میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقدر است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

چرا دیگر تعداد زیادی از توسعه دهندگان نرم افزار با سن بالا را در صنعت نمی‌بینیم؟ در ادامه به میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها می‌پردازیم.

58
0
4 میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

چرا دیگر تعداد زیادی از توسعه دهندگان نرم افزار با سن بالا را در صنعت نمی‌بینیم؟ برنامه نویسان در سنین بالاتر کجا می‌روند؟ آیا شرکت‌ها همکاری خود را با برنامه نویسان قدیمی قطع می‌‌کنند؟ اگر برنامه نویسی در ۵۰ سالگی برای موقعیت شغلی که در ۲۰ یا ۳۰ سالگی معمولا وجود دارد درخواست بدهند، چند شرکت آن‌ها را استخدام می‌کند؟ درباره این موضوع داستان‌ها و حقایق زیادی وجود دارد. در ادامه به میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها می‌پردازیم.

مطمئناً تعجب آور است که سن ۴۰، حتی ۳۵ گاهی “پیر” یا در انگلیسی به اصطلاح old قلمداد می‌شود. اصطلاح old در اینجا به معنای زمانی است که برنامه نویسان قصد بازنشستگی یا تغییر شغل خود را دارند. بیایید نگاهی به برخی از آمارها بیندازیم.

آمار و ارقام میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها

2 میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

در برخی از نظرسنجی‌ها آمار متناقضی وجود دارد. در سال ۲۰۱۹، Stack Overflow از ۶۶۳۲۹ توسعه دهنده حرفه‌ای از سراسر جهان نظرسنجی کرده است. نتیجه این است:

از کل توسعه دهندگان حرفه‌ای، ۷۱/۷٪ زیر ۳۵ سال و ۸۵٪ زیر ۴۰ سال هستند. این آمار تقریباً در مقایسه با هر حرفه دیگری در جهان غیر معمول است. این نظرسنجی همچنین از ۵۰۷۰۵ پاسخ نشان می‌دهد که بالاترین میانگین سنی توسعه دهندگان در استرالیا و ایالات متحده ۳۲/۸ سال است. حداقل سن متوسط ۲۵/۹ سال در هند است.

طبق این مقاله تحقیقاتی، تعداد توسعه دهندگان نرم افزار ۵۵ تا ۶۴ ساله از ۸۷،۰۰۰ (۸/۳٪) در ۲۰۱۱ به ۱۹۵،۰۰۰ (۱۰/۷٪) در ۲۰۱۹ در ایالات متحده افزایش یافته است. بنابراین تمرکز توسعه دهندگان قدیمی در ایالات متحده بیشتر از اکثر کشورها است. اما روز به روز این سناریو تغییر خواهد کرد.

طبق داده‌های ایوانز، در سراسر جهان حدود ۲۴ میلیون توسعه دهنده وجود دارد و تا ۲۰۲۴ با ۲۰٪ افزایش به نزدیک ۳۰ میلیون نفر افزایش می‌ابد. در حال حاضر ایالات متحده با حدود ۴/۴ میلیون توسعه دهنده نرم افزار بیش‌ترین تعداد را دارد، اما انتظار می‌رود هند تا سال ۲۰۲۴ از ایالات متحده پیشی بگیرد.

واقعیت این است که آسیا در حال تولید برنامه نویسان بیش‌تری است و روز به روز میانگین سن توسعه دهندگان نرم افزار حتی بیش‌تر کاهش می‌یابد.

چرا کمتر شاهد حضور آن‌ها در صنعت هستیم

میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

انتظار و تقاضای حقوق بالاتر

بدیهی است که یک توسعه دهنده نرم افزار باتجربه و قدیمی انتظار دستمزدی بالاتر از یک فرد جوان‌تر را دارد. البته همیشه اینطور نیست. در واقع مشکل تقاضا است. آیا شرکت‌های نرم افزاری به این توسعه دهندگان باتجربه احتیاج دارند و آیا برای شرکت ارزش دارند؟ پاسخ معمولا منفی است. یک شرکت به توسعه دهندگان ارشد با تجربه زیاد احتیاج ندارد.

هر شرکتی باید امکان و ظرفیت مالی خود را بسنجد. حفظ بسیاری از توسعه دهندگان قدیمی با حقوق بالاتر امکان پذیر نیست.

تغییر شغل

بیش‌تر توسعه دهندگان راهی برای کسب درآمد بیش‌تر به جز کد نویسی پیدا می‌کنند. بنابراین تعویض شغل یک دلیل دیگر است.

برنامه نویسی علمی بی‌پایان

تکنولوژی، زبان‌های برنامه نویسی و محیط‌های کاری به سرعت در حال تغییر هستند به طوری که بسیاری از توسعه دهندگان مسن (و حتی جوان) نمی‌توانند از پس آن برآیند. با افزایش سن، مسئولیت‌های زیادی نیز به وجود می‌آید. آن‌ها اغلب نمی‌توانند وقت کافی برای یادگیری چیزهای جدید بگذارند و این دلیل دیگری است که کمتر شاهد فعالیت برنامه نویسان قدیمی هستیم.

هیچ شغلی دیگری در صنایع به این چنین یادگیری سریعی نیاز ندارند. برنامه نویسان همیشه باید از بروز بودن خود درباره آخرین تغییرات اطمینان حاصل کنند.

بازنشستگی برنامه نویس ها | محیط کار

هرچه زمان می‌گذرد، آن‌ها متوجه می‌شوند که در سمت کارمندان قدیمی تیم یا شرکت هستند و خود را در میان مجموعه‌ای از برنامه نویسان جوان می‌یابند. بسیاری از افراد به دلیل شکاف نسلی و برخی از عوامل دیگر نمی‌توانند با برنامه نویسان جوان ارتباط برقرار کنند.

صنعت نسبتاً جدید

یکی دیگر از دلایل بزرگ این موضوع این است که صنعت نرم افزار نسبتاً جدیدتر از بقیه صنایع است. با قدیمی شدن صنعت، امیدواریم که شاهد فعالیت تعداد بیش‌تری از توسعه دهندگان مسن باشیم.

فرهنگ استارتاپ‌ها نیز آن را تحت فشار قرار می‌دهد

5 میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

کارآفرینان سعی در ساخت و پیشرفت سریع دارند. رویای هر کارآفرین تغییر جهان به روشی مثبت است. اما قبل از اجرا، کارآفرینان به برخی از محصولات فنی (اگر یک استارتاپ فنی باشد) نیاز دارند. آن‌ها نمی‌توانند مدت طولانی منتظر بمانند تا محصولی ساخته شود.

وقتی ایده‌ای شکست می‌خورد، کارآفرینان باید از اشتباهات یاد بگیرند و در مسیری دیگر حرکت کنند. همه این تجربه‌ها به توسعه سریع محصولات فناوری نیاز دارند. علاوه بر این هنگام جمع آوری بودجه سری A یا مقدار زیادی پول، ما اغلب توانایی پرداخت هزینه بیش‌تر را نداریم. بنابراین برای توسعه سریع و ارزان ابزار‌های تکنولوژی، کارآفرینان همیشه به دنبال توسعه دهندگان جوان هستند. اما وقتی یک استارت آپ وارد مرحله بلوغ می‌شود، آن‌ها به توسعه دهندگان با تجربه و با سابقه نیاز دارند که بتوانند پایه محکمی برای شرکت ایجاد کنند.

چگونه یک برنامه نویس می‌تواند در صنعت باقی بماند

برنامه نویسی برای بسیاری از افراد فقط یک حرفه نیست. بسیاری از توسعه دهندگان ۵۰+ یا ۶۰+ ساله هنوز در حال فعالیت در حوزه برنامه نویسی هستند. به برخی از آن‌ها مشاغل دیگری پیشنهاد شد، اما آن‌ها پیشنهاد را رد کردند زیرا عاشق برنامه نویسی هستند. در واقع اگر بتوانید کاری را که دوست دارید انجام دهید، خوشبخت هستید!

با این حال اگر برنامه نویسی را را دوست داشته باشید یا نه، اگر می‌خواهید مدت طولانی در این حرفه بمانید، باید برخی از فاکتور‌ها را در نظر بگیرید. چه یک برنامه نویس جوان باشید و چه مسن‌تر، یک قانون ساده وجود دارد:

اگر مرتباً خود را به روز نکنید، منسوخ و قدیمی خواهید شد.

ذهن خود را جوان نگه دارید

علاوه بر ارزان بودن استخدام توسعه دهندگان جوان، دو عامل دیگر وجود دارد که شرکت‌ها آنها را انتخاب می‌کنند.

  • جوان‌ها همیشه می‌خواهند بیش‌تر بیاموزند. آن‌ها کنجکاو هستند و علاقه مند به یادگیری چیزهای جدید هستند. دانش آن‌ها جدید است.
  • آن‌ها می‌توانند از ایده‌های جدید الهام بگیرند و بینش تازه‌ای بدست بیاورند.

بنابراین ذهن خود را جوان نگه دارید. اگر ذهن جوانی داشته باشید، سن شما اهمیت کمتری خواهد داشت.

چمدان‌های فنی را حمل نکنید

1 میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

بسیاری از برنامه نویسان “چمدان‌های فناوری” را حمل می‌کنند. لطفا این کار را نکنید. همیشه در پذیرش فن آوری‌های جدید ذهن آزاد داشته باشید.

اگر یک برنامه نویس دارای تجربه بیش از حد در یک زبان برنامه نویسی خاص باشد و هیچ تجربه کاری در زمینه‌ی دیگری نداشته باشد، برخی از استخدام کنندگان آن را به عنوان یک پرچم قرمز در نظر می‌گیرند.

بازنشستگی برنامه نویس ها | پایان کار چیست؟

ممکن است فکر کنید، “آیا برنامه نویسان مسن پس از مدت زمان مشخصی به اجبار از کار خود کنار گذاشته می‌شوند؟” در بیش‌تر موارد پاسخ منفی است.

بیایید ببینیم در پایان چه اتفاقی برای آن‌ها می‌افتد.

مدیریت

از آنجا که شرکت‌ها به راحتی می‌توانند توسعه دهندگان جوان و پر انرژی را با هزینه کمتری استخدام کنند، از توسعه دهندگان باتجربه در نقش مهم دیگر مانند مدیران خط اول یا دوم استفاده می‌کنند.

مشاور

جوانان می‌توانند مزایای زیادی داشته باشند، اما نمی‌تواند یک مشاور باشند. توسعه دهندگان با تجربه مستقل می‌شوند یا مشاورانی را برای شرکت‌ها استخدام می‌کنند. آن‌ها با داشتن یک مشاور خوب می‌توانند درآمد زیادی کسب کنند.

فریلنسر

بعضی از آن‌ها با تبدیل شدن به فریلنسر می‌خواهند طبق قوانین خودشان کار کنند.

بازنشستگی برنامه نویس ها | متخصص در یک زمینه خاص

بسیاری از افراد در یک زمینه خاص متخصص می‌شوند. برای مثال زمینه‌هایی مانند big data و الگوهای معماری ابری Azure cloud architecture را می‌توان نام برد. در بعضی از بخشهای خاص، تجربیات و سابقه همیشه تقاضای زیادی دارد.

بازنشستگی زودهنگام

بسیاری از توسعه دهندگان زود بازنشسته می‌شوند و به مربی برای آموزش توسعه دهندگان جوان تبدیل می‌شوند.

راه اندازی یک استارتاپ

3 میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها چقد است؟ آیا 35 سالگی آخر کار است؟

بسیاری از توسعه دهندگان باتجربه از شبکه‌ها و مهارت‌های خود استفاده می‌کنند و بخشی از پس انداز خود را برای راه اندازی یک شرکت فناوری یا استارتاپ جدید هزینه می‌کنند.

ماندن به عنوان یک برنامه نویس

بله! این نیز یک گزینه است و بسیاری از توسعه دهندگان همچنان به عنوان برنامه نویس در ۵۰ یا ۶۰ سالگی به کار خود ادامه می‌دهند. در واقع مهارتشان آن‌ها را در صنعت نگه می‌دارد.

بازنشستگی برنامه نویس ها | حرف آخر

توسعه دهندگان قدیمی با نگرانی‌هایی در مورد پایداری و ثبات شغلی روبه رو می‌شوند. این موضوع می‌تواند منجر به افزایش استرس یا حتی سندرم ایمپاستر شود. با آمادگی زود هنگام می‌توان از این اتفاقات جلوگیری کرد.

زبان‌های برنامه نویسی، چارچوب‌ها و کتابخانه‌های جدید همیشه در حال به روز شدن هستند. همیشه به روز باشید. افراد ماهر اغلب این نکته را نادیده می‌گیرند. اما واقعیت این است که مهارت‌ها می‌توانند خیلی زود در این بخش از رده خارج شوند.

مدیر عامل Zoho ،Sridhar Vembu، نوجوانان ۱۷ ساله را به طور مستقیم از دبیرستان در شرکت استخدام کرد. وی دریافت که در طی دو سال، عملکرد کاری این افراد تازه کار تقریباً مشابه با همسالان تحصیل کرده در دانشگاه است.

روز به روز به تعداد برنامه نویسان جوان اضافه می‌شود. بنابراین آیا واقعاً برنامه نویسی به شغل مختص به جوانان تبدیل شده است. سن فقط یک عدد است به شرطی که برنامه نویسان ذهنیت بازی در آموختن دانش و تکنولوژی‌های جدید داشته باشند.

حال که با میانگین سن بازنشستگی برنامه نویس ها آشنا شدید می‌توانید از دیگر مقالات سایت اول نیوز دیدن کنید.

امتیاز این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس