رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

جنگ بین گیمرها و ماینر‌ها بر سر کارایی مدنظرشان از GPU‌ها است. در ادامه به رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک می‌پردازیم.

94
0
رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

در طول هفته، Doug Dejarnette به اتاق بازیش در طبقه دوم خانه خود واقع در هوستون می‌رود و در آنجا تفریح می‌کند. گاهی اوقات افسر ۳۸ ساله تبدیل به یک جنگجو پالادین می‌شود، به سیاه چال‌های نسخه PC World of Warcraft حمله می‌کند و در بعضی مواقع شخصیت تیتراژ Half-Life Alyx می‌شود و در بعضی مواقع دیگر به همراه ET‌ها در یک زمین اشغال شده بر علیه بیگانگان می‌جنگد. او بازی‌های مختلفی انجام می‌دهد و تمامی این تصویر سازی‌ها را از طریق یک هدست Oculus Rift به دست می‌آورد. در ادامه به رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک می‌پردازیم.

آنچه این تصاویر نسبتا واقعی و باکیفیت بالا را برای او به نمایش در می‌آورد، دستگاهی است که به شکل و اندازه نوار کاست در داخل کامپیوتر قرار دارد و موسوم به واحد پردازش گرافیک یا کارت گرافیک (GPU) است، که انیمیشن بازی‌ها را ایجاد می‌کند و اجازه می‌دهد تا بر روی صفحه نمایش ظاهر شود.

مشکلات کمبود کارت گرافیک در جهان

1 رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

Nvidia GeForce RTX 3080 Dejarnette یک مدل بسیار برتر است و دستیابی به آن آسان نیست. او قصد خرید یک مدل جدید را داشت ولی فهمید که این محصول همه جا در دسترس نیست، او در این رابطه می‌گوید: “یافتن این کارت گرافیک در هر جایی غیرممکن است. تمامی فروشگاه‌های آنلاین را بررسی کردم ولی پیدا نکردم. سرانجام از خرید آن مدل منصرف شدم و یک Reddit را به قیمت حدود ۱۰۰۰ دلار خریداری کردم، با قیمت تقریبا ۳۰ درصد”.

در حال حاضر در سراسر جهان مشکل کمبود پردازنده‌های گرافیکی جدید و قدیمی وجود دارد که برای گیمرها مشکل ساز شده است. این کمبود باعث شده است که گیمرها مشکل را از چشم استخراج کنندگان بیتکوین ببیند و انگشت اتهام را به سمت آنها بگیرند. گیمرها و افراد دیگری که بازار GPU را رصد می‌‌کنند، می‌گویند استخراج کنندگان بیتکوین صنعت ۲۰ میلیارد دلاری را خراب کرده‌اند و با قیمت بالاتر این محصولات را برای کار خود جمع می‌کنند. شرکت‌های سازنده پردازنده‌های گرافیکی اوضاع را درک می‌کنند و از روز چهارشنبه، شرکت انویدیا اعلام کرد که برخی از نسخه‌های آینده پردازنده‌های گرافیکی خود را تغییر می‌دهد تا امکان استفاده آن برای استخراج بیتکوین کمتر شود. اما این مشکل به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد.

یک استخراج کننده ۲۲ ساله در این رابطه می‌گوید: “هیچ چیز غیرممکن نیست.” این کارگر فناوری اطلاعات، هفت پردازنده گرافیکی دارد و در یک اتاق خواب تاریک در کشور آفریقای جنوبی به استخراج بیتکوین و اتریوم می‌پردازد. او می‌گوید که در حال حاضر مجموعه قدیمی پردازنده‌های گرافیکی او دو و نیم برابر قیمت معقول ارزش دارند.

رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

2 رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

جنگ بین گیمرها و استخراج کنندگان بر سر این است که هر کدام کارایی مدنظر خودشان را از این گجت‌ها انتظار دارند. استخراج کنندگان می‌خواهند از آنها برای درآمد زایی استفاده کنند درحالی که کاربرد اصلی آنها پردازش بازی است. در سراسر جهان کمبود شدید ریز تراشه‌ها وجود دارد. اگر اطلاعات کمی در زمینه فناوری داشته باشید، شاید اهمیت این موضوع را درک نکنید ولی تقریباً به اندازه گوشت، روغن یا گندم برای زندگی در این سیاره ضروری است. زندگی در دنیا با تکنولوژی گره خورده است و نمی‌توان بدون استفاده از ریزتراشه‌ها کار کرد. گردش مالی سالانه این کالا نزدیک نیم تریلیون دلار است. این قطعات در سیستم‌های الکترونیکی موجود در هواپیماها، اتومبیل‌ها، تلفن‌های هوشمند و البته کارت گرافیک‌ها را تأمین می‌کنند. با هوشمند شدن وسایل زندگی روزمره و راه اندازی اینترنت اشیاء، این تراشه‌ها در همه چیز استفاده خواهند شد.

با رشد درآمد در سطح جهانی، مصرف کنندگان هر ساله تعداد بیش‌تری از این نوع موارد را می‌خواهند و این درخواست برای محصولات جدید با شروع کرونا به شدت افزایش داشته است. بسیاری از تراشه‌های موجود توسط شرکت‌هایی مانند “نیمه هادی تایوان” و “سامسونگ” ساخته می‌شوند. این زنجیره‌های تأمین جهانی با وجود معضلی مانند کرونا به شدت کند شده است، عواملی مانند تعطیلی کارخانه‌ها و تعطیلی مرزها به دلیل قرنطینه کرونایی مهم‌ترین دلیل آن است. تنش‌ها بین تایوان و سرزمین اصلی چین، که هرگز تایوان را یک کشور مستقل ندانسته و آن را جزئی از چین می‌داند، مختل کرده است. دولت‌های جهانی به شدت نگران این موضوع هستند: بایدن رئیس جمهور آمریکا، متعهد شد که نزدیک ۴۰ میلیارد دلار برای تولید بیش‌تر این محصولات در ماه فوریه بودجه اختصاص بدهد، در همان ماه وزیران اتحادیه اروپا در حال بحث برای اختصاص بودجه‌ ی ۶۰ میلیارد دلاری هستند.

Matthew Saford، ویراستار وبسایت Tom’s Hardware، که به نوعی کتاب مقدس صنعت آنلاین برای جامعه IT است، می‌گوید: “من فکر می‌کنم آنچه شما دارید می‌بینید یک طوفان کامل است. شرکت‌های جهانی انتظار ثبات دارند ولی این شرایط هر چیزی جز ثبات است.”

انویدیا و رقبای آن در بیش‌تر از سه دهه گذشته برای گیمرها GPU ساخته‌اند. گفته می‌شود سه بنیانگذار انویدیا، در سال ۱۹۹۳، وعده صبحانه را در سن خوزه کالیفرنیا صرف کردند. دنی می‌گوید ما فکر می‌کردیم یک بازار خوب برای ارتقاء کامپیوتر‌ها وجود دارد و تصمیم گرفتند کارت گرافیک تولید کنند. یکی از این افراد Jensen Huang  مدیرعامل انویدیا است و دارایی شخصی وی بالغ بر ۱۴/۲ میلیارد دلار برآورد شده است. در همین حال Nvidia حدود ۳۷۰ میلیارد دلار ارزش دارد. AMD، نزدیک‌ترین رقیب آن نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش دارد. (قیمت سهام انویدیا بیش از ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است و از رشد ۴۳ درصدی Nasdaq پیشی گرفته است.)

گیمرها از ده سال گذشته زمانی که رونق ارز‌های رمزنگاری آغاز شد، GPU‌های زیادی در دست داشتند. پردازنده‌های گرافیکی هر ثانیه تریلیون‌ها محاسبه انجام می‌دهند. قدرت محاسباتی بسیار زیاد آنها را می‌توان در استخراج رمزارز اعمال کرد. در فرایند استخراج رمزارز رایانه یک سری معادلات پیچیده را حل می‌کند، بخش‌های جدیدی از ارز‌های رمزپایه را تولید می‌کند که صاحب آن رمزارز‌ها می‌تواند آن را به راحتی در بازار‌های آنلاین بفروشد. بخشی از این محاسبات، فرایند یافتن عدد اول جدید است.

انویدیا و AMD با وجود سابقه طولانی و تخصص در زمینه تولید کارت گرافیک، تا حد زیادی متاثر تقاضای استخراج کنندگان شدند. به نظر می‌رسد آنها اطلاع دقیقی از آن ندارند که چه میزان از محصولات آنها توسط استخراج کنندگان و چه میزان توس گیمر‌ها خریداری می‌شود. در یک کنفرانس با تحلیلگران وال استریت و مدیران انویدیا، آنها در پاسخ به این سوال که چه میزان از کارت گرافیک‌ها توسط استخراج کنندگان خریداری می‌شود، جوابی نداشتند. Stacy Rasgon، تحلیلگر برنشتاین Bernstein، می‌گوید: ” احتمالاً خود آنها هم نمی‌دانند.” این رقم ممکن است تا ۱۰ درصد باشد. وضعیت در حال بدتر شدن است: قیمت رمزارز در طی سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ افزایش یافته و جذابیت استخراج رمزارز را افزایش داده است.

وضعیت سازندگان GPU

3 رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

سازندگان GPU استخراج کنندگان را مشتریان خوبی نمی‌دانند. به دلیل افزایش قیمت بیتکوین آنها شاهد تقاضای گسترده کارت گرافیک توسط استخراج کنندگان در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ بودند. اما هنگامی که حباب قیمت ترکید، استخراج کنندگان با پردازنده‌های گرافیکی دست دوم بازارها را پر کردند، قیمت‌ها را کاهش داده و تقاضا برای مدل‌های جدید را از بین بردند. این خسارت در ارقامی که انویدیا برای اولین سه ماهه مالی سال ۲۰۱۹ خود گزارش داده مشهود است: درآمد شرکت یک سوم نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته بود تنها ۲.۲ میلیارد دلار.

بنابراین انویدیا و بقیه تولیدکنندگان کارت گرافیک نه تنها با مشکل عرضه روبرو هستند، بلکه تقاضای شدیدی از برخی مشتریان وجود دارد که با سقوط قیمت بیتکوین امکان فروپاشی بازار کارت گرافیک را بوجود می‌آورند. (بازار رمزارز یک دنیای مشکوک است. در هفته گذشته، هر بیت کوین تا ۵۱۳۸۳ دلار رفته است و حتی ۳۴،۹۲۳ دلار نیز معامله شد.) اگر عرضه محصولات بهبود پیدا کند، بازهم این احتمال وجود دارد که استخراج کنندگان بیتکوین با تقاضای زیاد قیمت‌ها را نجومی کنند.

با در نظر گرفتن همه این عوامل، شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که هیچگونه تصمیم هیجانی اتخاذ نکنند. نتیجه این می‌شود که تنش بین گیمرها و ماینرها ادامه پیدا می‌کند و کارت گرافیک با قیمت‌های بالا خرید و فروش خواهد شد. گفته می‌شود کارت گرافیک‌های دست دوم Reddit با دو تا سه برابر قیمت در eBay خرید و فروش می‌شود.

یافتن و خریدن کارت گرافیک مناسب احتمالا بایستی به سادگی جک کردن وبلاگ باشد ولی در اکثر نقاط جهان بشدت سخت شده است. شما در گذشته می‌توانستید به سادگی از طریق Newegg کارت گرافیک مدنظر خودتان را بخرید، ولی به گفته Ryan Villan به تازگی از سیستم قرعه کشی برای فروش کارت گرافیک استفاده می‌کند. او می‌گوید: “محصولات موجود محدود و تقاضا زیاد است.” او ۱۰ سال است که با کامپیوتر خود بازی‌های رایانه‌ای انجام می‌دهد و چندین کارت گرافیک مختلف دارد. وی سال گذشته Radeon RX 5700 جدید محصولی از AMD را خریداری کرد. بازی‌های کامپیوتری وقت او را در این شرایط قرنطینه به خوبی پر کرده است. او در ادامه با ناراحتی می‌گوید: “اما اخیرا من بد شانس بوده‌ام. من در یک وبسایت در انتظار رسیدن نوبتم برای خرید Nvidia 3090 ،3080 هستم. معلوم نیست کی بتوانم مدل جدید را خریداری کنم.”

وضعیت افرادی که در هر دو گروه گیمر ها و ماینر ها قرار دارند

4 رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک

Justin Kelly در هر دو جهان ( گیمر ها و ماینر ها ) قرار دارد و هر دو را درک می‌کند، یک گیمر سابق که استخراج کننده بیتکوین شده است. Kelly ابتدا چندین GPU برای بازی خریداری کرد. او می‌گوید: “با دوستانم Duke Nukem یا Delta Force 2 را بازی می‌کردیم”. او بعد از گذشت چند سال و از سال ۲۰۱۳ آن کارت گرافیک‌ها را در استخراج بیت کوین استفاده کرد. جدید‌ترین کارت گرافیک‌های او ساخته Nvidia هستند و او آنها را به قیمت ۱۰ هزار دلار خریداری کرده است. با توجه به امکانات سخت افزاری او روزانه ۶۰۰ دلار بیتکوین استخراج می‌کند. او آرزو می‌کند که کاش بیشتر خرید کرده بود. “من بیش از ۱۰،۰۰۰ دلار هزینه کردم. ولی در این زمینه توجیح نبودم و فکر می‌کردم این هزینه‌ها اضافی است. به توصیه یک کارشناس IT این کار را کردم. اگر به سال گذشته برگردم به او می‌گویم برای من ۵۰ کارت گرافیک بخرد. البته باید این نکته را هم اشاره بکنم که در بسیاری از فروشگاه‌ها شما تنها می‌توانید یک کارت گرافیک بخرید. هر کارت گرافیک چند برابر قیمتش به شما سود می‌رساند شاید بتوان گفت با خرید یک کارت گرافیک ۱۰ هزار دلاری شما از هر کدام ۵۰ هزار دلار درآمد کسب کنید”.

یک استخراج کننده به نام Anil Varma از اورلاندو فلوریدا می‌گوید: “خرید کارت گرافیک به نوعی به یک اعتیاد تبدیل شده است. هر کس می‌خواهد سود خود را به جیب بزند. استخراج رمزارز مثل یک چاپگر پول است.” او در طی ۱۲ ماه گذشته موفق به خرید ۳۰ پردازنده گرافیکی Nvidia شده است. او با استفاده از نرم افزار‌ها و رصد وبسایت‌های مختلف از فروش یک فروشگاه اینترنتی با خبر می‌شود و به سرعت محصول را خریداری می‌کند.

وارما، که همچنین یک مشاور فنی است چهار رایانه در خانه خود ایجاد کرده است: یکی در اتاق نشیمن، یکی دیگر در هال، یکی هم در اتاق خواب مهمان و آخری هم در راهرو. او بیش‌تر بیت کوین و اتر را استخراج می‌کند اما به تازگی با اصرار دختر خردسال خود dogecoin نیز استخراج می‌کند. او به شغل و ابر رایانه‌هایی که دارد افتخار می‌کند.-

حال که با رقابت بین گیمر ها و ماینر ها بر سر کارت گرافیک آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خدمات وایز اول پرداخت

وایز اول پرداخت

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس