آنچه باید در مورد اتریوم بدانید

88
0
(Ethereum)
اتریوم (Ethereum) یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است. خیلی از افراد فکر می‌کنند که اتریوم هم مانند بیت کوین یک ارز دیجیتال است، اما اینگونه نیست و اتریوم یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌ های غیر متمرکز (Dapp) و قرارداد های هوشمند (Smart Contracts) بدون دخالت واسطه هاست. در واقع بلاک چین اتریوم به دنبال غیر متمرکز کردن همه چیز و حذف کردن نظارت‌ های سلیقه ای در دنیای وب سایت هاست.
اتریوم یک سیستم آزاد و عمومی بر پایه بلاک چین است که در واقع هیچ کنترل‌ کننده و واحد مرکزی ندارد و هزاران سیستم کامپیوتری می توانند در گوشه و کنار دنیا آن را کنترل کنند. به کاربرانی که می توانند از گوشه و کنار دنیا شبکه اتریوم را کنترل کنند نود یا گره می گویند. امنیت شبکه هم بر عهده آنهاست. در واقع Ethereum یک شبکه کاملا خود مختار است و هیچ شخص سازمان یا نهادی مدیریت و کنترل آن را بر عهده ندارد.
شبکه اتریوم

شبکه اتریوم

شبکه اتریوم با هدف حذف واسطه ها و انجام امور توسط خود افراد شکل گرفت؛ پس هیچ کس نمی‌تواند آن را متوقف کند. در واقع با این شبکه افراد بدون نیاز به بانک ها یا نهادهای مربوطه می توانند کارهای خودشان را انجام دهند. ما در این مطلب می خواهیم شما را با تاریخچه اتریوم و ارز دیجیتال این شبکه که به آن اتر می‌ گویند و مفاهیمی مانند قراردادهای هوشمند و برنامه های غیر متمرکز که بلاک چین اتریوم در آنها اثر دارد آشنا کنیم و تفاوت بیت کوین و Ethereum را برای شما بگوییم. از دیگر مباحثی که در این مقاله از اول نیوز به آن می پردازیم کیف پول های نرم افزاری و سخت افزاری اتریوم و سوالات شما سوالات متداول در ارتباط با اتریوم است.

شبکه بیت کوین با استفاده از فناوری بلاک‌ چین می‌ تواند اطلاعات مربوط به تراکنش‌ های مالی را روی کامپیوترهایی در سراسر جهان توزیع کند و نیازی به سرورهای مرکزی یا سرورهای بانک ندارد. اما شبکه Ethereum امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به صورت غیرمتمرکز ایجاد می‌ کند و به جز تراکنش‌ های مالی، بقیه فرآیندها هم در اتریوم به صورت غیرمتمرکز مدیریت می‌شوند.

تاریخچه اتریوم

تاریخچه اتریوم

اختراع اتریوم از بیت کوین الهام گرفته شد. در واقع بیت کوین پایه و اساس فناوری بلاکچین غیر متمرکز را ایجاد کرد، اما عملکرد آن محدود بود. با مشاهده این محدودیت «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin) که در مجله بیت کوین کار می کرد، به فکر افزایش عملکرد بلاکچین افتاد و می خواست با یک زبان برنامه نویسی پیشرفته تر امکان پردازش قراردادهای هوشمند را ایجاد کند. این ایده توسط جامعه بیت کوین رد شد.

پس بوترین تصمیم گرفت که بلاکچین جدید خود را ایجاد کند تا این کامپیوتر جهانی را فعال کند. در اواخر سال 2013 بوترین در یک مقاله ایده اتریوم را شرح داد و در ژانویه 2014 برای اولین بار اتریوم در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی در میامی معرفی شد که این ایده توانست بسیاری از توسعه دهندگان را به خود جذب کند. در اواخر سال 2014 اولین سرمایه گذاری جمعی در اتریوم صورت گرفت. Ethereum توانست با فروش توکن بومی اتر بیش از ۱۸ میلیون دلار سرمایه به دست آورد.

ویژگی‌ها و مزایای پلتفرم اتریوم

اتریوم پلتفرمی غیر متمرکز است که تمام ویژگی های بلاک چین را دارد. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به غیر قابل تغییر بودن آن اشاره کرد. در اتریوم کسی توانایی حذف یا تغییر داده ها را ندارد که این غیر قابل تغییر بودن دیتا از مزایای این پلتفرم است و می‌تواند به معنی امنیت بالای این پلتفرم باشد. امنیت بالا در این پلتفرم بدان معناست که سرمایه گذاری در این پلتفرم مزایای زیادی دارد. در پلتفرم Ethereum  هیچ کس نمی تواند برنامه را متوقف کند و از فعالیت آن یا اجرای قراردادها جلوگیری کند.

توکن اتریوم

توکن اتریوم

اتریوم به دنبال غیر متمرکز سازی همه امور است. پس توسعه دهندگان آن در حال ساخت طیف گسترده‌ ای از برنامه ها روی این پلتفرم هستند که از جمله این برنامه‌ ها می توان به وام دهی تا شبکه‌ ها و رسانه‌ های اجتماعی اشاره کرد. برای هر برنامه ای که مبتنی بر اتریوم است توکن اتر با علامت اختصاری ETH به عنوان کارمزد که اصطلاحاً به آن گس گفته می شود ایجاد شده است. در واقع توکن اتر توکن اصلی بلاک چین اتریوم و از نظر ارزش بازاری هم دومین ارز دیجیتال برتر جهان است. مانند بیت کوین، اتر هم بدون نیاز به واسطه امکان ارسال مستقیم وجوه از یک شخص به شخص دیگر را فراهم می کند. با استفاده از اتر می توان مانند بیت کوین پرداخت های مستقیم انجام داد.

از اتر برای استفاده در برنامه های غیر متمرکز استفاده شده روی پلتفرم اتریوم تا رای دادن برای مشارکت در مدیریت شبکه و موارد این چنینی استفاده کرد. اما برخی از برنامه‌ های اتریوم توکن های اختصاصی مخصوص به خود را دارند که آن ها نیز از اتر گرفته شده اند. شما برای مشارکت و استفاده از آن برنامه ها باید اترهای خود را با توکن های اختصاصی آن برنامه مبادله کنید.

یکی دیگر از کاربردهای اتر هم پرداخت کارمزد استفاده از برنامه های غیر متمرکز است. تقریباً هر 12 ثانیه یک بار 5 توکن اتر جدید ایجاد می‌ شود. قوانین مربوط به عرضه اتر قابل تغییر است و با توافق بر سر پیشنهادهای جدید جامعه توسعه دهندگان Ethereum تغییر می کند. در واقع اتر مانند بیت کوین محدودیتی برای حداکثر عرضه ندارد. اتر را به واحدهای کوچکتری به نام szabo یا سابو تقسیم بندی می کندد که هر اتر معادل یک میلیون سابو است.

قیمت توکن اتر با گذشت زمان

اتریوم در سال 2021 توانست بالاترین سقف قیمت خود یا ATH را در محدوده 4900 دلار ثبت کند. در حال حاضر قیمت اتریوم حدود هزار و دویست دلار است و 220 روز پیش اتریوم دیگر نتوانسته سقف بالاتری را به نام خود ثبت کند. ارزش بازار توکن اتر در زمان نگارش این مقاله براساس داده‌ های وب‌سایت کوین مارکت کپ $146,170,169,517 دلار است.

کیف پول اتریوم
کیف پول اتریوم

کیف پول اتریوم

در بازار ارزهای دیجیتال برای ذخیره و نگهداری دارایی‌ های خود از کیف پول استفاده می‌کنند. این کیف پول های دیجیتالی می توانند نرم افزاری و سخت افزاری باشند. کیف پول های Ethereum به سرمایه‌ گذاران برای حفظ سرمایه خود کمک می‌ کنند و هر زمان که لازم بود می توانید با استفاده از آن ها موجودی خود را تبدیل کنند. در بین کیف پول های شناخته شده اتریوم مای ‌اتر والت (Myetherwallet) یکی از ایمن ترین هاست که به صورت اپن سورس یا متن باز است و امکان تعامل با بلاک چین اتریوم را فراهم کرد. این ولت به کیف پول های سخت افزاری هم متصل می شود. البته اگر شما به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شدید به شما توصیه می کنیم که برای یادگیری کیف پول نرم افزاری به اندازه کافی جستجو و تمرین کنید.

از دیگر کیف پول های نرم افزاری شناخته شده برای بلاک چین اتریوم متا ماسک (Metamask) است که استفاده از آن ساده است اما در زمان اتصال به اینترنت کمی گرم می شود. تراست ولت  (Trust wallet) هم از کیف پول های معروفی است که از بلاک چین اتریوم هم پشتیبانی می‌ کند. این کیف پول از هزاران رمز ارز دیگر هم پشتیبانی می‌ کند. کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger) هم برای اتریوم قابل استفاده است و امنیت بسیار بالایی دارد.

کیف پول سخت افزاری

یک کیف پول سخت افزاری دیگر برای ذخیره اتریوم هم می توانیم ترزور (Trezor)  را نام ببریم. در بین کیف پول ها انجین (Enjin wallet) رابط کاربری ساده ای دارد و از ارزهای دیجیتالی مختلفی هم پیش بینی پشتیبانی می‌ کند. یکی دیگر از این کیف پول ها مای‌ سلیوم (Mycelium wallet) است که امنیت خوبی دارد و از بیت کوین هم پشتیبانی می‌ کند. اما کار کردن با مای سلیوم برای افراد تازه کار چندان ساده نیست. البته که کیف پول های اتریوم فقط همین تعداد نیستند و می توان از گزینه‌ های دیگری مثل اتمیک (Atomic wallet)، ولت اکسودوس (Exodus wallet) و کیف پول بلاک چین (Blockchain.com) هم برای ذخیره اتریوم استفاده کرد.

هر فردی با دانستن رمز عبور شما می تواند وارد کیف پول شما شود و ارزهای دیجیتال را مبادله کند. پس در نگهداری رمز عبور خود دقت کنید. در صورت گم شدن رمز عبور شما دیگر به دارایی خود دسترسی نخواهید داشت. بهتر است رمز را روی کاغذ نوشته و در جای امنی نگهداری کنید. از نگهداری رمز در تلفن همراه خود پرهیز کنید.

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند یا Smart Contract  چیست؟

در قراردادهای معمولی معمولاً توافق بین دو یا چند نفر انجام می‌ شود. با توجه به نوع توافق پول رد و بدل شده و کاری در ازای آن انجام می‌ شود. اما در قراردادهای هوشمند با استفاده از برنامه نویسی شرایط قرارداد روی بلاک چین پیاده سازی می شود و  هر زمان که کلیه شرایط نوشته شده در قرارداد هوشمند برقرار بود، دستوراتی اجرا می‌شود که این دستورات هم توسط برنامه نویس مشخص می شود. در قرارداد هوشمند فناوری بلاک چین است و هیچ کس توانایی تغییر آن را در حین اجرا ندارد. پس از نظر امنیت نسبت به قرارداد سنتی مناسب تر است.

هم چنین در برخی از قراردادهای هوشمند از آن به عنوان واسطه استفاده شده و پرداخت پول و مالکیت سیستم در آن اعمال می‌ شود و به صورت همزمان پول و مالکیت بین خریدار و فروشنده یا طرفین معامله توزیع می‌ شود. همچنین افراد زیادی شاهد این معامله هستند و آن را تایید می‌ کنند، پس فرایند تحویل بدون مشکل انجام می شود. هم چنین در یک قرارداد هوشمند بین طرفین معامله مشکل عدم وجود اعتماد وجود ندارد. پس نیازی به واسطه نیست و تمام قراردادها به صورت هوشمند انجام می‌ شود.

این قراردادها برای تبادل پول، دارایی و هر چیز ارزشمند دیگری بدون واسطه و با شفافیت کامل استفاده می شود. هم چنین وقتی که یک قرارداد هوشمند در حال انجام شدن است، هیچ کس نمی‌ تواند آن را متوقف و یا تغییری در آن ایجاد کند. زیرا همه چیز طبق کدهای برنامه نویسی شده پیش می رود و حتی خود برنامه نویس هم در حین اجرا اجازه تغییر آن را ندارد.

برنامه غیرمتمرکز (Dapp)

برنامه غیرمتمرکز (Dapp) چیست؟

بلاک چین به زبان ساده یک دفتر دیجیتالی است که اطلاعات مختلفی بر روی آن ثبت می شود. این اطلاعات در بسته هایی به نام بلاک ذخیره می شوند که با استفاده از رمزنگاری به هم مرتبط و وابسته هستند. در واقع چین هم به معنی زنجیر و وابستگی است. این اطلاعات بین افرادی که به بلاک چین متصل می شوند اشتراک گذاری می شود. در بلاک چین تغییر و دستکاری در اطلاعات ممکن نیست و هیچ کس هم نمی تواند آن را کنترل کند به جز کاربرانی که به آن متصل شدند. به برنامه هایی که بر روی بستر بلاک چین ساخته می شوند برنامه های غیر متمرکز یا دی اپ Dapp می گویند.

این برنامه‌ ها متن باز هستند یعنی کدهای آنها در اختیار همه قرار دارد تا از درستی آن مطمئن شوند. هم چنین برای تغییرات در کدهای آن باید جامعه تصمیم گیری کند. تمام موارد عملیاتی برنامه باید بر روی بلاکچین عمومی و غیر متمرکز ذخیره شود تا از آسیب های تمرکزی به آن جلوگیری شود. کسانی که امنیت بلاک چین را برقرار می‌ کنند باید انگیزه داشته باشند که می‌توان آن را با دادن واحدهای ارز دیجیتال تامین کرد.

برنامه نویس برای فعالیت درست برنامه پروتکلی را تعیین می‌ کند که همه کسانی که در آینده از برنامه استفاده خواهند کرد باید این پروتکل را بپذیرند. به صورت مثال تعیین می کند که یک صدم درصد از پاداش هر بلاک به عنوان کارمزد به او تعلق بگیرد. البته با وجود پلتفرم هایی مانند اتریوم دیگر نیاز ندارید که برای ساختن یک برنامه غیر متمرکز یک بلاک چین جداگانه بسازید. با استفاده از پلتفرم هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند توسعه‌ دهندگان هم می توانند برنامه های غیرمتمرکز خود را خلق کنند.

استخراج اتریوم

استخراج اتریوم

با توجه به اینکه اتریوم دومین ارز دیجیتال محبوب در جهان است ماینر های زیادی برای استخراج اتریوم به وجود آمدند. در واقع بسیاری از فعالان بازار ارزهای دیجیتال استخراج اتریوم را به عنوان یک منبع درآمد مهم در نظر می گیرند. به زبان ساده استخراج یک ارز دیجیتال فرایند حل معادلات پیچیده ریاضی است که ماینرها در واقع اجزای شبکه ای هستند که وقت و قدرت پردازش کامپیوتر خود را به حل این معادلات اختصاص می دهند. الگوریتم استخراج اتریوم اثبات کار است که تراکنش‌های اتر یا همان اتریوم را تعیین می‌ کند. ماینرها مسئول ایجاد توکن ها و بلاک های جدید در این فرآیند هستند که به خاطر فعالیت موفقیت آمیز خود پاداش دریافت می کنند.
برای انجام این کار باید سیستمی را انتخاب کنید که از نظر سخت افزاری مناسب و قدرتمند باشد. برای استخراج اتریوم بیشتر با کارت گرافیک سیستم انجام می شود. بعد از سیستم قوی شما باید یک کیف پول اتریوم را هم در نظر بگیرید که بعد از ماین کردن کوین های استخراج شده در آنجا ذخیره شود. همچنین برای ماین کردن نیاز به نرم افزار ماینینگ دارید. برای محاسبه میزان سوددهی استخراج اتریوم باید هزینه سخت افزار، هزینه برق در منطقه را در نظر بگیرید و میزان سوددهی خود را مشخص کنید.

شبکه اتریوم

شبکه اتریوم

شبکه اتریوم بلاکچین اختصاصی خود را دارد و هر تراکنشی که در آن انجام می شود باید توسط ماینرها تایید شود که این تاخیر زمانی هم به خاطر انجام تراکنش‌ های زمان‌ بر است. این زمان صرفاً صرف تایید ماینرهای اتریوم می شود. واکنش های اتریوم بعد از تایید شدن وارد بلاک چین اتریوم می‌شوند پس بلاک چین هم باید فضای کافی برای ذخیره سازی آن ها را داشته باشد. ماینر ها به جز اینکه تراکنش‌ ها را تایید می‌ کنند بلاک های جدیدی را هم به بلاک چین اضافه می‌ کنند. وظیفه یک ماینر این است که مطمئن شود هیچ تراکنشی به اشتباه دوبار انجام نشود و هیچ خطایی هم در شبکه صورت نگیرد. هرگاه ماینر بتواند یکی از معادلات را حل کند بلاک مربوط به آن را به بلاکچین اضافه کرده و پاداش خود را دریافت می کند.

تفاوت بیت کوین و اتریوم

تفاوت بیت کوین و اتریوم

بیت کوین و اتریوم در عین شباهت هایی که با یکدیگر دارند، تفاوت های مهمی نیز دارند. خالق بیت کوین ساتوشی ناکاموتو هاست اما اتریوم بر اساس ایده ویتالیک بوترین ساخته شد. بیت کوین در سال 2009 عرضه شد و اتریوم در سال 2015 وارد بازار شد. در حال حاضر ارزش بازار یا مارکت کپ این دو ارز دیجیتال در بیت کوین حدود 876 میلیون دلار و در اتریوم 447 میلیون دلار است. یکی از تفاوت های مهم آن ها سرعت تراکنش هاست. سرعت تراکنش در ارز دیجیتال بیت کوین هفت تراکنش در ثانیه و در اتریوم 20 تراکنش در ثانیه است. در واقع تراکنش های اتریوم سرعت عمل بالاتری نسبت به تراکنش های
بیت کوین دارند. زمان ساخت بلاک در بیت کوین حدود ده دقیقه است ولی در اتریوم ساخت یک بلاک بین 14 تا 15 ثانیه است که این سریع تر بودن انجام تراکنش در اتریوم می تواند از مزیت های آن نسبت به بیت کوین باشد.

روش محاسبه کارمزد هم در بلاک چین اتریوم و بیت کوین با هم متفاوت است. در اتریوم برای محاسبه کارمزد برخی از فاکتورها مثل میزان استفاده از پهنای باند یا فضای ذخیره سازی استفاده می شود؛ اما برای محاسبه کارمزدهای بیت کوین این فاکتورها در نظر گرفته نمی‌ شود و کارمزد بر اساس اندازه تراکنش و زمان انجام آن تعیین می شود. بیت کوین بدون بودجه شروع به کار کرد. اما اتریوم از طریق عرضه سکه اولیه در سال 2014 با ارزش 18 میلیون دلار شروع به کار کرد. سطح تمرکز زدایی در بیت کوین بسیار زیاد است اما در اتریوم سطح تمرکز زدایی متوسط است و بسیاری از تصمیمات به گروه‌ های کوچکی از افراد وابسته است.

تفاوت در میزان عرضه و قراردادهای هوشمند

تفاوت در میزان عرضه و قراردادهای هوشمند

عرضه کل بیت کوین محدود بوده و در کل حدود 21 میلیون بیت کوین داریم اما عرضه اتریوم نامحدود بوده و محدودیتی در عرضه ندارد. بیت کوین به صورت محدود از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند. به طور مثال در حال حاضر بیت کوین از فول تورینگ پشتیبانی نمی‌ کند اما اتریوم ضمن پشتیبانی از فول تورینگ یک زبان برنامه نویسی منعطف هم برای تسهیل کدنویسی دارد و به صورت پیشرفته از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند. از دیگر تفاوت های اتریوم و بیت کوین مدل اقتصادی این دو است. بلاک های پاداش اتریوم هر سال تقسیم می شوند اما بلاک های پاداش در بیت کوین هر چهار سال یک بار تقسیم می شوند که این یعنی مدل اقتصادی بیت کوین و اتریوم با هم تفاوت دارند.

اتریوم برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

به صورت کلی مقایسه اتریوم و بیت کوین کار صحیحی نیست. زیرا این دو پروژه های مختلفی با اهداف و کاربردهای متفاوت هستند. اما چون ارزش بازار خوبی در بین سایر رمز ارزها دارند معمولاً مورد توجه بوده و با هم مقایسه می شوند. بیت کوین محبوبیت بیشتری را در بین سرمایه گذاران و تریدرها دارد و ارزش بازار بیت کوین هم بیشتر است. اما ما نمی توانیم عملکرد مناسب اتریوم را هم نادیده بگیریم. اتریوم اعتبار و عملکرد خوبی را از خود نشان می دهد اما در واقع بیت کوین به دلیل اعتبار بیشتری که در بین ارزهای دیجیتال به دست آورده ارزش بازار بالاتری دارد. اما برخی معتقدند امنیت بیت کوین از اتریوم بیشتر است اما این مساله نشانه ضعف امنیتی اتریوم نیست و نباید نگران امنیت اتریوم بود.

اینده

آینده اتریوم

در مورد آینده هیچ کدام از ارزهای دیجیتال و بلاک چین ها نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. اما برخی معتقدند به علت قدرت بیشتر بازار بیت کوین، نسبت به اتریوم آینده بهتری در انتظار بیت کوین است. و عملکرد بیت کوین را در آینده بهتر می دانند.

سوالات متداول

اتریوم چیست؟

اتریوم (Ethereum) بر خلاف تصور اکثر افراد یک ارز دیجیتال نیست بلکه  زیر ساختی مبتنی بر فناوری بلاک‌ چین است. شبکه اتریوم یک پلتفرم برای اجرای برنامه‌ های غیر متمرکز (Dapp) و قرارداد های هوشمند (Smart Contracts) بدون دخالت واسطه هاست.

قرارداد هوشمند

قرارداد هوشمند یا Smart Contract چیست؟

در قرارداد هوشمند شرایط قرارداد از قبل تعیین می شود و با یک زبان برنامه نویسی این قرارداد هوشمند بر روی یک بلاک چین نوشته می شود  و بعد از استارت دیگر کسی قادر به تغییر در کدهای آن نیست. هر زمان کلیه شرایط قرارداد برقرار بود، کارها و نتایج مربوط به قرارداد انجام می شود.

اتریوم برای سرمایه گذاری بهتر است یا بیت کوین؟

مقایسه بین بیت کوین و اتریوم صحیح نیست، زیرا این دو با وجود شباهت تفاوت های زیادی هم با هم دارند. اهداف و کاربدهای بیت کوین و Ethereum با هم متفاوت است. بیت کوین یک ارز دیجیتال است که برای تراکنش های مالی استفاده می شود اما اتریوم یک بستر مانند بلاک چین است که امکان اجرای قراردادهای هوشمند را به صورت غیرمتمرکز فراهم می کند.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس