نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کار شما

همه گیری باعث شده است که بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها با بکارگیری نوآوری در مواجه با کرونا ، برای بقای خود تلاش کنند.

18
0
نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کار شما

همه گیری ویروس کرونا باعث شده است که بسیاری از سازمان‌ها با بکارگیری نوآوری در مواجه با کرونا ، برای بقای خود تلاش کنند. در حالی که عدم قطعیت پیرامون همه گیری در نهایت کاهش خواهد یافت اما در حال حاضر روند گسترده‌تری از عدم قطعیت رو به رشد است. عواملی اعم از عدم قطعیت اقتصادی و اختلالات ناشی از تحول دیجیتال برای کسب و کار باعث شده است که نیازهایی برای پاسخ به این شرایط به سرعت در حال رشد باشد. محققان صندوق بین المللی پول و دانشگاه استنفورد راهی برای سنجش عدم قطعیت ایجاد کردند و متوجه شدند که این عامل در دهه‌های اخیر در حال افزایش بوده است. روندی که بعید است خود به خود معکوس شود. برای پیشرفت در این جهان، سازمان‌ها نه تنها الان بلکه باید پس از فروپاشی این بحران بتوانند به سرعت نوآوری را در سازمان خود ایجاد کنند.

وقتی عدم قطعیت زیاد است، برنامه ریزی سناریو به سازمان‌ها کمک کند تا برای اتفاق‌های آینده آماده باشند. با توجه به نظرسنجی اخیر Deloitte از مدیران ارشد استراتژی، تنها حدود نیمی از شرکت‌ها از برنامه ریزی سناریو برای کمک به استراتژی‌های آینده خود استفاده می‌کنند. وقتی آینده اتفاق می‌افتد، غالباً با آنچه در ابتدا تصور می‌شود متفاوت است. پس در مواجهه با حوادث غیرمنتظره، سازمان‌ها باید نوآوری‌هایی را انجام دهند.

نوآوری در مواجه با کرونا و پاسخ به بحران

1 نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کار شما

شروع شیوع بیماری همه گیر کانون توجه نوآوری شرکت‌ها را تغییر داده است و سازمان‌ها برای سازگاری با شرایط و نیازهای شکل گرفته تغییراتی را به سرعت آغاز کردند. ما نمونه‌های بسیاری از نوآوری سریع را مشاهده کرده‌ایم که بیش‌تر این اقدامات فقط طی چند هفته پس از اعلام سازمان بهداشت جهانی در مورد بیماری همه گیر، رخ داده است. برای مثال:

  • یک شرکت هواپیمایی مسافربری با کاهش تقاضای مسافر، به پروازهای مختص به باربری روی آورد.
  • یک هتل زنجیره‌ای به متخصصانی که نمی‌توانند از دفاتر خود کار کنند، فضای کاری را با نرخ روزانه ارائه می‌دهد.
  • یک استودیوی سینمایی فیلم‌‌های جدید را مستقیماً در سرویس پخش خود به بازار عرضه کرد.
  • یک خرده فروش برخی از سایت‌های خود را به “dark stores” تبدیل کرد که منحصراً برای خرید آنلاین مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • سرویس پاک‌سازی و ضد عفونی کردن اتومبیل سیار یک برنامه اجرایی دو ساله را کنار گذاشت و به جای آن در عرض دو هفته ملی شد.
  • یک داروخانه زنجیره‌ای و یک ارائه دهنده خدمات لجستیک اعلام کردند که آن‌ها تحویل داروهای تجویز شده را به قشر آسیب پذیر جامعه بازنشسته با پهپاد آغاز کرده‌اند.

در حالی که وضعیت اضطراری بیماری همه گیر کنونی سرانجام فروکش خواهد کرد، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که آینده ثابت یا قابل‌پیش‌بینی باشد. در واقع طبق گزارش مقاومت جهانی Deloitte در سال ۲۰۲۱، بیش از ۶ از ۱۰ نفر از مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها معتقدند که اختلالات گاه به گاه یا منظم در مقیاس بزرگ احتمالاً ادامه دارد.

همانطور که عدم قطعیت به افزایش خود ادامه دهد و اتفاقات غیرمنتظره معمولی می‌شود، سازمان‌ها ممکن است همیشه فرصت و توان انجام تجزیه و تحلیل‌های گسترده قبل از عمل را نداشته باشند. در واقع عدم قطعیت زیاد و تغییرات سریع باعث کاهش ارتباط داده‌هایی می‌شود که شرکت‌ها به طور سنتی برای برنامه ریزی استفاده می‌کردند. این شرکت‌ها باید آینده‌های احتمالی متعدد را در نظر داشته باشند. مهمتر از همه به ظرفیتی برای نوآوری سریع و هر روزه، نه فقط در یک بحران نیاز دارند.

چگونگی ایجاد نوآوری در مواجه با کرونا

2 نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کار شما

شرکت‌ها با استفاده از تغییر کاربری دانش، منابع و فناوری موجود، اجرای نوآوری‌ها را سرعت دادند. یک مقاله اخیر نشان می‌دهد که سازمان‌ها در همه صنایع ممکن است بتوانند برای دستیابی به نوآوری سریع جهت ایجاد راه حل‌های جدید برای چالش‌های فعلی و آینده، از فرآیند تغییر کاربری استفاده کنند.

برخی از متفکران خلاق و نوآور از سرمایه گذاری خطر پذیر ایده می‌گیرند. بنگاه‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر تمایل دارند به منظور کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، نقاط عطفی از شرکت‌هایی را می‌خواهند در آن سرمایه گذاری کنند از قبیل امکان سنجی ساخت محصول و تناسب محصول و بازار فروش را ارزیابی کنند. این رویکرد احساس ضرورت را در شرکت‌های نوپا القا می‌کند که بقای آن‌ها ممکن است به دستیابی به یک نقطه عطف بودجه بستگی داشته باشد. بحرانی مانند بیماری همه گیر COVID-19 می تواند حتی در سازمان‌های بزرگ احساس فوریت ایجاد کند. اما بانکداری بر نوآوری موثر در پاسخ به یک بحران، استراتژی قوی نیست.

استفاده موثر از فناوری‌هایی مانند رایانش ابری، تجزیه و تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی از جمله اصول کلیدی تغییرکاربری یا استفاده مجدد است که می‌تواند از نوآوری سریع پشتیبانی کند. همچنین طبق یک مطالعه در Deloitte ۲۰۱۹ این یکی از محورهای اصلی دیجیتال است که یک شرکت باید در مسیر تبدیل به یک شرکت دیجیتال انجام دهد. هر یک از محورهای دیجیتالی شرح داده شده در زیر می‌تواند در تسریع نوآوری نقش داشته باشد:

  • زیرساخت انعطاف پذیر و ایمن: شامل استفاده از رایانش ابری برای مقیاس پذیری، چابکی و امنیت سایبری برای محافظت از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌ها و کاهش ریسک نوآوری است.
  • تسلط بر داده‌ها: به معنای استفاده از داده‌ها و تجزیه و تحلیل‌ها برای تولید بینشی است که می‌تواند کارایی و اثربخشی را افزایش دهد، توسعه محصول را پیش ببرد و از مدل‌های جدید تجاری پشتیبانی کند.
  • شبکه‌های باز استعدادهای دیجیتالی: شامل دسترسی انعطاف پذیر به استعداد و مهارت‌های لازم برای تکامل و رشد یک تجارت دیجیتالی است.
  • تعامل اکوسیستم: شامل همکاری با شرکای تجاری برای دستیابی به منابعی مانند مالکیت فکری، فناوری یا استعدادهایی است که می‌تواند به تسریع نوآوری کمک کند.
  • گردش کار هوشمند: به معنای استفاده از اتوماسیون برای افزایش کارایی و اثربخشی و در دسترس قرار دادن منابع برای تمرکز بر فعالیت‌هایی با ارزش بالاتر مانند ایجاد محصولات جدید است.
  • تجربه یکپارچه مشتری: به معنای ارائه یک تجربه عالی مشتری است که مبتنی اطلاعات داده محور از مشتری است.
  • سازگاری مدل کسب و کار: عبارت است از توسعه‌ی مدل‌های تجاری و جریان‌های درآمدی که می‌تواند به شرکت در انطباق و رشد در شرایط تغییر کمک کند.

هرچه شرکت‌ها به طور گسترده‌تر و عمیق‌تری از محورهای توسعه دیجیتال استفاده می‌کنند، از نظر دیجیتالی بالغ‌تر می‌شوند و در هرچه از نظر دیجیتال بالغ‌تر باشند، در ایجاد نوآوری موفق‌تر می‌شوند.

پاندمی اخیر نشان داد که چابکی و سرعت در نوآوری چقدر حیاتی است. این امر ممکن است یک دلیل داشته باشد، که چرا سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در تحولات دیجیتال، حتی در سالی با کاهش چشمگیر هزینه‌های کلی تکنولوژی، قوی باقی مانده است. شرکت‌هایی که به دنبال توسعه ظرفیت خود برای نوآوری سریع هستند، همچنان به سرمایه گذاری در زمینه تحول دیجیتال ادامه می‌دهند.

نوآوری در دوره عدم قطعیت

3 نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کار شما

در دوره افزایش عدم قطعیت، قابلیت نوآوری سریع از اهمیت بیشتری برخوردار است. نوآوری مجموعه‌ی پیچیده‌ای است و عوامل زیادی بر قابلیت نوآوری سازمان تأثیر می‌گذارند. بلوغ دیجیتال یکی از این عوامل کلیدی است. برخی از نوآورترین شرکت‌های دنیا به طور دیجیتال ایجاد شدند. و در آخر تلاش همگانی و مشترک برای دیجیتالی شدن می‌تواند به رفع نیازهای نوآورری سریع کمک کند.

حال که نوآوری در مواجه با کرونا برای کسب و کارتان را دریافتید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس