برنامه کاشت مرجان های مقاوم برای احیای صخره های مرجانی

برنامه کاشت مرجان های مقاوم برای احیای صخره های مرجانی یکی از برنامه‌های زیست محیطی است که به تازگی و با موفقیت ابداع شده است.

96
0
برنامه کاشت مرجان های مقاوم

برنامه کاشت مرجان های مقاوم برای احیای صخره های مرجانی یکی از برنامه‌های زیست محیطی است که توسط دکتر David E. Vaughan ابداع شده است. ابداع جدید این شرکت، ارایه تکنیکی است که می‌تواند بخش‌هایی از یک مرجان را جدا کرده و به تکه‌های کوچک قابل رشد تبدیل کند. این تکه‌های مرجانی بر بستری قرار می‌گیرند که سرعت رشدشان بالا می‌رود و از طرفی مقاومت بیشتری دارند.

هر یک از تکه‌ها روی صخره‌های مرجانی قرار می‌گیرد که قبلا آسیب دیده‌اند و بین ۲ تا ۵ سال طول می‌کشد که بتواند مشکل را حل کند. رشد سریع این نوع مرجان‌ها در مقایسه با مرجان‌های طبیعی که ۲۵ سال طول می‌کشد تا به اندازه ایده‌ال خود برسند، قابل توجه است.

برنامه کاشت مرجان های مقاوم

برنامه کاشت مرجان های مقاوم احیای صخره مجرانی

این پروژه در ابتدای کار خود است و برنامه دارد ۱۰۰ هزار تکه مرجانی را در مجموعه Coral Restoration Units پرروش دهد. این تکه‌ها قرار است در ابعاد وسیعی از دریای کاراییب که به اندازه کافی آب‌های کم عمق آن از نور و انرژی خورشید بهره‌مند است، کاشته شوند. همچنین آموزش‌های محلی هم برای کمک به این پروژه نیاز است تا در حفظ مراجان‌های کاشته شده کمک کنند.

شرکت استارتاپی‌ دیگری هم مانند Coral Vita بعد از ورکشاپ‌ها و سخنرانی‌های Vaughan در فلوریدا در مورد این تکنیک راه‌اندازی شد.

روز جهانی اقیانوس، روز معرفی این تکنیک

برنامه کاشت مرجان های مقاوم کیش

روز جهانی اقیانوس، بهترین زمان برای معرفی این تکنیک بود. Vaughan در سخنرانی‌هایش به این موضوع اشاره کرد که با اینکه ۷۰ درصد کره زمین را اقیانوس‌ها پوشانده است، اما مهمترین بخش زیستگاه و تنوع گونه‌های جانوری دریا‌ها به صخره‌های مرجانی محدود شده است. متاسفانه صخره‌های مرجانی به شدت تحت تاثیر کمترین عوامل تنش‌زا مانند افزایش دمای اقایانوس‌ها، اسیدی شدن آب‌ها (با حل شدن بیشتر دی اکسید کربن) هستند که به سرعت مرجان‌ها را از بین می‌برد.

تخمین زده می‌شود که غذای ۵۰۰ میلیون نفر در دنیا وابسته با اکوسیستم زنده مرجان‌ها هستند که با نابودی مرجان‌ها خطر افزایش گرسنگی را دارد. بنابر تخمین‌ها، صخره‌های مجرانی فلوریدا بالغ بر ۵ میلیارد دلار برای بازسازی نیاز دارد. حالا در نظر بگیرد که صخره‌های مرجانی استرالیا و دریای کاراییب که بزرگترین صخره‌های مجرانی دنیا را دارند، هزینه‌های آنها برای بازسازی با روش سنتی بسیار زیاد خواهد بود.

این تکنولوژی، این امید را می‌دهد که بتوان گونه‌های در معرض خطر انقراض را نجات داد. احیای سریعتر مرجان‌ها با این روش قبلا به صورت موردی و خاص مورد مطالعه قرار گرفته بود و از میان روشهای احیای مرجان‌ها، کارآمدترین روش بوده است. قرار است پس از اتمام پروژه کاراییب، با دریافت بودجه‌های بیشتری توسط Coral Restoration Units، این پروژه برای دیگر نقاط دنیا هم به اجرا درآید.

حالا که با برنامه کاشت مرجان های مقاوم برای احیای صخره های مرجانی آشنا شدید، اگر به موضوعات علمی روز مرتبط با فناوری‌های محیط زیست علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌شود از دیگر مقالات اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس