داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom | موفقیت زوم در دوران پاندمی

دختر Eric Yuan (خالق زوم) از پدرش درخواست کرد تا شیوه کار با Zoom را به او یاد بدهد. در ادامه به داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom می‌پردازیم.

36
0
داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom موفقیت زوم در دوران پاندمی

اواسط ماه مارس صبح دوشنبه بود. مدارس کالیفرنیا هم پیرو قرنطینه تعطیل شدند و قرار شد از راه دور تدریس را ادامه بدهند. دختر Eric Yuan از پدرش درخواست کرد تا شیوه کار با Zoom را به او یاد بدهد. در ادامه به داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom می‌پردازیم.

“او هرگز در مورد Zoom از من سوالی نپرسیده بود!” Yuan با اینکه مدیرعامل و بنیان گذار این برنامه است باز هم انتظار این سوال را از دخترش نداشت. “هنگامی که ما Zoom را ایجاد کردیم، هدف ما ارائه خدمات به مشتریان سازمانی و تجاری بود. من هرگز به این فکر نکردم که بچه‌ام روزی باید از Zoom استفاده کند.”

داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom

2 داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom موفقیت زوم در دوران پاندمی

آن زمان بود که Yuan دانست دنیایی که در آن زندگی می‌کرد در شرف تغییر است. ابزاری که او ساخت، زمانی مختص ارتباطات شرکتی بود، اما در حال تبدیل شدن به بخشی تعیین کننده و جدایی ناپذیر از زندگی روزمره بود. وظیفه او دیگر ساختن یک شرکت بزرگ نبود. اکنون شرکت او در این شرایط غیر معمول به حداکثر میزان رشد رسیده بود.

تعداد کمی از افراد می‌توانستند موفقیت اپلیکیشن Zoom را پیش بینی کنند، زیرا در بیش‌تر دوران حرفه‌ای، Yuan چندان موفق نبود. او پس از هشت بار رد شدن درخواست صدور ویزا، بالاخره در سال ۱۹۹۷ از چین به سیلیکون ولی مهاجرت کرد. در Webex استخدام شد، انگلیسی یاد گرفت و سرانجام ایده‌ای برای یک سیستم کنفرانس ویدیویی ساده‌تر و کاربر پسند‌تر ایجاد کرد. این ایده هیچ کس را هیجان زده نکرد. سرمایه گذاران به او گفتند بازار پر از محصولات مشابه است. او بدون پشتوانه ماند، اما برای اینکه به خود روحیه بدهد گفت تمامی شما اشتباه می‌کنید. او در مورد آن دوره از زندگی خود می‌گوید: “باور داشتن به خودتان امر کوچکی است اما به اندازه کافی برای ادامه دادن مسیر بزرگ است. شما باید تمام تلاش خود را انجام دهید و تا جایی که می‌توانید سخت کار کنید تا اثبات کنید دیگران اشتباه می‌کنند.”

سرانجام او این کار را انجام داد: Zoom در سال ۲۰۱۹ عمومی شد و Yuan را به یک میلیاردر تبدیل کرد. اما نکته حائز اهمیت این است که قبل از همه گیری ویروس کرونا، برنامه Zoom فقط ۱۰ میلیون کاربر روزانه داشت. در آوریل، این عدد به بیش از ۳۰۰ میلیون نفر افزایش یافت.

او در این باره می‌گوید: “هر کارمندی در Zoom، از جمله خود من بسیار هیجان زده است. پس از سال‌ها تلاش سخت ما دیدیم که واقعاً می‌توانیم به مردم کمک کنیم.” اما او می‌دانست ادامه کار سخت خواهد بود. منابع شرکت تنگ‌تر می‌شد، کار هر کارمند ۳۰ برابر قبل می‌شود. باید به سرعت کارمندان جدید استخدام شوند. باید مطمئن شد که کارمندان جدید می‌توانند مشکلات را حل کنند، و قادر هستند در صورت بروز مشکلات جدید ابتکار عمل مورد نیاز را داشته باشند.

وقتی رشد کاربران روزانه ادامه پیدا کرد، Yuan لحظه‌ای نشست و به داشته‌هایش فکر کرد. نکات مثبت کار این موارد بود: او به تیم خود اعتماد داشت و محصول او قوی و قابل توسعه بود. اما مشکلاتی پیش آمد. رشد روز افزون کاربران به سرعت از ظرفیت سرور‌های Zoom پیشی گرفت، بنابراین او جلسات روزانه را برای تمرکز بر ظرفیت تنظیم کرد و سرور‌های جدید را اضافه کرد. (اکنون Zoom از ۱۹ سرور استفاده می‌کند.)

۱۰۰‌ها میلیون شرکت کننده جدید وجود داشتند، که بسیاری از آن‌ها با شیوه کاری برنامه آشنایی نداشتند. بنابراین Zoom به سرعت تیم خدمات مشتری خود را گسترش داد تا به همه پاسخ دهد.

مشکلاتی امنیتی Zoom

3 داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom موفقیت زوم در دوران پاندمی

از ماه آوریل، مسائل امنیتی برای شرکت به یک تهدید تبدیل شد. Zoom اشکالات زیادی داشت، برای مثال هکر‌ها مکالمات کاربران را شنود می‌کردند و به چت‌های آن‌ها دسترسی پیدا کردند. در Zoom به این واقعه “بمب گذاری” گفتند. این امر باعث شد بسیاری از شرکت‌های بزرگ و سازمان‌های دولتی دیگر از Zoom استفاده نکنند و موجی از اخبار منفی به دنبال آن پخش شود. Yuan می‌گوید: برخلاف آنچه در رسانه‌ها گفته می‌شد در داخل شرکت جو آرام بود. او یک برنامه عملی ساده داشت: سریع واکنش نشان دهید و چیزی را پنهان نکنید. می‌توان نقص‌های امنیتی را برطرف کرد، اما یک اشکال مخفی می‌تواند منجر به مرگ شرکت شود.

او می‌گوید: “کاربران بسیار باهوش هستند. اگر همه چیز را شفاف نگهدارید، آن‌ها به زودی متوجه می‌شوند Zoom شرکتی است که می‌توانم به آن اعتماد کنم.”

از اول آوریل تا اول ژوئیه، Yuan به تیم خود گفت که منحصرا بر ویژگی‌های امنیتی و حریم خصوصی تمرکز کنند. آن‌ها اشکالات را برطرف کرده و به سرعت افراد جدیدی استخدام کردند. در ژوئن، یک مدیر ارشد امنیت اطلاعات جدید، و همچنین بسیاری از مهندسان و کارشناسان امنیتی جدید و برای بررسی ایراد‌ها شروع به کار کردند. همچنین Zoom وبینار‌های هفتگی برای پاسخ به سوالات کاربران راه اندازی کرد. نه فقط در مورد امنیت بلکه در مورد هر چیزی که مربوط به Zoom است. همزمان، بروزرسانی‌های منظم را در وبلاگ خود قرار می‌داد. تا ماه مه، بسیاری از مدارس و دانشگاه‌های شهر نیویورک به Zoom بازگشتند و رشد کاربران ادامه یافت. استراتژی Yuan جواب داد.

از آنجا به بعد، تیم Zoom شروع به بهبود محصول کرد. هر شرکتی می‌تواند از کاربران خود چیزی یاد بگیرد، اما Zoom یک کانال دریافت بازخورد غیر معمول داشت: علاوه بر اینکه مستقیماً نظرات کاربران را می‌شنید، از طریق گفتگوی زنده هفتگی هم پیشنهادات و انتقادات را دریافت می‌کرد.

حتی با افزایش تعداد کاربران روزانه Zoom، Yuan می‌گوید که شرکت مجبور نیست نحوه دریافت بازخورد خود را تغییر دهد. در این سیستم، یک تیم وظیفه داشت خواسته‌های کاربران را برآورده کند و تیم دیگر به شکایات آن‌ها رسیدگی کند. او می‌گوید: “مردم تمایل دارند به ما بگویند چه کاری انجام دهیم، آن‌ها راه حل را به ما می‌گویند. ما می‌خواهیم یک قدم به عقب برگردیم و ریشه مشکل را پیدا کنیم. گاهی ممکن است پیشنهاد کاربر درست نباشد اما این دلیل بر برطرف کردن مشکل او نمی‌شود.”

اضافه شدن ویژگی‌های جدید به Zoom

1 داستان ایجاد اپلیکیشن Zoom موفقیت زوم در دوران پاندمی

این سبک کار باعث اصلاحات بسیاری در طول سال شد. به عنوان مثال در ماه اوت Zoom فیلتر‌های جدید، نورپردازی و حذف اکوی صدا را اضافه کرد. در ماه سپتامبر، اعلام کرد که کاربران می‌توانند چندین فیلم را پین کنند، و مربیان ابزار‌های جدیدی مانند جدول داشته باشند. و در ماه اکتبر، در رویداد Zoomtopia را برگزار کرد. (رویداد سالانه Zoom که اکنون مجازی برگزار می‌شود.) از امکانات دیگر می‌توان به ادغام با Asana و Slack، بازار فروش وبینار‌های آنلاین از طریق اپلیکیشن Zoom و رمزگذاری اشاره کرد.

وقتی Yuan به آینده تجارت و ارتباطات مجازی شرکت خود نگاه می‌کند، شاهد پیشرفت‌های چشمگیری است. او انتظار دارد که هوش مصنوعی سرانجام صدا را در زمان واقعی ترجمه کند، بنابراین افرادی که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند خواهند توانست در Zoom مکالمه زنده داشته باشند. او می‌گوید که Zoom در آینده خواهد توانست یک خلاصه از جلسه آنلاین را بلافاصله پس از پایان آن تهیه کند. او می‌گوید: “با استفاده از فن آوری، می‌توانیم موانع فیزیکی، فرهنگی، زبانی و احساسی را از بین می‌بریم. دو نفر مهم نیست که در کجا زندگی می‌کنند، با یک کلیک می‌توانند با هم صحبت کنند و یکدیگر را درک کنند.”

چگونه Zoom به آنجا خواهد رسید؟ او جواب داد: “به همان روشی که تا سال ۲۰۲۰ پیشرفت کرد. وقتی شرکتی دارای فرهنگ، طراحی و توانایی قوی برای پاسخگویی به نیاز‌های مصرف کننده باشد، می‌تواند با هر چالشی مقابله کند.”

حال که با اپلیکیشن Zoom آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالت سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس