نکات مهم هنگام خرید گوشی گیمینگ

108
0
گوشی گیمینگ

انتخاب گوشی گیمینگ مناسب موضوعیست که می خواهیم در این مقاله به آن بپردازیم. گوشی های هوشمند امروزی به جز استفاده برای تماس تلفنی و ارسال پیامک برای بازی کردن و گشت و گذار در شبکه های اجتماعی مختلف هم استفاده می شوند. افراد زیاذی در هنگام فراغت و یا برای رفع خستگی از تلفن همراه خود برای بازی کردن استفاده می کنند.

سازندگان تلفن های همراه هم با دانستن این مساله سعی می کنند که تلفن همراه هایی را به بازار عرضه کنند که برای بازی کردن مناسب باشند. برند های مختلفی مانند ایسوس، لنوو و شیائومی گوشی های گیمینگ بسیار قدرتمندی را به بازار عرضه کردند. اما این ها تنها دستگاه‌ هایی نیستند که می‌توانید برای بازی کردن استفاده کنید. گوشی های معمولی زیادی هم در بازار وجود دارند که با قیمت‌ های پایین‌ تر بازی های موبایل را با کیفیت خوبی اجرا می کنند. به دلیل تنوع در بازار موبایل بهتر است  قبل از خرید گوشی گیمینگ به نکاتی دقت کنید تا بتوانید با قیمت کمتر گوشی با کیفیت تری را خریداری کنید.

1- پردازنده

پردازنده گوشی گیمینگ

مهم‌ترین نکته‌ ای که در خرید یک گوشی گیمینگ باید به آن توجه کنید پردازنده آن گوشی است. پردازنده یک قطعه بسیار مهم برای بازی است و می‌تواند قدرت کلی یک گوشی را تعیین کند. در واقع هر چه پردازنده شما سریع تر باشد بازی های موبایل بر روی گوشی شما بهتر اجرا خواهند شد. هم چنین هر چقدر که پردازنده گوشی شما کم مصرف تر باشد شارژ باتری گوشی شما دیرتر به اتمام میرسد. پردازنده‌ های رده بالایی مانند سری اسنپدراگون 8 کوالکام بادیمنسیتی 9000 مدیاتک می‌تواند تجربه بسیار خوبی از گیمینگ را به شما ارائه دهد. اما پردازنده میان رده ای مانند سری های ۶ و ۷ اسنپدراگون هم با قیمت کمتر، عملکرد بسیار خوبی را در بازی ها نشان می دهند.

وقتی که می خواهید در زمینه قدرت و کارایی یک پردازنده صحبت کنید اندازه ترانزیستورها یکی از نکات مهم است. اندازه ترانزیستور ها بر حسب نانومتر اندازه گیری می شود و هرچه ترانزیستورها کوچکتر باشند تولیدکنندگان تراشه می توانند تعداد بیشتری از آن ها را در کنار هم قرار دهند که باعث افزایش عملکرد و کاهش مصرف باتری در گوشی می شود.

2- سیستم خنک کننده

سیستم خنک کننده

وقتی پردازنده یک گوشی در حال انجام کارهای سنگین است و تحت فشار قرار دارد دمای گوشی به شدت بالا می رود. وجود یک سیستم خنک کننده کارآمد می‌تواند باعث شود که دستگاه بیش از حد گرم نشود. در واقع گوشی‌های هوشمند با پیشرفت در زمینه تولید نیمه هادی ها در زمینه سیستم خنک کننده هم پیشرفت زیادی کردند. گوشی های میان رده می توانند بدون گرم شدن بیش از حد، به مدت طولانی فعالیت های پردازشی را انجام دهند. اما این سیستم خنک کننده فقط مختص گوشی های گیمینگ نیست؛ البته که با توجه به فعالیت های پردازشی سنگین گوشی های گیمینگ وجود یک سیستم خنک کننده کارآمد برای آن الزامی است.

به طور مثال گوشی گیمینگ ایسوس راگ فون 5 التیمیت به جز سیستم خنک کننده داخلی، یک سیستم خنک کننده خارجی هم ارائه کرده است که به گفته تولید کننده می تواند دمای پردازنده را تا ۱۵ درجه سانتیگراد کاهش دهد. اگر قصد دارید که به صورت حرفه‌ای با موبایل گیمینگ انجام دهید داشتن یک سیستم خنک کننده می تواند یک مزیت بزرگ باشد. این گونه لوازم جانبی معمولاً در داخل جعبه گوشی ها قرار ندارد و شما باید مدل های مشابه را از تولید کننده های دیگر خریداری کرده و بر روی گوشی خود نصب کنید.

3- صفحه نمایش

صفحه نمایش

داشتن یک نمایشگر خوب برای لذت بردن از بازی لازم است. پنل های OLED یا AMOLED بهترین موارد موجود در بازار موبایل هستند. در این صفحه نمایش ها رنگ مشکی تولیدی واقعی بوده، روشنایی بالاتری وجود دارد و طیف رنگی بسیار وسیع تر است .هم چنین این نمایشگرها نسبت کنتراست بالایی ارائه می دهند. پنل IPS LCD هم در میان مدل‌ های میان‌ رده و مقرون به صرفه جایگاه خوبی دارد. در مورد وضوح تصویر هم 1080p به اندازه کافی خوب است، اما اگر نیاز به پیکسل های بیشتری دارید می‌توانید سراغ گوشی هایی با پنل نمایشگر 1440p بروید.

نرخ تازه سازی هم به همان اندازه نوع نمایشگر مهم است. در واقع برای انجام بازی نرخ نوسازی 90 هرتز یا 120 هرتز مناسب است. اما به نرخ نوسازی بیشتر احتیاجی ندارید و هزینه کردن برای دستگاه هایی که نرخ نوسازی بیشتری دارند اصلا مقرون به صرفه نیست. نرخ نو سازی صفحه نمایش گوشی ها از سال 2022 به حد قابل قبولی رسید و نیاز به چک کردن این آیتم وجود ندارد.

اکثر شرکت‌ها نمایشگرهایی با نرخ تازه سازی 90 یا 120 هرتز را در مدل‌ های جدید خود استفاده می‌کنند و نرخ 60 هرتز تقریباً دیگر در تلفن همراه استفاده نمی شود. با اینکه قیمت های گوشی هایی با نرخ نوسازی 90 یا 120 نسبت به گذشته بسیار به صرفه شده است، اما اگر بخواهید سراغ نمایشگرهای LTPO بروید که نرخ نوسازی را به صورت پویا تنظیم می کنند، قطعاً  باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

4- حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی

حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی

داشتن فضای ذخیره سازی کافی برای نصب بازی های مورد نظر هم از آیتم های دیگریست که باید در نظر بگیرید. در واقع برای استفاده از یک گوشی به عنوان گوشی گیمینگ باید حداقل 128 گیگابایت فضای ذخیره سازی داخلی داشته باشید، زیرا بازی ها و عکس ها و ویدیوها حجم زیادی را اشغال می کنند. گوشی با حجم 64 گیگابایت می تواند شما را با مشکل مواجه کند. بعد از نصب یک بازی، هر بار که شما بازی را به روز رسانی می کنید حجم آن در تلفن همراه شما افزایش می‌یابد و حتی خود نصب اولیه بازی هم می تواند تا یک گیگابایت فضا را اشغال کند. پس باید در هنگام خرید گوشی گیمینگ فضای کافی برای نصب و آپدیت بازی هایتان را در نظر بگیرید.

128 گیگابایت فضای ذخیره‌ سازی کافی برای نصب بازی است؛ اما اگر می توانید به سراغ مدل هایی با 256 گیگابایت فضای ذخیره‌ سازی بروید. در مورد حافظه رم هم برای یک گوشی گیمینگ باید حداقل ۶ گیگابایت رم وجود داشته باشد. اگر بتوانید از حافظه رم ۸ گیگابایت به بالا استفاده کنید قطعاً بازی ها در تلفن همراه شما با سرعت بیشتری اجرا می شوند.

5- خوش دست بودن

خوش دست بودن

در گوشی های هوشمند امروزی حاشیه اطراف نمایشگر باریک شده تا صفحه نمایش بتواند تصویر بهتری را در اختیار کاربران قرار دهد. اما در گوشی های گیمینگ بهتر است که کمی فضا اطراف صفحه نمایش وجود داشته باشد تا از لمس های تصادفی در جریان بازی ها جلوگیری شود. در واقع این حاشیه های اطراف صفحه نمایش می توانند فضای کافی برای نگه داشتن گوشی به صورت افقی را به گیمر بدهند. پس هنگام خرید یک گوشی گیمینگ به خوش دست بودن و راحت بودن آن در حالت افقی هم توجه داشته باشید.

6- سخت افزار و نرم افزار بهینه شده برای بازی

سخت افزار و نرم افزار بهینه شده برای بازی

از مهمترین نقاط ضعف بازی کردن با تلفن های همراه کنترل های لمسی ضعیف آنهاست که باعث می‌شود نتوانیم به راحتی با آنها بازی کنیم. برخی از شرکت‌های سازنده گوشی های گیمینگ، دکمه‌ های فیزیکی را در کنار بدنه تلفن همراه ایجاد کردند که به آنها دکمه شانه‌ای می گویند. گوشی های پوکو اف 4 جی تی و سری بلک شارک ۴ شیائومی چنین دکمه هایی دارند که برای گوشی گیمینگ انتخاب مناسبی هستند.

البته دکمه های شانه هم نمی توانند به تنهایی تجربه ای مشابه با کنسول های بازی ارائه دهند؛ اما به هر حال بودنشان از نبودشان بهتر است. این دکمه ها فقط در گوشی های گیمینگ وجود دارد. از قابلیت های مفید دیگر تلفن های همراه حالت بازی است که در اکثر گوشی‌ های هوشمند امروزی وجود دارد. حالت بازی یک قابلیت نرم‌افزاری است که باعث می‌شود تمام بخش های نرم افزاری و قدرت پردازشی گوشی در راستای اجرای بهتر بازی بهینه شوند. با  فعال کردن حالت بازی می توانید تجربه بهتری از انجام دادن بازی های موبایل داشته باشید.

7- ظرفیت باتری و پشتیبانی از شارژ سریع

فست شارژ گوشی گیمینگ

بازی های موبایل بیش از هر نرم افزار دیگری در تلفن های همراه مصرف باتری دارند. با توجه به این موضوع هر چقدر که ظرفیت باتری گوشی بیشتر باشد انتخاب آن به عنوان یک گوشی گیمینگ ایده آل تر است. یک باتری 4500 میلی آمپری یا بیشتر از آن می تواند برای گوشی گیمینگ مناسب باشد. این باتری پرظرفیت می تواند امکان بازی کردن بدون نگرانی تمام شدن شارژ باتری را برای گیمر فراهم کند.

از ویژگی های ضروری دیگر یک گوشی گیمینگ پشتیبانی از شارژ سریع است. البته امروزه بیشتر گوشی‌ های هوشمند از ویژگی شارژ سریع استفاده می کنند. اما شما باید مطمئن باشید که در صورت اتمام شارژ باتری، در سریع ترین زمان ممکن می توانید باتری گوشی خود را شارژ کنید و از آن استفاده کنید. گوشی گیمینگ مناسب باید حداقل از شارژ سریع 18 وات پشتیبانی کند اما مدل های گوشی همراه  زیادی وجود دارند که می توانند بسیار سریع تر از این هم شارژ شوند.

گوشی گیمینگ مناسب خود را انتخاب کنید

گوشی گیمینگ مناسب

استفاده از تلفن های همراه برای بازی کردن در جوامع امروزی به سرعت در حال رشد است و بعضی از شرکت های سازنده تلفن  همراه یک خط تولید ویژه برای تولید گوشی‌های گیمینگ ایجاد کردند. اما گوشی های گیمینگ قیمت بسیار بالاتری در مقایسه با مدل های معمولی دارند. برای اینکه بتوانید تجربه کاربری خوبی از بازی کردن با گوشی های اندرویدی داشته باشید حتماً نیاز به وجود یک گوشی گیمینگ نیست؛ بلکه با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم شما می توانید یک گوشی معمولی با قیمت مقرون به صرفه خریداری کرده و برای بازی کردن از آن استفاده کنید.

هم چنین لوازم جانبی ویژه ای برای بازی کردن با موبایل ارائه شدند که شما می توانید با استفاده از آنها تلفن همراه خود را با هزینه کمتری به یک گوشی گیمینگ ارتقا دهید. استفاده از خنک کننده های خارجی و دسته های بلوتوثی می‌تواند تجربه بسیار خوبی را از بازی کردن با تلفن همراه به شما ارائه دهند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس