مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

42
0

PlayStation Plus و Xbox Game Pass هر دو صدها بازی را با یک قیمت ماهانه ارائه می ‌کنند، اما کدام یک از نظر پولی به صرفه تر است؟ در این مقاله به مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass می پردازیم.

مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

در حالی که سرویس ‌هایی مانند Netflix و Spotify تا حد زیادی جایگزین مالکیت رسانه در حوزه فیلم و موسیقی شده ‌اند، بازی‌ های ویدیویی کاملاً به این استاندارد جدید نرسیده ‌اند.

با این حال، هر دو شرکت سونی و مایکروسافت خدمات اشتراک بازی خود را به ترتیب در قالب PlayStation Plus و Xbox Game Pass ارائه می دهند.

بیایید PS Plus و Xbox Game Pass را با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدامیک ارزش پولی بهتری دارند. با رواج بیشتر این خدمات، آنها می توانند عامل تعیین کننده ای باشند که در آن کنسول تصمیم به خرید دارید.

اصول اولیه پلی استیشن پلاس

پیشنهاد اشتراک بازی سونی با تغییراتی روبرو شده است. PlayStation Now که در اوایل سال 2015 راه اندازی شد، اولین فرم بود. این یک اشتراک مستقل بود که به شما امکان می داد صد ها عنوان را بر روی کنسول های مدرن از سراسر تاریخ پلی استیشن پخش کنید و بسیاری از بازی های جدیدتر را نیز دانلود کنید.

در ژوئن 2022، پلی استیشن پلاس برای ارائه سه سطح گسترش یافت: Essential، Extra و Premium. Essential همان طرح قبلی PS Plus است، در حالی که Extra شامل دسترسی به صد ها عنوان PS4 و PS5 است که می ‌توانید دانلود و بازی کنید. PS Plus Premium شامل استریم بازی است که بخشی از PlayStation Now بود، به این معنی که سرویس اصلی دیگر در دسترس نیست.

نکته

در برخی از مناطقی که پخش بازی در دسترس نیست، مانند استرالیا، هند، نیوزلند و آفریقای جنوبی، بالاترین سطح به جای آن PlayStation Plus Deluxe نامیده می شود. این به غیر از پخش جریانی، همه مزایایی مشابه Premium را دارد.

برای اطلاع از اصول اولیه، راهنمای ما در مورد سطوح جدید پلی استیشن پلاس را ببینید. برای اهداف این مقایسه، ما فقط عناصر دانلود و پخش بازی را در نظر می گیریم که با Xbox Game Pass رقابت می کنند. این بدان معنی است که ما از PS Plus Essential صرف نظر خواهیم کرد زیرا با Xbox Live Gold قابل مقایسه است.

تمام سطوح جدید پلی استیشن پلاس برای کسانی که PS4 یا PS5 دارند در دسترس هستند. اگر PS Plus Premium را انتخاب می ‌کنید، می ‌توانید بازی ‌های سازگار را نیز روی رایانه شخصی خود پخش کنید.

PS Plus Extra و Premium هر دو شامل دسترسی به صدها بازی PS4 و PS5 از طریق کاتالوگ بازی هستند. Ubisoft+ Classics نیز گنجانده شده است و به شما امکان می دهد برخی از عناوین برتر یوبی سافت را بدون هزینه اضافی بازی کنید. اینها همه قابل دانلود هستند.

اگر PS Plus Premium را انتخاب کنید، به کاتالوگ کلاسیک نیز دسترسی خواهید داشت که عناوینی از PS3 و پیش از آن را در خود دارد. بسیاری از این ها برای دانلود در دسترس هستند، اگرچه شما باید بازی های PS3 را استریم کنید زیرا کنسول های جدیدتر پلی استیشن با معماری PS3 سازگار نیستند. Premium همچنین به شما امکان می دهد تا برخی از بازی های دیگر کاتالوگ را استریم کنید، اگر ترجیح می دهید آنها را دانلود نکنید.

برای پخش جریانی، به یک اتصال اینترنتی نیاز دارید که بتواند این کار را انجام دهد – سونی حداقل سرعت 5 مگابیت در ثانیه را توصیه می کند. پخش جریانی اغلب عملکرد بدتری نسبت به دانلود بازی ها دارد. برای وضوح و یا نرخ فریم کمتر، تاخیر ورودی و گزینه های صوتی کمتر آماده باشید.

دانلود با پلی استیشن پلاس

همانطور که در بالا ذکر شد، اکثر بازی های همراه پلی استیشن پلاس اکسترا و پریمیوم برای دانلود در دسترس هستند. این به شما امکان می دهد از بازی ها لذت ببرید، درست مانند زمانی که آنها را به طور معمول خریداری کرده بودید. شما می توانید جوایز کسب کنید، و بازی چند نفره آنلاین در دسترس است.

وقتی یک بازی را دانلود می کنید، با وضوح کامل خروجی خواهد داشت. می ‌توانید DLC بازی خریداری کنید، از هر حالت PS VR موجود استفاده کنید و به ویژگی ‌های اضافی مشابه دسترسی داشته باشید.

می ‌توانید به تعداد بازی ‌هایی که فضا دارید دانلود کنید، اما سیستم شما هر هفت روز یک بار با PSN بررسی می ‌کند تا مطمئن شود که اشتراک شما همچنان معتبر است. اگر بیش از حد طولانی بدون اتصال سپری کنید، نمی ‌توانید از بازی‌ های دانلود شده ‌تان استفاده کنید تا زمانی که دوباره آنلاین شوید.

پلی استیشن پلاس پریمیوم روی رایانه شخصی

PlayStation Plus Premium روی رایانه های شخصی ویندوزی نیز کار می کند، خواه کنسول پلی استیشن داشته باشید یا نداشته باشید. اگر هم روی رایانه شخصی و هم کنسول بازی می ‌کنید، به لطف فضای ذخیره‌ سازی ابری، می ‌توانید به داده ‌های ذخیره شده خود در هر دو دسترسی داشته باشید.

برای شروع به یک حساب PSN و برنامه رایگان PS Plus PC نیاز دارید. می توانید این را در صفحه رایانه شخصی پلی استیشن پلاس سونی دانلود کنید. برای جزئیات بیشتر در مورد نیاز های سیستم به پایین این صفحه نگاهی بیندازید. اگر بازی ‌های دیگری را روی رایانه شخصی خود بازی می‌ کنید، مشکلی برای دیدار با آنها ندارید.

در حالی که سونی توصیه می کند که بازی رایانه شخصی به کنترلر DualShock 4 نیاز دارد، مردم گزارش داده اند که سایر گیم پد های سازگار با رایانه شخصی مانند کنترلر Xbox One نیز کار می کنند. با این حال، نمی ‌توانید از عملکرد های خاص DS4 مانند پد لمسی یا کنترل‌ های حرکتی استفاده کنید. اگر می خواهید یکی را انتخاب کنید، ما بهترین کنترلرهای PS4 را نیز بررسی کرده ایم.

به خاطر داشته باشید که نمی توانید بازی های PS Plus را روی رایانه شخصی خود دانلود کنید. PS Plus Premium همچنین از پخش عناوین PS5 پشتیبانی نمی کند.

اصول Xbox Game Pass

Xbox Game Pass برای Xbox One و Xbox Series X|S در دسترس است. در رایانه های شخصی ویندوز 10 و 11، به آن PC Game Pass می گویند. این شبیه به PlayStation Plus Extra و Premium است، اما دارای برخی تمایزات است.

برای مدتی، عناوین Game Pass فقط برای دانلود بودند. با این حال، اکنون می توانید بسیاری از بازی های Xbox Game Pass را استریم کنید تا بدون نصب فایل و اشغال فضای کنسول خود از آنها لذت ببرید.

Game Pass برای Xbox بسیار ساده است، به خصوص در مقایسه با سطوح تا حدودی گیج کننده پلی استیشن پلاس. این عناوین از هر نسل ایکس باکس را ارائه می دهد. تا زمانی که سیستم شما فضای کافی داشته باشد، می توانید هر تعداد عنوان که می خواهید دانلود کنید. در صورت نیاز به فضای بیشتر، فضای ذخیره سازی را به Xbox خود اضافه کنید.

کنسول شما باید هر 30 روز یک بار با Xbox Live چک کند تا مطمئن شود که اشتراک Game Pass شما هنوز معتبر است. بازی‌ ها مرتباً به Game Pass می‌ پیوندند و از آن خارج می ‌شوند، اما به عنوان مشترک، اگر بازی را در کاتالوگ (یا DLC آن) خریداری کنید، تخفیف دریافت می‌ کنید.

به خاطر داشته باشید که برای بازی آنلاین بازی ‌های Game Pass همچنان به Xbox Live Gold یا Game Pass Ultimate (در زیر مراجعه کنید) نیاز دارید.

Xbox Game Pass برای کامپیوتر

هنگامی که برای Game Pass ثبت نام می کنید، باید انتخاب کنید که آیا می خواهید در سرویس کنسول یا رایانه شخصی مشترک شوید. برخلاف PS Plus، لزوماً با یک اشتراک به هر دو پلتفرم دسترسی کامل ندارید.

کاتالوگ بازی ها بسته به پلتفرم متفاوت است. برخی از بازی ها هم بر روی ایکس باکس و هم برای رایانه شخصی در دسترس هستند، در حالی که برخی دیگر فقط از یک پلتفرم یا پلتفرم دیگر پشتیبانی می کنند. در غیر این صورت، PC Game Pass درست مانند Xbox Game Pass کار می ‌کند، دسترسی نامحدود برای دانلود تا جایی که می ‌توانید در رایانه خود جای دهید، با پخش جریانی نیز پشتیبانی می ‌شود.

برای استفاده از Game Pass در رایانه شخصی، باید برنامه Xbox را برای ویندوز دانلود کنید. بر خلاف PS Plus، برای انجام این بازی ها نیازی به کنترلر ندارید. نسخه های رایانه شخصی برای رایانه شخصی ساخته شده اند، نه پخش جریانی، بنابراین با ماوس و صفحه کلید کنترل می شوند. ممکن است این روش بهینه برای همه بازی ‌ها مانند پلتفرمر ها نباشد، بنابراین بسیاری از بازی‌ ها پشتیبانی کامل از کنترلر را نیز ارائه می‌ کنند.

بازی ایکس باکس ابری

اگر Xbox Game Pass Ultimate دارید، همچنین می‌ توانید بخش زیادی از کاتالوگ Game Pass را استریم کنید. این روی کنسول ‌های iPhone و iPad، Android، PC و Xbox کار می‌ کند و به شما امکان می‌ دهد نحوه بازی را انتخاب کنید.

برای جزئیات بیشتر درباره دستگاه ‌هایی که سازگار هستند و چگونه کار می ‌کند، به معرفی بازی Xbox Cloud ما مراجعه کنید. در بیشتر موارد، برای بهترین نتایج به یک کنترلر نیاز دارید، اگرچه برخی از بازی ها از کنترل های لمسی پشتیبانی می کنند. همچنین به یک اتصال شبکه قوی نیاز دارید، مایکروسافت یک اتصال Wi-Fi با فرکانس 5 گیگاهرتز یا داده تلفن همراه را توصیه می کند که حداقل 10 مگابیت در ثانیه کاهش داشته باشد.

PlayStation Plus در مقایسه با Xbox Game Pass : قیمت گذاری

سه سطح پلی استیشن پلاس هر کدام با هزینه های متفاوتی همراه هستند و امکان پرداخت هر بار برای یک، سه یا 12 ماه وجود دارد:

PlayStation Plus Essential: 9.99 دلار در ماه، 24.99 دلار در هر سه ماه، یا 59.99 دلار در سال

PlayStation Plus Extra : 14.99 دلار در ماه، 39.99 دلار در سه ماهه یا 99.99 دلار در سال

PlayStation Plus Premium: 17.99 دلار در ماه، 49.99 دلار در هر سه ماهه یا 119.99 دلار در سال

مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass
مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

برای Xbox Game Pass، برنامه های رایانه شخصی و کنسول هر ماه 9.99 دلار در ماه هزینه دارند، بدون تخفیف برای پرداخت سالانه. با این حال، یک گزینه سوم وجود دارد: Xbox Game Pass Ultimate.

Ultimate با پرداخت 14.99 دلار در ماه به شما امکان دسترسی کامل به Game Pass را در رایانه شخصی و ایکس باکس می دهد. علاوه بر این، Ultimate شامل Xbox Live Gold است که به طور معمول 9.99 دلار در ماه یا 60 دلار در سال هزینه دارد. اگر آشنا نیستید، Xbox Live Gold برای چندنفره آنلاین در Xbox مورد نیاز است، به علاوه هر ماه بازی ‌های رایگان با طلا (و مزایای دیگر) را به شما می ‌دهد.

مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass
مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

همانطور که در بالا ذکر شد، Game Pass Ultimate نیز برای پخش جریانی بازی ها بر روی هر پلتفرم سازگار مورد نیاز است. هر دو PC Game Pass و Ultimate همچنین شامل EA Play هستند و عناوین برتر از ناشر را به کتابخانه Game Pass موجود اضافه می کنند.

اگر بازی ‌ها را هم روی ایکس ‌باکس و هم روی رایانه شخصی بازی می ‌کنید، Ultimate یک اشتراک عالی است.

مقایسه کاتالوگ های PS Plus و Xbox Game Pass

اگر بازی های ارائه شده ضعیف بودند، هیچ کدام از این سرویس ها ارزش وقت شما را ندارند. خوشبختانه، هر دو پلتفرم طیف گسترده ‌ای از بازی ‌ها را ارائه می ‌دهند و بازی ‌های جدید همیشه در دسترس هستند. با این حال، بازی ها از هر دو در مواردی حذف می شوند.

به خاطر داشته باشید که اگر یک بازی از کاتالوگ هر یک از سرویس ها ناپدید شود، نمی توانید آن را دوباره بازی کنید مگر اینکه آن را روی دیسک یا دیجیتال خریداری کنید. داده های ذخیره شده شما و هر DLCی که برای بازی خریداری کرده اید باقی می مانند، اما تا زمانی که عنوان بازی را نداشته باشید، نمی توانید از آنها استفاده کنید.

کاتالوگ بازی PS Plus

در زمان نگارش، کاتالوگ بازی دارای حدود 450 بازی برای مشترکین Extra و Premium است. اکثریت قریب به اتفاق این ‌ها عناوین PS4 هستند و چند ده بازی PS5 در آن‌ها پخش شده‌ اند.

برخی از بازی ها برای آینده قابل پیش بینی باقی خواهند ماند، در حالی که برخی دیگر به طور منظم تعویض می شوند. برای اطلاع از تغییرات، وبلاگ پلی استیشن و رسانه های اجتماعی پلی استیشن را زیر نظر داشته باشید.

مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass
مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

تعدادی از عناوین برتر ارائه شده در زمان نگارش عبارتند از:

Assassin’s Creed Valhalla

Celeste

Dead by Daylight

Demon’s Souls (PS5)

Final Fantasy VII Remake Intergrade (PS5)

Ghost of Tsushima: Director’s Cut

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Rayman Legends

Returnal (PS5)

Spiritfarer

Tetris Effect

Uncharted: The Lost Legacy

اگر PS Plus Premium را انتخاب کنید، به کاتالوگ کلاسیک نیز دسترسی خواهید داشت. این شامل 400 بازی اضافی از سیستم ‌های PS1، PS2، PS3 و PSP است. PS3 بیشترین نمایش را در اینجا دارد.

فهرست کامل بازی‌ های PS Plus را می توانید در دیگر مقالات ما ببینید تا همه چیز را مرور کنید.

اگرچه PS Now بازی‌ های بیشتری نسبت به Xbox Game Pass ارائه می‌ دهد، اما عناوین جذاب زیادی را از دست داده است. قابل ذکر است، انحصاری ‌های جدید PS5 در روز اول به PS Plus نمی ‌آیند، بنابراین نسخه ‌های اصلی مانند بازسازی The Last of Us Part I هنوز هم نیاز به خرید جداگانه دارند، حتی برای مشترکین.

قطعاً چیز های زیادی برای بازی در اینجا وجود دارد، اما شما باید از طریق پر کننده های زیادی نیز بگردید. اگر به دنبال دسترسی سریع به بهترین موفقیت های پلی استیشن هستید، احتمالاً ناامید خواهید شد.

کاتالوگ Xbox Game Pass

تا زمان نگارش این مقاله، Xbox Game Pass دارای 483 عنوان بر روی کنسول و 461 عنوان برای رایانه شخصی (بسیاری از آنها در هر دو) است.

مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass
مقایسه PlayStation Plus و Xbox Game Pass

برخی از عناوین برجسته عبارتند از:

Deathloop

Halo: The Master Chief Collection

Hitman Trilogy

Doom Eternal

Forza Horizon 5

Minecraft

برای اطلاعات بیشتر به لیست کامل عناوین Xbox Game Pass نیز در دیگر مقالات ما می توانید مراجعه کنید.

متوجه خواهید شد که Xbox Game Pass دارای بازی های جدیدتری نسبت به PS Plus است. این به این دلیل است که تمام عناوین استودیوی بازی Xbox در روز انتشار به Game Pass می ‌آیند. این مورد، برای مثال، در مورد Grounded و Halo Infinite است.

مجموعه خرید های مایکروسافت نیز سود زیادی برای Game Pass دارد. به عنوان مثال، از آنجایی که مایکروسافت مالک Bethesda است، سریال هایی مانند Fallout و The Elder Scrolls به خوبی در Game Pass حضور دارند.

PS Pluse  و  Xbox Game: کاربری بازی ها

ما هر دو PlayStation Plus و Xbox Game Pass را بررسی کرده ایم. در نهایت اینکه کدام سرویس برای شما بهتر است به بازی هایی که می خواهید بازی کنید بستگی دارد. اگر شما یک گیمر رایانه شخصی هستید که می‌ خواهید بدون خرید PS4 یا PS5 به انحصاری‌ های PlayStation دسترسی داشته باشید، PS Plus بیشترین منطق را دارد. برای کسی که هم روی ایکس باکس و هم روی رایانه شخصی بازی می کند، Xbox Game Pass Ultimate قطعا بهترین گزینه است.

به طور کلی، ما می گوییم Xbox Game Pass به لطف تمرکز بر کیفیت بر کمیت برتری دارد. دریافت نسخه‌ های پر مخاطب در روز اول یک قرعه‌ کشی بزرگ است و این سرویس دارای بازی‌ های بیشتری است که بیشتر مردم واقعاً می ‌خواهند بازی کنند. اگر مطمئن نیستید، نگاهی عمیق به هر دو کتابخانه بیندازید و ببینید کدام یک بیشتر برای شما جذابیت دارد.

Game Pass Ultimate گرانتر از PS Plus Premium است. اما اگر  تمایل دارید در سرویس ‌های همه ‌چیز هایی که می ‌توانید بازی کنید سرمایه گذاری کنید، به نظر می ‌رسد رویکرد مایکروسافت آینده بهتری برای بازی ها باشد.

امیدواریم با مطالعه ی این مقاله توانسته باشید بهترین گزینه برای شروع بازی کردن با کنسول ها را بر اساس تمایلات خود بیابید.

makeuseof

 

امتیاز این مطلب
محسن دادار
نوشته شده توسط

محسن دادار

کارشناس سئو و تحلیل ارزهای دیجیتال ؛ علاقه مند به تکنولوژی و اخبار روز دنیای فناوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس