تیم کوک مدیر عامل اپل می‌گوید باید حاضر باشید که در آینه به خود نگاه کرده و بگویید اشتباه میکردم، راه درست این نبود. استیو جابز خالق اپل اهمیت صداقت عقلانی را به تیم کوک مدیر عامل فعلی یاد داد.  اینکه هیچ فرقی ندارد چقدر به یک چیز اهمیت می دهید، باید اشتباهات خود را بپذیرید و هم زمان با پیشرفت علم و داده های جدید پیش بروید و آنها را در موقعیت های مختلف به کار ببرید.
تیم کوک معتقد است که از بین تمام افرادی که در زندگی شناخته است استیو جابز خالق اپل کسی بود که می توانست بزرگترین طرفدار یک ایده باشد، اما ظرف چند دقیقه یا چند روز اگر دیتای جدیدی را در زمینه آن ایده دریافت می‌ کرد می‌ توانست نظر خود را کاملاً تغییر دهد. به طوری که انگار هیچ وقت ایده قبلی وجود نداشته است. تیم کوک می گوید که در ابتدا فکر می کرده است که استیو جابز فردی دمدمی مزاج است.

اما بعدا متوجه اهمیت این رویکرد شده است؛ زیرا که استیو جابز در آن زمان گرفتار یک مسئله نمیشد و مثل خیلی از مردم نبود که به خاطر غرور یک مسیر اشتباه را تا انتها برود. استیو جابز با خودش صادق بود و هر جای مسیر که متوجه اشتباهش می شد دست به تغییر میزد .در ادامه تعدادی از محصولات شکست خورده اپل را به شما معرفی می کنیم.

اپل ایرپاور

شکست های کمپانی اپل: اپل ایرپاور

  • عرضه: هرگز عرضه نشد
  • توقف: مارس 2019
  • فروش: هرگز فروخته نشد

ایرپاور یکی از محصولات اپل بود که هیچ وقت روانه بازار نشد. در واقع شاید بتوان گفت که ایرپاور در تاریخچه شکست های اپل یکی از نمونه های عجیب بود. ابتدا در سال 2018 این محصول را معرفی کرد و پس از یک سال سکوت اعلام کرد که این محصول هرگز به بازار عرضه نخواهد شد. البته احتمال دارد که پروژه ایرپاور کاملا لغو نشده باشد و اپل هم چنان مشغول کار روی پد شارژر بیسیم خود یا همان ایرپاور است. اپل جزئیات زیادی در این باره منتشر نکرد اما انتظار می‌ رود که این محصول امکان شارژ همزمان سه دستگاه را داشته باشد.

با توجه به این که سایر شرکت‌ ها پدهای شارژر بی سیم برای شارژ هم زمان سه دستگاه را تولید کردند، هیچ دلیل فنی واقعی وجود ندارد که بگوییم اپل توان ساخت چنین محصولی را ندارد. همیشه تجربه نشان داد که استانداردهای اپل در سطح بالاتری نسبت به استاندارد سایر شرکت ها بود و احتمالاً این شرکت به دنبال ارائه تجربه عالی در شارژر بی سیم است. البته خود شرکت اپل اعلام کرد که کار ایر پاور تمام شده است چون نتوانست استانداردهای بالای شرکت اپل را رعایت کند. اپل حتی تصاویر تبلیغاتی این محصول را هم روی وب سایت خود قرار داد، اما این دستگاه هیچ گاه به بازار نیامد.
البته زمانی که خبر توقف تولید این محصول اعلام شد شایعات مختلفی هم درباره مشکلات این دستگاه شنیده می شد که تولید بیش از حد گرما یکی از این شایعات بود. اما  اپل هیچ وقت به طور رسمی اعلام نکرد که چه مشکلی باعث ممنوع شدن تولید این محصول شد.

اپل پیپین

شکست های کمپانی اپل: اپل پیپین

  • عرضه: 1995
  • توقف: 1997
  • فروش: 42000

کمپانی اپل در سال 1994 اپل پیپین را به عنوان یک سیستم عامل متن باز مبتنی بر مک  با قیمت پایین معرفی کرد تا کاربران رایانه‌ های خانگی بتوانند از این سیستم‌ عامل استفاده کنند. در آن زمان سیاست های اپل تفاوت زیادی با زمان حال داشت و این شرکت به سازندگان مختلف اجازه می‌داد تا از سیستم‌ عامل آن استفاده کنند و تولید کنندگان سخت‌ افزار را هم به ساخت قطعات هماهنگ با پیپین تشویق می کرد.

یک شرکت بازی ساز به اپل پیشنهاد داد که با استفاده از سیستم عامل پیپین یک کنسول بازی تولید کند و وعده داد که از این کنسول پشتیبانی هم خواهد کرد. به همین سبب کنسول بازی اپل پیپین توسط کمپانی اپل ساخته شد. مشخصات سخت افزاری این کنسول در زمان خود بسیار جالب بود و قابلیت ارتقا و پشتیبانی از گرافیک های 8 و 16 بیتی را داشت و از تجهیزات جانبی مثل موس و صفحه کلید پشتیبانی می‌ کرد. هم چنین اپل یک مودم داخلی در پیپین استفاده کرد که مهم ترین مشخصه این کنسول بود و به آن توانایی استفاده از اینترنت را می داد. همین امر باعث تمایز آن با سایر کنسول های بازی موجود در بازار می شد.
اپل در اواخر سال 1994 به شکل رسمی این کنسول بازی را در دو نسخه معرفی کرد که یک نسخه مخصوص به ژاپن و نسخه دیگر برای مناطق دیگر جهان بود. البته که هر منطقه می‌ توانست از بازی های کل مناطق دیگر استفاده کند و اپل محدودیتی بر روی کنسول خود نگذاشته بود. قیمت این کنسول بازی که در دو رنگ سفید و مشکی عرضه شد حدود 600 دلار بود. عرضه نسخه های این کنسول بازی توسط کمپانی اپل قبل از عرضه کنسول بازی های سونی بود. کنسول بازی پیپین که توانایی استفاده از اینترنت با پشتیبانی رسمی شرکت نامکو را داشت تا پایان سال اول بسیار موفقیت آمیز بود.

کنسول بازی

علت شکست کنسول بازی پیپین

اما با آمدن کنسول پلی استیشن سونی فروش این شرکت رو به افول رفت که یکی از دلایل شکست آن قیمت پایین تر سونی بود که محصول خود را با حدود قیمت 300 دلار عرضه کرد. هزینه های تبلیغات سنگین هم نتوانست فروش این کنسول بازی را زیاد کند. در واقع قابلیت استفاده از اینترنت که کمپانی اپل مانور زیادی هم روی آن داد بسیار پایین‌تر از حد انتظارات کاربران ظاهر شد و سرعت اینترنت آن در حد 14 کیلوبایت بود. همچنین به دلیل استفاده از تلویزیون خواندن صفحات وب بر روی این کنسول بسیار دشوار بود.
شرکت نامکو  که قول پشتیبانی از این کنسول بازی را داد بیشتر بازی هایی آموزشی را در این کنسول ارائه کرد. زیرا شرکت بازی سازی نامکو با سیستم عامل مبتنی بر پیپین آشنا نبود و بازی‌ های بسیار کمی برای این کنسول ساخته شد. سازندگان بیشتر به ساخت بازی برای کنسول های دیگر مانند پلی استیشن تمایل داشتند و همین امر باعث شد که پیپین در طول حیات خود فقط 25 بازی رسمی داشته باشد که این عدد برای یک کنسول بازی بسیار کم است. تمام این عوامل دست به دست هم داد تا کنسول پیپین  شکشتی بزرگ در طول تاریخ کمپانی اپل باشد. در سال 1997 استیو جابز کلیه قراردادهای خود با شرکت نامکو را لغو کرد و پرونده کنسول بازی پیپین را برای همیشه بست.

اپل TAM (یا مکینتاش بیست سالگی)

اپل TAM (یا مکینتاش بیست سالگی)

  • عرضه: مارس 1997
  • توقف: مارس 1998
  • فروش: 11600

کمپانی اپل در سال 1997 برای تولد 20 سالگی مکینتاش یک کامپیوتر جدید به نام TAM که مخفف Twentieth Anniversary Macintosh بود ساخت. بیشتر کاربران انتظار داشتند که این دستگاه فروش بسیار زیادی داشته باشد؛ اما در واقعیت این اتفاق نیافتاد. کمپانی اپل قیمت این محصول را در زمان عرضه در حدود 7500 دلار در نظر گرفت که قیمت بسیار بالایی بود. بعد از یک سال قیمت محصول را تا 1995 دلار هم پایین آورد، اما فروش آن به گونه‌ای بود که راهی جز از رده خارج کردن این کامپیوتر برای کمپانی اپل باقی نماند. اگر بخواهیم مقایسه قیمتی با زمان حال داشته باشیم در حال حاضر با پرداخت 1299 دلار یک آی‌ مک 21.5 اینچی با نمایشگر رتینا 4K تهیه کرد.

موس USB اپل (Hockey Puck)

موس USB اپل (Hockey Puck)

  • عرضه: 1998
  • توقف: 2000

کمپانی اپل در حال حاضر مدعی است که دستگاه هایش بهترین ظاهر و عملکرد را دارند. اما این ترکیب طلایی ظاهر و عملکرد همیشه وجود نداشت. موس USB اپل نمونه بارز این مسئله بود. موس USB اپل در سال 1998 به همراه آی مک G3 به بازار عرضه شد. این دستگاه نه تنها عملکرد خوبی نداشت از طراحی مناسبی هم برخوردار نبود. موس USB اپل به صورت دایره ای شکل طراحی شد که کاربران نمی توانستند به راحتی از آن استفاده کنند.
بر روی این موس فقط یک دکمه به اسم Hockey Puck وجود داشت که بسیاری از کاربران را سردرگم می کرد و خیلی از این موس ها توسط خریداران به دور انداخته شدند و تخمین زده می شود که نیم درصد از زباله های جهان از موس usb اپل تشکیل شده باشد. البته که این ادعا قابل اثبات نیست اما نشان دهنده این مسئله است که این محصول تا چه حد برای کاربران به درد نمی‌خورد و میزان استقبال کاربران از این محصول را نشان می دهد.

مک پرتابل

شکست های کمپانی اپل: مک پرتابل

  • عرضه: 1989
  • توقف: 1990

در سال 1989 کمپانی اپل اولین لپ تاپ مک را معرفی کرد. لپ تاپ مکینتاش پرتابل با وزن حدود 7 کیلوگرم و قیمت 6500 دلار در ماه سپتامبر سال 1989 معرفی شد. مک پرتابل قرار بود که یک کامپیوتر قابل حمل باشد، اما با توجه به وزن سنگین آن قابل حمل بودن آن یک فقط شوخی مسخره بود. هم چنین قیمت این لپ‌ تاپ بسیار هنگفت بود. در  طراحی این لپ‌تاپ هم بسیار ضعیف عمل شد.

عجیب ترین شاخصه مک پرتابل باتری غیر قابل شارژ بودن آن بود. در واقع پس از اتمام باتری دیگر قابلیت شارژ نداشت و دستگاه به یک تکه سنگ بی‌ مصرف تبدیل می شد. پس این کامپیوتر در شکل اولیه خود هیچ کاربرد و دوامی نداشت و پس از حدود یک سال با نسخه دیگری جایگزین شد. مک پرتابل هم از سری شکست های عجیب کمپانی اپل است و هیچکس از کمپانی اپل انتظار طراحی این چنین سیستمی را نداشت.

مک G4 Cube

شکست های کمپانی اپل: مک G4 Cube

  • عرضه: 2000
  • توقف: 2001

لپ تاپ مک G4 Cube هم یکی دیگر از  محصولات شکست خورده کمپانی اپل بود. کامپیوتر مک G4 Cube کامپیوتری برای کاربران خانگی بود که با دقت به آن به راحتی می توانستید بسیاری از مشکلاتی که اپل در گذشته به آن متهم شد را شناسایی کنید.  کمپانی اپل در این کامپیوتر خانگی طراحی را نسبت به عملکرد ارجحیت داد. این سیستم طراحی به نسبت خوبی داشت و جلوتر از زمان خود حرکت می کرد. اما مشکلات طراحی زیادی هم داشت. یکی از اصلی ترین مشکلات آن به ظرافت آن بازمی‌گشت. بدنه یا کیس ان مرتباً دچار ترک های مویی می‌ شد و اپل معتقد بود که این ترک ها ناشی از فرآیندهای تولید بودند. قیمت بالای این محصول هم یکی از مهم ترین عوامل شکست آن بود.
قطعات داخلی این سیستم کامپیوتر خانگی توانایی آپگرید شدن را نداشتند. این محصول که در سال 2000 وارد بازار شد تقریبا از همان روز اول شکست خورد. تیم کوک در مصاحبه ای با دانشگاه آکسفورد درباره کامپیوتر مک G4 Cube گفت که این دستگاه برای ما خیلی مهم بود. ما با عشق زیادی این محصول را تولید کردیم و مهندسی خارق العاده را در آن به کار بردیم. اما در عمل این محصول به قدری ضعیف بود که هیچ وقت نتوانست مخاطب خود را پیدا کند و ظرف مدت یک سال به صورت کلی از رده خارج شد. امروزه مک پرو و مک مینی جایگزین مک G4 Cube شدند.

آیپاد Hi-Fi

شکست های کمپانی اپل: آیپاد Hi-Fi

  • عرضه: فوریه 2006
  • توقف: سپتامبر 2007

کمپانی اپل با عرضه آیپاد Hi-Fi به دنبال عرضه نوعی اسپیکر بود. قیمت این محصول 349 دلار بود و باز هم قیمت بالا یکی از دلایل عدم استقبال مشتریان از این محصول بود. هم چنین شرکت‌های ثالثی وجود داشتند که چنین محصولی را با قیمت‌ های پایین‌ تر و کاربرد بیشتر عرضه می‌ کردند. این محصول چندان کیفیتی نداشت و قیمت بالای آن هم از عوامل شکسستش بود. کمپانی اپل در طراحی محصول خطا کرده بود و صرفاً با کانکتور 30 پین اجازه می‌ داد که آیپد های معمولی به این بلندگو وصل شوند. پس دارندگان نسل اول آیپاد امکان استفاده از این دستگاه را نداشتند.
ریموت این دستگاه هم کارکردهای بسیار محدودی داشت و فاقد رادیو بود. اپل در سال 2006 این دستگاه را با قیمت 349 پوند عرضه کرد. عدم استقبال مخاطبان باعث شد که اپل مجبور به کنار گذاشتن این ایده شود. در سال‌های بعدبا افزودن امکانات و کاربری بسیار بیشتر به این محصول و تغییرات نسبتا مناسبی، محصولات جدیدی توسط اپل تولید شد.

دوربین اپل QuickTake 200

دوربین اپل QuickTake 200

  • عرضه: 1994
  • توقف: 1997

دوربین QuickTake 200 کمپانی اپل فاقد قابلیت زوم است و نمی‌ تواند بر روی سوژه فوکوس کند. اما  این دوربین خلاقیت‌ های زیادی را در بر می‌ گرفت و یکی از اولین دوربین‌ های دیجیتالی بود که به کامپیوترهای این شرکت وصل می‌ شد. این دستگاه در کنار نیوتن یکی از محصولات پرشماری بود که توسط استیو جابز برای آزادتر شدن خط تولید از رده خارج شد. کمپانی اپل امروزه بهترین دوربین‌ ها را در گوشی‌ های هوشمند خود ارائه می‌ کند.

اپل نیوتن

شکست های کمپانی اپل: اپل نیوتن

  • عرضه: 1993
  • توقف: 1998

اپل نیوتن به عنوان یک دستیار دیجیتالی شخصی (PDA) وارد بازار شد. این محصول هم با استقبال کاربران روبه رو نشد. در واقع قبل از لانچ شد این محصو اپل ادعاهای زیادی را درباره آن مطرح کرده بود. اما نرم افزار شناسایی دست خط های روی این دستگاه، به اندازه انتظار ما عملکرد خوبی نداشت. رقیبان کمپانی اپل هم از همین موضوع استفاده کردند و بازار را تحت کنترل گرفتند.

اپل نیوتن از سیستم عامل اختصاصی Newton OS استفاده می‌کرد که محصول خود شرکت اپل بود. کمپانی اپل ظاهرا حساب زیادی روی دستگاه اپل نیوتن باز کرد. «جان اسکالی»، مدیرعامل سابق کمپانی اپل قبلا در مصاحبه‌ ای گفت که آن‌ ها حدود 100 میلیون دلار بر روی توسعه اپل نیوتن سرمایه‌ گذاری کردند. اما همان طور که گفتیم، عملکرد ضعیف و قیمت بالای اپل نیوتن باعث شد این دستگاه به جریان اصلی بازار وارد نشود.

کمپانی اپل کوتاه نیامد و با تبلیغات سعی کرد تا چند سال به فروش این محصول ادامه دهد. اما تبلیغات هم توفیقی برای این محصول نداشت و این شرکت در نهایت یک سال پس از بازگشت استیو جابز، یعنی پنج سال بعد از عرضه  اپل نیوتن، این محصول را از رده خارج کردند. البته که این ایده از ذهن تیم اپل بیرون نرفت. آن ها با درس گرفتن از شکست های خود، 9 سال پس از اپل نیوتن توانستند آیفون را بسازند که هم بازار بسیار مناسبی برای کمپانی اپل داشت  هم هر ساله با ارتقای این دستگاه مشتریان جدیدی را به خود جذب می کند.

5/5 - (1 امتیاز)
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس