توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

شروع بدون انجام مستندسازی‌های رسمی، بزرگ‌ترین اشتباهی است. در ادامه به توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی می‌پردازیم.

22
0
توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

وقتی کسی استارتاپی را تأسیس می‌کند، به احتمال زیاد برای تکمیل تیم خود در ابتدا به سراغ دوستان، همکاران و اعضای خانواده خود می‌رود. آن‌ها استارت آپ خود را بر مبنای اعتماد پیش می‌برند. و بدون اینکه مستندات کتبی انجام شود، به صورت شفاهی با هم توافق می‌کنند. شروع بدون انجام مستندسازی‌های رسمی، بزرگ‌ترین اشتباهی است که یک کارآفرین می‌تواند مرتکب شود. برای هر شرکتی، بزرگ یا کوچک، رسمیت بخشیدن به اقدامات و دستورالعمل‌های درون سازمانی بسیار مهم است. خیلی مهم است که نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد بر روی کاغذ به وضوح ثبت شود. در ادامه به توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی می‌پردازیم.

اگر از این قبیل قراردادهای کتبی ندارید، منتظر درگیری‌های احتمالی در آینده نه چندان دور باشید. و اگر شما یکی از بنیانگذاران هستید، پس مراقب باشید زیرا بزرگ‌ترین اشتباه ممکن را مرتکب شده‌اید.

خودتان تصور کنید که چه مشکلاتی می‌تواند بوجود بیاید…

  • نقش و مسئولیت‌های هر بنیانگذار چیست؟
  • ارزش سهام شرکت چگونه تقسیم می‌شود؟
  • حقوق مالکیت فکری و معنوی (IPR) شرکت متعلق به چه کسی خواهد بود؟
  • چه نوع حقوق و وظایفی بین چندین بنیانگذار تقسیم خواهد شد؟
  • چگونه اختلافات حل خواهد شد؟

و این لیست بی پایان است! اما نگران نباشید، هنوز وقت هست. با نوشتن توافق نامه بنیانگذاران (FA) برای شرکت خود، خود را از اختلافات آتی نجات دهید. داشتن توافق از همان ابتدا، استارت آپ و شرکت شما را از اختلافات و کشمکش‌ها محافظت می‌کند.

اما قبل از آن، باید وقت بگذارید و اصول اساسی و سازوکار توافق نامه بنیان گذاران را بشناسید.

توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست؟

5 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

توافق نامه بنیانگذاران، همانطور که از نامش پیداست، یک سند رسمی مکتوب است که بین بنیانگذاران یک شرکت شکل گرفته است.

این سند قراردادی، به طور واضح کلیه توضیحات مربوط به مالکیت، حقوق، مسئولیت‌ها، حل اختلافات و سایر جنبه‌هایی را که برای مستند سازی بین بنیانگذاران و شرکت بسیار مهم و ضروری است را بیان می‌کند.

هدف اصلی توافق نامه بنیانگذاران (همچنین به عنوان توافق نامه سهامداران نیز شناخته می‌شود) محافظت از منافع هر یک از اعضا و جلوگیری از درگیری‌های آینده است.

بنابراین نقش‌ها و انتظارات هر یک از اعضای بنیان گذاران را به وضوح مشخص می‌کند.

توصیه می‌شود که توافق نامه بنیان گذاران در مرحله اولیه تجارت یا استارت آپ وضع شود زیرا این کار باعث می‌شود همه چیز شفافیت بیش‌تری داشته باشد و به تجسم اهداف بلند مدت نیز کمک می‌کند.

به شما کمک می‌کند تا از ابهامی که ممکن است در آینده پیش آید جلوگیری کنید، و هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که شما چنین سند تجاری مهمی را نادیده بگیرید.

اگر هوز قانع نشدید به بخش بعدی بروید و خودتان ببینید که چرا باید توافق نامه بنیانگذاران را برای تجارت خود داشته باشید!

چرا به توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی نیاز دارید؟

3 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

دلایل زیادی وجود دارد که شما باید توافق نامه بنیانگذاران را وضع کنید. بیایید آن‌ها را بررسی کنیم:

  • تعریف نوع نهاد تجاری: توافق نامه بنیان گذاران به طور واضح به ماهیت و نوع نهادی که توسط بنیانگذاران تاسیس می‌شود، اشاره می‌کند. بنابراین به وضوح مسیری را که در آینده دنبال خواهد شد، تعیین می‌کند.

 

  • برنامه‌های تجاری مشخص شده: این توافق نامه، چشم انداز و مسئولیت این نهاد را توصیف می‌کند. این کار، به شما کمک می‌کند اهداف بلند مدت و کوتاه مدتی را که قرار است طی یک دوره زمانی کسب کنید، تجسم کنید.

 

  • تعریف نقشها و مسئولیت‌ها: بنیانگذاران نمی‌توانند بدون داشتن چارچوب مناسبی برای نقش‌های تعیین شده، کار خود را ادامه دهند. به دلیل وجود وظایفی که با هم اشتراکات زیادی دارند، قطعاً به چیزی مکتوب نیاز دارید تا از اختلافات احتمالی جلوگیری کنید. بنابراین تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌های بنیانگذاران خیلی مهم است و این امر تنها با توافق نامه بنیانگذاران امکان پذیر است.

 

  • ساختار مالکیت: توافق نامه بنیان گذاران به وضوح چارچوب مالکیت را مشخص می‌کند. این مورد سهم اولیه ایجاد شده توسط بنیانگذار یا درصد سهام صاحبان سهام که در اختیار بنیانگذار است را مشخص خواهد کرد.

 

  • تصمیم گیری: اختلاف بین بنیانگذاران معمولا اتفاق می‌افتد و می‌توان با یک فرآیند تصمیم گیری مناسب از آن جلوگیری کرد. اما چگونه؟ داور این تصمیم گیری، توافق نامه بنیانگذاران است.

 

  • مقررات جبران خسارت: این توافق نامه در صورت نقض مقررات و دستورالعمل‌ها توسط هر یک از بنیانگذاران، جریمه و تاوان مشخص را به وضوح بیان می‌کند. بنابراین به شما کمک می‌کند تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشید.

چه مواردی را باید در توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی گنجانید؟

4 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

هیچ قانونی وجود ندارد که بگویید چه چیزهایی را باید در توافق نامه بنیان گذاران ذکر کنید. محتوای توافق بنیانگذاران بر اساس درک متقابل بنیان گذاران وضع می‌شود. با این حال، چندین بخش اصلی وجود دارد که ذکر آنها در انواع توافق نامه بنیان گذاران ضروری است.

بیایید نگاهی کنیم به آنچه شما باید در توافق نامه بنیان گذاران ذکر کنید:

تعریف تجارت

قبل از هر چیز دیگری، فضای مشخصی را برای تعریف اینکه تجارت شما چیست، اختصاص دهید. چشم انداز و مسئولیت کسب و کارتان و آنچه را که برنامه دارد در طی یک دوره زمانی به دست آورد را تعریف کنید.

ماهیت و نوع نهاد تجاری

پس از تعریف آنچه شما هستید، ماهیت و نوع نهاد تجاری که موسسین مایل به ثبت آن هستند را به روشنی ذکر کنید. اهداف بلند مدت و کوتاه مدت در رابطه با تجارت را نیز ذکر کنید.

تعیین نقش‌ها و مسئولیت‌ها

این بخش قلب و روح توافق نامه بنیانگذاران است. قابل درک است که بنیانگذاران نقش‌های زیادی که با یکدیگر اشتراکاتی دارند، داشته باشند و نوشتن این قسمت می‌تواند واقعاً سخت و آشفته به نظر برسد. اما به ما اعتماد کنید، هنگامی که این قسمت را انجام دادید، مطمئناً در مورد سهم هر یک از بنیانگذاران دید واضح‌تری خواهید داشت.

بهترین کار این است که نقش هر یک از بنیانگذاران را بر اساس تجربه و تخصص آن‌ها تعیین کنید. به عنوان مثال، نقش‌ها را می‌توان به اجرایی، بازاریابی، مالی و غیره تقسیم کرد.

علاوه بر این، اگر هر بنیانگذار بداند که از او چه انتظاری می‌رود، با بازده بیش‌تری کار خواهد کرد، زیرا همه چیز واضح و مشخص است.

ساختار مالکیت

7 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

 

توافق نامه بنیان گذاران باید چارچوب‌های مالکیت تجارت را مستند کند. این شامل درصد یا تعداد سهام صاحبان سهام در اختیار هر بنیانگذار یا سهم اولیه هر بنیانگذار است.

انتقال سهام

در یک تجارت، وضع برخی قوانین در مورد انتقال سهام توسط بنیانگذاران بسیار مهم است. در صورت توافق متقابل، بنیان گذاران باید بر سر یک بازه زمانی مشخصی توافق کنند که در آن سال‌های خاص، هیچ یک از آن‌ها نباید سهام خود را به شخص ثالثی منتقل کنند.

علاوه بر این، این بند همچنین باید بیان کند که اگر یکی از بنیانگذاران سهام خود را قبل از پایان آن دوره مشخص منتقل کند، چه اتفاقی می‌افتد.

همچنین، باید مشخص شود که آیا یک بنیانگذار می‌تواند سهام خود را به شخص ثالث منتقل کند یا خیر.

تصمیم گیری

توافق نامه بنیانگذاران باید روند تصمیم گیری را مشخص کند، که در حل اختلافات بسیار کمک می‌کند. بنابراین این بخش می‌تواند به عنوان یک کتابچه راهنمای مفید برای جستجوی پاسخ سوالاتی برای شرایط بلاتکلیفی و بن بست باشد؟ آیا هیچ یک از بنیان گذاران رأی قاطع و نهایی دارند و غیره؟

حذف بنیانگذار

این بخش از توافق نامه بنیان گذاران بیان می‌کند که چگونه می‌توان بنیانگذار را از شرکت حذف کرد و تحت چه شرایطی. دلایل این اقدام می‌تواند آزار و اذیت جنسی، اختلاس و جذب کارمند علی البدل باشد.

Bit.ai ابزاری اساسی برای ایجاد توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی

2 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

در مورد نقش هر فرد، ارزش سهام هر فرد، جبران خسارات، برنامه‌های واگذاری، بندهای فسخ و سایر نگرانی‌های مهم با بنیانگذاران خود بحث کنید و آنها را با Bit.ai به سرانجام برسانید.

پس از مشخص شدن مقاصد و اهداف، آماده کردن پیش نویس توافق نامه بنیان گذاران به کمک Bit تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

Bit طراحی شده است تا به خوبی با شرکت‌ها در هر اندازه و هر ژانر همکاری کند. با استفاده از آن، می‌توانید اسناد دیجیتال عصر جدید را به راحتی ایجاد کنید، در میان بنیانگذاران خود به اشتراک بگذارید، سازماندهی و مدیریت کنید تا کارها به خوبی انجام شوند.

می‌توانید از ویرایشگر Bit استفاده کنید و در کمترین زمان ممکن به توافق نامه بنیان گذاران خود، شکل حرفه‌ای بودن بدهید. همچنین می‌توانید چندین فضای کاری ایجاد کنید و به هم تیمی‌های مختلف یا مهمانان دسترسی داشته باشید و همچنین به وکلا، سرمایه گذاران و غیره دسترسی داشته باشید.

با ویژگی همکاری همزمان Bit، می‌توانید با استفاده از کامنت و منشن بر روی توافق نامه بنیانگذاران با بنیانگذار خود و سایر اعضای تیم کار کنید. همچنین می‌توانید قرارداد را با هم مرور کنید تا مطمئن شوید که قراردادی متناسب با شرکت شما است و همه با آن موافق هستند.

اسناد Bit را می‌توان با یک لینک به اشتراک گذاشت، که به شما امکان می‌دهد نمای کلی تعاملات را ردیابی کنید. می‌توانید ببینید که افراد چه مدت زمانی را برای خواندن توافق نامه بنیانگذاران صرف کرده‌اند، چقدر جستجو کرده‌اند و غیره.

نکته: می‌توانید با استفاده از ویژگی دسترسی مهمان Bit، وکیل خود را برای بررسی اسناد و اطمینان از مطابقت با استانداردهای ایالت و شهرستان خود دعوت کنید.

نتیجه

6 توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی چیست و چگونه می‌توان آن را ایجاد کرد؟

اگر شما کسی هستید که بدون مشخص کردن نقش‌ها، مسئولیت‌ها و سایر موارد مهم با بنیانگذاران خود، شرکتی را اداره می‌کنید، مطمئن هستیم که این متن ذهنیت شما را تغییر خواهد داد.

همانطور که Noam Wasserman در کتاب The Founder’s Dilemmas گفته است، حدود ۶۵٪ از استارت آپ‌ها به دلیل اختلاف بین بنیانگذاران، شکست می‌خورند.

توافق نامه بنیانگذاران برای محافظت از منافع هر یک از اعضا و جلوگیری از هرگونه هرج و مرجی طراحی شده است.

یک حساب رایگان در Bit.ai ایجاد کنید و با این تصمیم عاقلانه نوشتن توافق نامه بنیانگذاران را برای شرکت خود شروع کنید، قبل از اینکه خیلی دیر شود.

حال که با توافق نامه بنیانگذاران استارتاپی آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس