بررسی حالت های فوکوس در دوربین

48
0
حالت های فوکوس در دوربین

درک حالت های مختلف فوکوس دوربین به شما کمک می کند تا سطح عکاسی خود را ارتقا دهید. در این مقاله به بررسی حالت های فوکوس در دوربین می پردازیم.

انواع حالت های فوکوس در دوربین

وقتی شروع به ورود به عکاسی پیشرفته می کنید، بیشتر نگران چیزهایی مانند ترکیب بندی و تنظیمات دوربین هستید. بسیاری از ما به حالت های فوکوس در دوربین خود توجه نمی کنیم. اما، با پیشرفت در عکاسی، متوجه خواهید شد که فوکوس یکی از موارد مهمی است که موفقیت عکس های شما را تعیین می کند.

بنابراین، وقت آن است که حالت های مختلف فوکوس را در دوربین خود بشناسید و بهترین سناریوها را برای استفاده از هر کدام بیاموزید.

صرف نظر از برند دوربین شما، معمولاً حالت دستی و سه حالت فوکوس خودکار وجود دارد. آنها می توانند تحت نام های مختلف در مارک های مختلف دوربین باشند، اما مفهوم اساسی یکسان است.

حالت فوکوس دستی (M)

حالت های فوکوس در دوربین
حالت های فوکوس در دوربین

فوکوس خودکار یک فناوری نسبتاً جدید است که در دهه 1980 معرفی شد و قبل از آن عکاسان مجبور بودند فقط به فوکوس دستی اعتماد کنند. این به شما کنترل کامل را می دهد و حتی امروزه نیز انتخاب بسیاری از عکاسان حرفه ای است.

قبلاً از فوکوس دستی استفاده نکرده اید؟ سپس، شما باید زمانی آن را امتحان کنید. ممکن است دکمه های M را روی دوربین و لنز خود دیده باشید. در اینجا نحوه عملکرد حالت دستی آمده است:

  1. به حالت M بروید.
  2. حلقه لنز را برای تعیین فاصله فوکوس خود تنظیم کنید.
  3. زمانی که سوژه شما در فوکوس است، عکس بگیرید.

این حالت باید برای عکاسی از سوژه‌های ماکرو و عکس‌های محصول در جایی باشد که می‌خواهید فوکوس را مشخص کنید. همچنین، اگر قصد دارید مجموعه ای از تصاویر را روی توده ای ( پشته) فوکوس کنید، بهتر است به صورت دستی فوکوس کنید تا مطمئن شوید که هر قسمت از تصویر شما در فوکوس است.

فوکوس دستی هنگام عکاسی در شب یا برای گرفتن عکس های نجومی زیبا بهترین است. متأسفانه، مکانیسم فوکوس خودکار دوربین شما ممکن است در شرایط کم نور آنطور که انتظار می رود کار نکند.

ممکن است با صدای چرخشی که دوربین شما زمانی که فوکوس پیدا نمی کند ایجاد می کند آشنا باشید. زمانی اتفاق می افتد که صحنه شما کنتراست پایینی داشته باشد. در چنین مواردی، بهترین گزینه استفاده از فوکوس دستی برای ثبت موفقیت آمیز سوژه است.

به‌علاوه، حالت‌های فوکوس خودکار گاهی اوقات می‌توانند باعث تغییر فوکوس شوند، جایی که دوربین در هنگام توقف از یک دیافراگم باز، به درستی فوکوس نمی‌کند. با استفاده از حالت فوکوس دستی می توانید از این امر جلوگیری کنید.

حالت های فوکوس خودکار (AF)

حالت های فوکوس در دوربین
حالت های فوکوس در دوربین

وقتی به حالت AF تغییر می‌کنید، دوربین شما از الگوریتم‌های پیچیده برای کنترل موتور لنز برای فوکوس استفاده می‌کند. فوکوس دستی برای سوژه های ثابت عالی است، اما زمانی که سوژه شما ثابت نیست، می تواند محدود کننده باشد. مکانیسم فوکوس خودکار در جدیدترین دوربین‌ها برای فوکوس کردن روی انواع مختلف سوژه‌ها مانند حیات وحش با حرکت سریع، بازی بچه‌ها و عکاسی ورزشی مفید است. بسته به موضوع خود، می توانید یکی از سه حالت single تک، continuous پیوسته و hybrid ترکیبی را انتخاب کنید.

Autofocus Single فوکوس خودکار تک

حالت های فوکوس در دوربین
حالت های فوکوس در دوربین

فوکوس خودکار تکی ساده ترین حالت فوکوس خودکار است و برای سوژه های ثابت در نظر گرفته شده است. دوربین خود را به سمت سوژه بگیرید و دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید. دوربین شما به طور خودکار روی آن فوکوس می کند. هنگامی که دکمه شاتر خود را به طور کامل فشار دهید، دوربین شما عکس می گیرد.

این حالت برای عکاسی از مناظر، پرتره ها، و طبیعت بی جان مانند غذا و محصولات به اندازه کافی هوشمند است. اما، اگر سوژه متحرک دارید، فوکوس خودکار تکی کمک چندانی نخواهد کرد. سوژه شما را برای فوکوس مجدد ردیابی نمی کند. بنابراین، باید دوباره به سوژه خود اشاره کنید و دوباره فوکوس کنید.

حالت تک فوکوس خودکار در Nikon، AF-S و در Canon فوکوس خودکار تک شات نامیده می شود. ممکن است با نام دیگری در دوربین شما باشد، بنابراین برای اطمینان خاطر، دفترچه راهنمای خود را بررسی کنید.

فوکوس خودکار پیوسته

این حالت برای سوژه های متحرک در نظر گرفته شده است. هنگامی که سوژه شما حرکت می کند، دوربین شما به طور مداوم آن را ردیابی کرده و دوباره فوکوس می کند. برای ردیابی سوژه، باید دکمه شاتر دوربین خود را تا نیمه فشار دهید.

اگرچه به نظر می رسد این راه حلی عالی برای سوژه های متحرک باشد، اما حالت فوکوس پیوسته همیشه فوکوس را به درستی انجام نمی دهد. می‌تواند گرفتن سوژه‌های متحرک سریع مانند پرندگان یا ماشین‌های مسابقه را آسان‌تر کند، اما همچنان باید به تنظیمات دوربین مانند حالت پشت سر هم تکیه کنید یا از نرم‌افزار پس از تولید برای رفع تصاویر تار استفاده کنید.

هنگام استفاده از حالت فوکوس خودکار مداوم، دوربین شما دائماً سعی می کند فوکوس و فوکوس مجدد کند، که می تواند باتری را به سرعت تخلیه کند. برای جلوگیری از این مشکل می توانید از فوکوس دکمه برگشت استفاده کنید.

می توانید این حالت را به صورت AF-C در Nikon و AI Servo AF در دوربین های Canon پیدا کنید.

فوکوس خودکار هیبریدی

حالت های فوکوس در دوربین
حالت های فوکوس در دوربین

فوکوس خودکار هیبریدی بهترین‌های هر دو دنیا را به ارمغان می‌آورد، جایی که دوربین شما به‌طور خودکار حالت تک را برای سوژه‌های ثابت و پیوسته را برای سوژه‌های متحرک انتخاب می‌کند.

این نیز حالت پیش فرض دوربین شما است. این شما را از عکس‌های از دست رفته نجات می‌دهد، زیرا برای تغییر حالت‌های فوکوس در حین عکس‌برداری نیازی به تغییر حالت نخواهید داشت.

اگر عکاس حیات وحش یا کودک هستید، حالت ترکیبی باید حالت ترجیحی شما باشد. شما می توانید تمام حرکات غیرقابل پیش بینی سوژه های خود را ثبت کنید.

حالت هیبریدی را می توان به صورت حالت AF-A در Nikon و AI Focus AF در دوربین های Canon پیدا کرد.

حالت های انتخاب منطقه فوکوس خودکار

حالت های فوکوس در دوربین
حالت های فوکوس در دوربین

قبل از اینکه جلو بروید و حالت های مختلف فوکوس خودکار را امتحان کنید، باید در مورد حالت های انتخاب منطقه بدانید. انتخاب ناحیه در اصطلاح عکاسی به معنای ناحیه ای در منظره یاب است که نقاط فوکوس در آن قرار دارند.

برای اینکه حالت های فوکوس خودکار شما یکپارچه کار کنند، دوربین شما باید نقاط فوکوس دقیقی را برای فوکوس بداند. بنابراین، باید نقاط فوکوس صحیح را برای حالت های مختلف فوکوس خودکار انتخاب کنید تا به نتایج دلخواه برسید.

در اینجا چهار نوع متداول حالت های انتخاب منطقه آورده شده است:

. Single Point به شما امکان می دهد نقطه فوکوس خاصی را در کادر خود انتخاب کنید.

. Dynamic Area به شما امکان می دهد نقطه فوکوس را در صحنه خود انتخاب کنید، اما دوربین می تواند زمانی که سوژه شما حرکت می کند تنظیم و فوکوس مجدد کند.

. Auto Area به دوربین امکان می دهد سوژه را پیدا کند و نقطه فوکوس را در کادر شما انتخاب کند.

. ردیابی سه بعدی یک حالت پیشرفته است که در آن دوربین شما می تواند روی سوژه فوکوس کند حتی اگر صحنه خود را دوباره ترکیب کنید.

می‌توانید انتخاب ناحیه تک نقطه‌ای را با فوکوس خودکار تکی برای سوژه‌های ثابت و انتخاب ناحیه پویا با حالت فوکوس خودکار مداوم را برای بهترین نتایج انتخاب کنید.

نحوه تغییر حالت های فوکوس

برای یافتن مراحل دقیق تغییر حالت‌های فوکوس می‌توانید به دفترچه راهنمای کاربر مراجعه کنید. معمولا در مدل های مبتدی باید به منو بروید و از آنجا پیمایش(جست و جو) کنید.

با این حال، می‌توانید دستگیره‌ها یا دکمه‌های اختصاصی برای تغییر حالت‌ها در دوربین‌های پیشرفته پیدا کنید.

بر حالت های فوکوس دوربین خود مسلط شوید تا عکاسی خود را به عهده بگیرید

آسان و راحت است که دوربین خود را در حالت فوکوس خودکار قرار دهید و بگذارید تمام کارها را برای شما انجام دهد. اما دانستن انواع حالت های فوکوس می تواند برای عکاسی در موقعیت های مختلف مفید باشد.

با حالت های مختلف فوکوس آزمایش کنید و آنها را درک کنید. دانستن  درباره ی دوربین خود در داخل و خارج، شما را در دراز مدت عکاس بهتری خواهد کرد.

منبع : makeuseof

5/5 - (1 امتیاز)
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس