آشنایی با ویژگی های افراد باهوش | افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

دلایل قابل توجه‌ای برای اندازه گیری میزان هوش افراد وجود دارد. در ادامه به ویژگی های افراد باهوش می‌پردازیم.

65
0
آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

دلایل قابل توجه‌ای برای اندازه گیری میزان هوش افراد وجود دارد. به عنوان مثال، اگر در حال مشاوره گرفتن از کسی هستید، یا مصاحبه شغلی انجام می‌دهید و یا ارتباط برقرار می‌کنید هوش به شما کمک می‌کند بدانید چه کاری می‌کنید. بسیاری از مدیران‌برتر در خواندن ذهن مخاطبان خود عالی عمل می‌کنند. در ادامه به ویژگی های افراد باهوش از زبان Sean Kernan نویسنده‌ی سایت Medium می‌پردازیم.

اگر به دنبال یک روش برای تعیین کردن استعداد ذاتی خود هستید، این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. مواردی که در ادامه مقاله عنوان شدند، جامع هستند و برای بیش‌تر افراد صدق می‌کنند. در صورتی که شما جزء استثنائات باشید باید بیش‌تر دقت کنید.

ویژگی های افراد باهوش | آن‌ها فروتنی ذهنی را تمرین می کنند

5 آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

من در دارایی کار می‌کردم و بیش‌تر اوقات از آن محل و کار خودم متنفّر بودم. با این حال، یکی از جا‌هایی است که امتیازات خوبی برای افراد در نظر می‌گرفتند. این صنعت افراد باهوش را جذب می‌کند زیرا به آن‌ها نیاز دارد. در نتیجه، تنها کارمندان شایسته و باهوش برای کار در این اداره استخدام می‌شوند. مصاحبه‌ی که از افراد به عمل می‌آید بسیار زیرکانه و با تزویر است. هر کسی بیش‌ترین تلاش خود را به عمل می‌آورد تا خود را باهوش‌تر نشان بدهد، البته شاید واقعاً باهوش باشند.

یکی از مدیران موفق به ما یک ترفند یاد داده است: سوالی را بپرسید که داوطلب جواب آن را نمی‌داند. سپس، نحوه عملکرد آن‌ها را مشاهده کنید. بهترین پاسخ و البته درست‌ترین پاسخی که فرد می‌تواند بدهد اعتراف به ندانستن است، به جای آنکه آن پاسخ اشتباهی عنوان کنند و با به زور پاسخی بدهد.

این کار نشانه فروتنی فکری است که با تصمیم گیری بهتر رابطه مستقیم دارد. این امر به ویژه در صنعتی که همه به دنبال تکبر هستند بسیار مفید است. کسانی که از لحاظ فکری دچار حقارت هستند پاسخ‌ها و نتایجی را که خود به دست آوردند را با دست‌آورد‌های اثبات شده دیگران مقایسه می‌کنند. به عنوان یک مثال ساده، “با توجه به آنچه که من دیده‌ام، می‌تواند درست باشد.” ممکن است این مشاهدات قطعا درست باشد، اما نکته حائز اهمیت ترجیح منیت به حقیقت توسط آن‌ها است.

با نگاه به سبک زندگی افراد می‌توان میزان هوش آن‌ها را سنجید

1 آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

به عنوان مثال، افرادی که از فاصله اجتماعی سر باز می‌زنند از ماسک استفاده نمی‌کنند، دارای بهره هوش کمتری هستند. افرادی که در اوقات فراغت خود کتاب می‌خوانند، باهوش‌تر از آن‌هایی هستند که نمی‌خوانند. کارهایی که افراد باهوش تمایل به انجام آن‌ها دارند، معمولاً توسط افراد کمتر باهوش انجام نمی‌شود.

سال‌ها پیش، من در یک فروشگاه تجهیزات ورزشی کار می‌کردم. یک بچه ۱۰ ساله برای خرید کلاه ایمنی بیسبال وارد شد. قیمتش را به او گفتم. او کلاه ایمنی را بالا آورد، اطراف آن را نگاه کرد، سپس به من نگاه کرد و گفت “آیا می‌توانی چند دلار کمتر بگیری؟ منظورم این است که به این فرورفتگی‌ها نگاه کنید.” با انگشت به فرو رفتگی‌ها اشاره کرد. لبخندی زدم و به او تخفیف دادم.

وقتی او رفت، با خود فکر کردم: “آن بچه آینده‌ی شغلی خوبی خواهد داشت.” زرنگ بودن، نشان دادن هوش در زندگی روزمره (هوش خیابانی) و سریع فکر با هوش ارتباط دارد. در حقیقت، دانشمندان به تازگی دریافتند که هوشمندی خیابانی برای کارمندان به اندازه تحصیلات دانشگاهی آن‌ها مهم است. به بیان واضح‌تر، شما می‌توانید یک دانش آموز متوسط​​ با نمره‌های متوسط باشید، اما با داشتن هوش خیابانی و لحظه‌ای بسیار موفق باشید.

ویژگی های افراد باهوش | آن‌ها به معنای واقعی کلمه Meta هستند

4 آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

یک جمله جدیداً مشهور شده است، “That is so meta” یعنی چیزی که خود ارجاعی است. به عنوان مثال، ما در این وبلاگ شما را به مقالاتی از همین وبلاگ ارجاع می‌دهیم، یعنی این مقاله خود ارجاعی است. نمونه‌ی معروف Meta در دنیای بازی‌های ویدئویی، بازی “World of World of Warcraft” است.

افراد باهوش اغلب توانایی Metacognition (فراشناخت) را از خود نشان می‌دهند. آن‌ها در مورد چیزی که فکرشان را مشغول کرده صحبت کرده و آن تحلیل می‌کنند. آن‌ها عینی هستند و خود را نقد می‌کنند. می‌دانند چه زمانی و در چه شرایطی بهترین عملکرد را نشان بدهند. یک مثال ساده از رفتار Meta بدین شرح است: “من باید این نکته را در تقویم خود قرار دهم وگرنه خودم را مسئول به انجام آن نمی‌دانم.” جای تعجب نیست افرادی که دارای فراشناخت بالایی هستند اغلب در زمینه شغلی و تحصیلی عالی عمل می‌کنند. آن‌ها از خودآگاهی به نفع خود استفاده می‌کنند.

افراد باهوش کنجکاو هستند. فقط بخاطر دانستن مسئله‌ای که آن‌ها را کنجکاو کرده باید بیش‌تر بدانند و جزئیات را زیر و رو کنند. به هر حال اینگونه یاد می‌گیریم، درست است؟

کنجکاوی شاخص سنجش هوشی در سایر حیوانات نیز می‌باشد. در همین زمینه مطالعه‌ای بر روی سه شامپانزه آموزش دیده انجام شده است. کار آن‌ها استفاده از صفحه کلید برای نامگذاری مواد غذایی در ظرفی غیرقابل دسترسی بود. درست حدس می‌زدید جایزه غذا بوده است. وقتی غذای آزمایشی قابل مشاهده بود، آن‌ها فقط دکمه صحیح را زده و غذا را دریافت کردند. اما وقتی غذا در بین ظروف مختلف پنهان بود، پیرمرد‌ها باهوش‌تر بازرسی کردند و سعی کردند قبل از پاسخ دادن، به داخل ظروف نگاه کنند. آن‌ها می‌دانستند که در صورت کسب اطلاعات بیش‌تر احتمال پیروزی بیش‌تر است.

این مطالعه شامپانزه یک مثال اساسی است که قدرت جستجوی اطلاعات (کنجکاوی) را نشان می‌دهد. فراموش نکنید ۹۸/۸٪ DNA ما با شامپانزه‌ها شباهت‌هایی دارد. باهوش‌ترین شامپانزه‌ها با یادگیری صبر و حل مشکلات سنجیده می‌شوند. جالب است، نه؟

قوی‌ترین شاخص هوش

3 آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

پدرم دهه‌ها پیش مهندسی در آموزشگاه نیروی دریایی بود. او لاف نمی‌زند. تحت تأثیر قرار دادن او بسیار طول می‌کشد. اما یکی از هم کلاسی‌های او به نام چارلی شرایط خاصی داشت و تأثیر به سزایی بر روی او داشت.

هر دو در کلاس مهندسی صنایع بودند. سخت‌ترین کلاسی بود که تا به حال گذرانده است. پدرم گفت آن‌ها با یکدیگر به اتاق برمی‌گردند او ساعت‌ها درس می‌خواند در حالی که چارلی فقط ۲۰ دقیقه درس می‌خواند و سپس با گیتار خود بازی می‌‌کند. آن هم‌اتاقی نمرات بسیار درخشان‌تری نسبت به پدرم دریافت کرد. او این روند را ادامه داد و استاد دانشگاه شد.

از توانایی‌های ذهنی می‌توان به توانایی حل مسئله اشاره کرد که این توانایی با انجام تمرینات قابل افزایش است. با این توانایی افراد می‌توانند مشکلات و مسائل بزرگ را به چند مسئله کوچک تقسیم کنند و با حل کردن آن‌ها به صورت جداگانه مسئله اصلی را حل کنند، چارلی هم همین کار را می‌کرد. غالباً گفته می‌شود، این مهارت ژنتیکی است البته شما می‌توانید آن را با تمرین تقویت کنید. مردم خود نمی‌دانند که چگونه این کار را انجام می‌دهند. شما می‌توانید مهارت را توسعه دهید. روزی یک استاد فیزیک به من گفت که، “یک مشکل بزرگ یک مجموعه از مشکلات کوچک است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. یاد بگیرید که آن‌ها را جداگانه حل کنید.”

ویژگی های افراد باهوش | نتیجه گیری

2 آشنایی با ویژگی های افراد باهوش افراد باهوش چه تفاوتی با دیگران دارند؟

جامعه اولویت را بر هوش قرار داده است. ما دعا می‌کنیم کودکانمان باهوش باشند همچنین تلاش می‌کنیم تا هوش خودمان را افزایش بدهیم. برای کسانی که باهوش هستند ارزش بالایی قائل هستیم.

ارزش مهربانی و احترام را هرگز فراموش نکنید. هر شخص مهارت و توانایی‌های خاص خود را دارد و باید به آن‌ها احترام گذاشته شود. اهمیت توانایی‌های سخنوری و رهبری کردن کمتر از هوش بالا نیست.

به یاد داشته باشید به غیر از آزمون‌های معتبر هوش که توسط روانشناسان گرفته می‌شود هیچ راه استانداردی برای سنجش هوش یک فرد وجود ندارد.

و در آخر باز تکرار میکنیم کسانی که این ۵ ویژگی را داشته باشند، نسبت به دیگران از بهره هوشی بالاتری برخوردار هستند.

۱. آن‌ها برای یادگیری اطلاعات بیشتر کنجکاوی نشان می‌دهند.

۲. آن‌ها وقتی چیزی را نمی‌دانند به صراحت می‌توانند اعتراف کنند. آنها به میزانی که اطلاعات دارند اظهار نظر می‌کنند.

۳. آن‌ها می‌توانند مشکلات پیچیده را حل کنند و مستقیماً به یک راه حل برسند.

۴. آن‌ها مشکلات و عیب های خود را تشخیص می‌دهند. خود را نقد می‌کنند. آن‌ها از این دانش به نفع خود استفاده می‌کنند.

۵. عملکرد‌ها در سبک زندگی، میزان هوش را نشان می‌دهند. افراد باهوش در هنگام حرکت به دنبال یک جای پای محکم برای ایستادن بر روی آن هستند. آن‌ها هنگام بیماری همه گیر کرونا ماسک می‌زنند و قوانین را رعایت می‌کنند.

حال که با ویژگی های افراد باهوش آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس