آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

رهبران صنعت مد معتقدند در آینده صنعت مد تنها متکی بر مواد بازیافتی خواهد بود. در ادامه به مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد می‌پردازیم.

83
0
4 آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

برخی از رهبران صنعت مد و پوشاک آینده‌ای را بدون نیاز به پرورش پنبه خام پیش بینی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند در آینده صنعت مد تنها متکی بر مواد بازیافتی خواهد بود. در این موضوع نکته‌ای که مورد بحث است میزان پایداری این مواد است، مواد مورد استفاده در حال حاضر چه مقدار می‌توانند پايدار باشند؟ آیا عمر مفید آن‌ها به اندازه مواد دست اول است؟ می‌توانند کیفیت مورد نظر افراد را برآورده کنند؟ در ادامه به مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد می‌پردازیم.

یک نظرسنجی از مدیران برتر حوزه مد و لباس نشان می‌دهد که حدوداً پنج سال با نقطه مطلوب فاصله داریم، آن نقطه زمانی است که اکثر مواد مصرفی ما از مواد بازیافتی به دست می‌آیند. شاید این چشم انداز خوش بینانه باشد، اما تردیدی وجود ندارد که “پایدار سازی” به سرعت در دستور کار است.

مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد

آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

مارک‌ها و مصرف کنندگان به طور فزاینده‌ای در مورد میزان هدر رفت کالا‌های قابل بازیافت آموزش می‌بینند. طبق تحقیقات بنیاد Ellen MacArthur تقریبا ۸۷٪ از مواد مصرفی مورد نیاز صنعت پوشاک که قابلیت بازیافت دارند پیش از بازیافت دفن یا سوزانده می‌شوند، طبق برآورد‌ها ارزش آن حدود یک صد میلیارد دلار است. برنامه جهانی مد و گروه مشاوره بوستون تخمین می زنند که ۹۲ میلیون تن زباله قابل بازیافت صنعت نساجی هر ساله ایجاد می‌شود. پلتفرم فروش لباس دست دوم ThredUp می‌گوید که مصرف کنندگان آمریکایی به تنهایی سالانه تقریبا ۱۷ میلیارد پوند پوشاک را دور می‌اندازند.

همانطور که مدیر عامل سابق H&M آقای Karl-Johan Persson در اجلاس مد ۲۰۱۸ در هنگ کنگ گفت: “بدون تحول در صنعت مد، این سیاره قادر به ادامه دادن روند کنونی نیست. بدون شک و با تمام سرعت بایستی به سمت مدل‌های بدون زباله و دورریز حرکت کنیم، بایستی زباله‌ها را بازیافت کنیم، باید همکاری‌ها را گسترش بدهیم زیرا بدون همکاری هیچ کس قادر به ادامه حیات نیست.”

مقیاس بندی

3 آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

در حالی که توافقات گسترده‌ای در مورد نیاز به تغییر در صنعت وجود دارد، اما ایجاد یک برنامه عملی و مدون هنوز میسر نشده است. این امر مستلزم تجدیدنظر در مورد چگونگی تولید کالا‌ها، زنجیره‌های تأمین مواد و “زنجیره بازیابی” است که به شما اجازه می‌دهد کالا‌ها و مواد دور ریختنی را دوباره استفاده کنید.

بازار و تجارت جهانی به سرعت در حال رشد است، که فرصتی ارزشمند در اختیار شرکت‌ها قرار داده است تا با صرف هزینه کمتر استفاده از مواد بازیافتی را عملی کنند و برای آن دسته از موارد بازیابی شده، استراتژی‌های مصرفی نیز باید تدوین کنند. جداسازی قطعات، جداسازی مواد گوناگون از یکدیگر، رنگ زدایی و ریسه زدن مجدد نخ‌ها بایستی انجام شود. فناوری‌های جدید مانند “پیوند الیاف طبیعی” (NFW) این روند را کاهش می‌دهد. افزایش طول عمر محصول استراتژی دیگری است که ممکن است شامل چندین بار فروش مجدد کالا و یا بازیافت چند باره آن باشد.

ممکن است مارک‌های بزرگ در تهیه پایدار و مستمر مواد در صنعت پوشاک با چالش روبرو شوند، اما اکنون می‌توانند از موادی استفاده کنند که پایداری آنها تضمینی است. Chargeurs PCC Fashion Technologies به تازگی مجموعه کاملی از مواد و کالا‌های کاملا سازگار با محیط زیست را تحت عنوان Sustainable 360 ​​راه اندازی کرده است. بیش از ۵۰۰ مارک تجاری از جمله Adidas ,Claudie Pierlot ,Faherty ,J.Crew ,Macy’s, Madewell ,Maje, PVH Corp. ,Target and Uniqlo از فناوری interlinings Chargeurs در مجموعه‌های خود استفاده می‌کنند. Itochu از جمله مارک‌های پیشرو در این زمینه است.

تارهای درهم تنیده شده‌ی پارچه دارای ساختاری فنی است که به لباس‌ها کمک می‌کند تا شکل، ساختار و دوام خود را حفظ کنند. ترکیب جدیدی که Chargeurs برای ایجاد این مواد استفاده می‌کند شامل پنبه BCI، پلی استر بازیافت شده با گواهینامه GRS، کنف و پلاستیک‌های بازیافتی است. Audrey Petit، مدیر عامل Chargeurs PCC Fashion Technologies می‌گوید: “تولید محصول با استفاده از الیاف بازیافت شده یا الیاف طبیعی بخشی از تعهد کامل ما در قبال شرکت‌های مشتری است و مارک‌های تجاری را قادر می‌سازد تا از ابتدا پایداری را در محصولات خود ایجاد کنند.”

دو مارک نوظهور که در حال پیشرفت هستند

1 آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

Tamara Davydova، بنیانگذار و مدیر خلاق Minimalist، یک مارک تجاری جدید و لوکس DTC است، شرکت او متعهد شده است تا فقط و فقط از مواد پایدار استفاده کند که به محیط زیست آسیب نمیرساند و ۱۰۰ درصد قابل بازیافت هستند. او می‌گوید: “پایداری و مد نباید در مقابل یکدیگر قرار داشته باشند”. قبل از راه اندازی مارک تجاری، Davydova شاهد هدر رفت مواد اولیه و کالا‌‌ها به مدت ۲۰ سال بود و بدون نیاز به مشاوره از ابتدا این دغدغه را در خود داشت. وقتی در هنگام مرور کردن آمار‌های ناخوشایند فهمید که برای تولید یک تن پنبه ۷۰۰ گالن آب لازم است، در کلاس‌های استراتژی تجارت پایدار FIT و برنامه استراتژی تجارت پایدار دانشکده بازرگانی هاروارد ثبت نام کرد تا بفهمد چگونه می‌تواند نام تجاری ایجاد کند که واقعاً پایدار باشد. Davydova خطاب به شرکت‌های نوظهور هم گفت که استفاده از مواد پایدار سودآور است.

لباس‌های تولید شده در شرکت Minimalist با استفاده از پلی استر و سایر مواد بازیافتی ساخته می‌شوند، و عمر بسیار بالایی دارند. “تمرکز من فقط به آنچه در بیرون لباس می‌بینید نیست. اجزای داخلی به همان اندازه مهم هستند. از جمله اصولی که او بر آن پایبند است حقوق عادلانه و محیط کاری مناسب برای زنان است.”

R Collective یک برند پوشاک مبتنی بر مواد پایدار است که در هنگ کنگ مستقر است و از میان زباله‌های دور ریخته شده مواد مورد نیاز خود را به دست می‌آورد. در اوایل سال گذشته، این برند با همکاری Levi’s مجموعه‌ای از شلوار جین‌هایی را ساخت که از مواد اولیه شلوار جین‌های قدیمی Levi’s ساخته شده بود. هر لباس دارای یک کد QR بود که مشتریان می‌توانند با تلفن هوشمند خود اسکن کنند تا منشا محصول را پیدا کنند و با نکات مراقبت از لباس پایدار آگاه شوند، مانند نحوه شستشو و نحوه خشک کردن آن‌ها و یا ادامه دادن به روند بازیافت. Levi’s برند برجسته شلوار جین آمریکایی اخیرا SecondHand را راه اندازی کرد، که یک پلتفرم خرید و فروش لباس‌های دست دوم است.

استفاده از فرمول‌های جدید

5 آیا مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد قابل استفاده هستند؟

طبق تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون پوشاک پایدار، طراحان محصول می‌توانند ۸۰ درصد از مواد تشکیل دهنده یک محصول را تعیین کنند و بایستی از مواد پایدار هم در آن‌ها استفاده شود. بنابراین مارک‌ها در ابتدای فرآیند طراحی، بایستی استفاده از مواد بازیافتی را در اولویت قرار دهند.

شرکت‌های مد و لباس می‌توانند برای سهولت بیش‌تر منابع زیادی را به دست آورند، از جمله آن‌ها شاخص مواد CFDA تا پروتکل پنبه ایالات متحده و مجموعه ابزار‌های HIGG Index برای اندازه گیری پایداری زنجیره تامین مواد. برای ایجاد قابلیت ردیابی و بازیابی، مارک‌ها می‌توانند روند تولید کالا و محصولات خود را از مرحله تولید دیجیتالی کنند. این کار به مشتریان اجازه می‌دهد تا اطلاعات مربوط به اقلام و منشأ آن‌ها در کل چرخه حیات محصول را رصد کنند. از دیگر ویژگی‌های دیجیتالی کردن صنعت پوشاک میتوان به فروش مجدد، تخمین عمر مفید و بازیافت مجدد اشاره کرد.

اگرچه ایجاد دایره کامل بازیافت در صنعت مد هنوز ممکن نیست، اما این صنعت می‌تواند با بازیافت منسوجات و سایر مواد، گام بلندی را به جلو برد تا زباله‌های کمتری دفن شوند. اگرچه ممکن است برند‌های بزرگ هنوز نتوانند به طرز مطلوبی لباس‌های جدید را تولید کنند اما شکی نیست که می‌توانند از هدر رفت منابع تا حدود زیادی جلوگیری کنند.

حال که با مواد بازیافتی در پوشاک و صنعت مد آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس