گرانترین NFT های فروخته شده تاریخ

100
0
گرانترین NFT

گرانترین NFT هایی که در ماه های اخیر به فروش رسیدند به یکی از ترندهای شبکه های مجازی تبدیل شده است. آثار هنری مختلفی در قالب پدیده‌ توکن‌ غیر قابل تعویض (non-fungible token) یا به‌ صورت خلاصه NFT به فروش رسیده است که از ده مورد گرانترین NFT ها ، نه مورد در شش ماه اخیر بودند. قیمت این آثار هنری چندین میلیون دلار بوده است و در مزایده به فروش رسیدند. ما در این مقاله از اول نیوز قصد داریم شما را با این مزایده ها آشنا کنیم.

NFT ها در یک سال اخیر به یکی از مهم ترین جنبه های ارزهای دیجیتال تبدیل شدند. سرمایه گذاران هم به مرور به این صنعت علاقه مند شدند.به دلیل منحصر به فرد بودن و روش های رمزنگارانه در توکن های غیر مثلی NFT، یکتا و کمباب بودن آثار دیجیتالی و اشیا در دنیای واقعی تضمین می شود. در هنگام مواجهه با یک اثر فیزیکی، می توانید نسخه اصلی را به یک نفر بفروشید و مالکیت را به او منتقل کنید. بعد از آن نسخه های کپی ان اثر دیگر به اندازه نسخه اصلی قیمت نخواهد داشت. در واقع NFT ها به هنرمندان کمک می کنند که ارزش و حق مالکیت آثار خود را حفظ کنند.

در سال 2021 رکورد میزان علاقه افراد به توکن های غیر مثلی NFT شکسته شد و کاربران گوگل بیشتر از همیشه کلمه NFT را جستجو کردند. توکن های غیر مثلی بازارهای منحصر به خود را هم دارند و حجم معاملات در این بازارها هم به طور مداوم رو به افزایش است. از بارهای مربوط به این توکن ها می توان نیفتی گِیت‌وی (Nifty Gateway) و اُپن سی (OpenSea) را نام برد. فروش 9 مورد از 10 عدد گرانترین NFT ها در شش ماه اخیر نشان دهنده علاقه سرمایه گذاران به فعالیت در این حوزه است.

NFT چیست؟

توکن غیر مثلی یا غیر قابل تعویض NFT توکنی است که برای نشان دادن یک دارایی یگانه بر روی یک بلاک چین ایجاد می شود. این توکن می تواند یک اثر هنری، یک سند، املاک یا … باشد. هر توکن غیر قابل تعیض دارای یک شناسه یکتاست. حتی اگر دو توکن کاملا به هم شبیه باشند هم قابل تعیض نیستند. از فناوری توکن غیر مثلی برای اثبات مالکیت و اصالت یک اثر هنری در بلاک چین استفاده می شود.

ارزشمند بودن یک NFT به چه چیزی بستگی دارد؟

ارزشمند بودن یک NFT به میزان عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد. گاهی اوقات توکن غیر قابل تعویض از یک دارایی فیزیکی برای نمایش در فضای مجازی ایجاد می شود که ارزیابی کردن آن آسان تر است. اما بیشتر اوقات یک NFT فقط در بلاک چین ایجاد می شود و ففط در دنیای دیجیتالی وجود خارجی دارد. منبع هر مجموعه توکن غیر قابل تعویض متفاوت است و میزان عرضه هر واحد از آن هم تفاوت دارد. عوامل دیگری نیز بر ارزشمندی یک NFT موثر است که می توان به سری های عرضه شده انحصاری NFT، تیم موسس آن توکن غیر قابل تعویض، جامعه و … اشاره کرد.

در واقع ارزشمند بودن یک توکن غیر قابل تعویض به تیم خالق آن، جامعه، میزان عرضه و تقاضا در بازار و ارزش آن در بازی‌های P2E بستگی دارد. در توکن های غیر قابل تعویض مانند خیلی پروژه ها، هم پروژه های موفق جود دارد و هم پروژه های غیر موفق. برای سرمایه گذاری بر روی NFT ها هم مانند دیگر بازارهای مالی باید دقت لازم را داشته باشید.

در ادامه مقاله گرانترین NFT ها تا ماه می 2022 را بررسی می کنیم.

همه‌روز: 5000 روز اول

۱. «همه‌روز: 5000 روز اول» با قیمت 69.3 میلیون دلار

توکن غیر قابل تعویض (همه روز: 5000 روز اول) رکورد گرانترین NFT تاریخ را دارد. این اثر از گران ترین آثار هنری تاریخ هم می باشد. همه روز: 5000 روز اول توسط مایک وینکلمن (Mike Winkelmann) ملقب به بیپِل (Beeple) خلق شد. این اثر در خانه حراج کریستیز (Christie’s) به قیمت 69.3 دلار به فروش رفت. این اثر به جز گرانترین NFT تاریخ، اولین اثر هنری کاملا دیجیتالی هم هست که در این خانه حراج به مزایده گذاشته شده است.

در این توکن غیر قابل تعویض کلاژی از 5000 اثر هنری از بیپل، در طول عمر حرفه هنری این هنرمند را نشان می دهد. حساب کاربری خانه حراج کریستیز در 8 اسفند 1400 در توئیتی اعلام کرد که افراد می توانند تا 21 اسفند پیشنهاد قیمت خود را برای این اثر هنری اعلام کنند. برنده اصلی این مزایده یک فرد هندی تبار به نام ویگنش ساندِیرسَن (Vignesh Sundaresan) ملقب به متاکووان (Metakovan) است. این فرد هندی تبار اعلام کرد که با خرید این توکن قصد داشته به مردم ثابت کند که در دنیای ارزهای دیجیتال تفاوتی بین شرق و غرب وجود نداشته و افراد از کشورهای با قدرت اقتصادی ضعیف می توانند خود را به جایگاه مناسبی برسانند.

جالب است بدانید که بنیانگذار ارز دیجیتال ترون، جاستین سام با قیمت 60.2 میلیون دلاری این مزایده را به فرد هندی تبار واگذار کرد.

گرانترین NFT clock

2. نام اثر Clock با قیمت  52.7 میلیون دلار

clock یک زمان شمارست که بخشی از مجموعه (سانسور شده) اثر هنرمند ناشناس مورات پاک است.  این توکن غر قابل تعویض نشان دهنده زمانیست که آسانژ (بنیان‌گذار ویکی‌لیکس) در زندان گذراند. این اثر در فوریه 2022 توسط مدافعان جولیان آسانژ با نام دائوی آسانژ به قیمت 52.7 میلیون دلار که در ان زمان معادل 16.953 اتر بود فروخته شد. عواید فروش این اثر به بنیاد ووهالند که دفاع از جولیان آسانژ را بر عهده دارد، اهدا شد.

HUMAN ONE

3. نام اثر HUMAN ONE با قیمت 28.9 میلیون دلار

HUMAN ONE اولین اثر هنری فیزیکی بیپل هنرمند مشهور آثار دیجیتالی است. این اثر به همراه توکن غیر قابل تعویض خود در نوامبر 2021 با قیمت 28.9 میلیون دلار در حاج کریستی فروخته شد. HUMAN ONE در واقع یک مجسمه متحرک سه بعدیست که 4 صفحه نمایش دیجیتال داشته و در این صفحات تصاویری به نمایش گذاشته می شود. در این تصاویر یک فضانورد در حال پیاده روی در مکان های مختلف و ساعت های مختلف است.

CryptoPunk #5822

4. نام اثر CryptoPunk #5822 با قیمت  23.7 میلیون دلار

کریپتو پانک های پیکسلی از گرانترین NFT ها هستند.کرپتو پانک از اولین پروژه های معروف NFT هستند. کریپتو پانک ها در واقع مجموعه ای کاملا تصادفی از ده هزار کاراکتر دیجیتالی منحصر به فرد هستند. این توکن های غیر قابل تعویض در بلاک چین اتریوم عرضه شدند. این مجموعه توسط هم بنیان گذاران استودیوی بازی آمریکایی معروف با نام لاروا لیز (Larva Labs)، مت هال (Matt Hall) و جان واتکینسون (John Watkinson)، ایجاد شد.

این توکن های غیر قابل تعویض در ابتدا به صورت رایگان ارائه شدند، اما پس از مدتی آنهایی را که ویژگی های نادر یا جالبی داشتند با مبالغ قابل توجهی فروخته شدند. این اثر در فوریه 2022 با قیمت 8000 اتر که در آن زمان معادل 13.7 میلیون دلار بود به مدیر عامل یک استارت آپ فناوری بلاک چین فروخته شد. از این NFT تنها 9 عدد در کل مجموعه NFT کریپتو پانک وجود دارد. این اثر تنها اثر کرپتو پانک از بین 333 اثر است که دارای دستمال سر می باشد.

گرانترین NFT

5. نام اثر CryptoPunk #7523 با قیمت 11.75 میلیون دلار

گرانترین NFT بعدی هم از خانواده کریپتو پانک هاست. CryptoPunk #7523 در ژوئن 2021 در ساتبیز با قیمت 11.75 میلیون دلار به فروش رفت. این اثر هنری به عنوان بخشی از مجموعه موجودات بیگانه است. این اثر هنری که در دوره همه گیری کرونا فروخته شد ماسک زده است.

TPunk #3442

6. نام اثر TPunk #3442 با قیمت 10.50 میلیون دلار

تی پانک ها به گفته برخی افراد نسخه ای از کرپتو پانک ها هستند که در بلاک چین ترون عرضه شدند. یکی ازز کمیاب ترین چهره پیکسلی تی پانک ها، چهره جوکر است. این تی پانک در آگوست 2021 با قیمت 120 میلیون ترون که در آن زمان معادل 10.50 میلیون دلار بود به مدیر عامل ترون، جاستین سان فروخت. این اثر گران ترین توکن غیر قابل تعویض فروخته در بستر بلاک چین ترون است. جاستین سان پس از خرید این اثر آن را به APENFT اهدا کرد.

CryptoPunk #4156

7. نام اثر CryptoPunk #4156 با قیمت 10.26 میلیون دلار

باز هم یکی دیگر از کرپتو پانک ها در فهرست گرانترین NFT ها قرار دارد. این اثر یک میمون با دستمال سر آبی است. شخصی با نام مستعار “Punk 4156” این اثر را در فوریه 2021 با قیمت 1.25 میلیون دلار خریداری کرد، در دسامبر 2021 با قیمت 10.26 میلیون دلار فروخت.

CryptoPunk #5577

8.نام اثر CryptoPunk #5577 با قیمت 7.7 میلیون دلار

کرپتو پانک دیگری با شکلی شبیه به میمون در این لیست جای دارد که این بار کلاه گاوچرانی بر سر دارد. این کریپتو پانک در فوریه سال 2022 با قیمت 2501 اتر که معادل با 7.7 میلیون دلارست به فروش رفت. هنوز خریدار این توکن غیر قابل تعویض به طور رسمی تایید نشده است اما عده ای با استناد به یک توییت “Yeehaw” پس از فروش توکن توسط رابرت لشنر، مدیر عامل Compound Finance، او را خریدار توکن می دانند.

CryptoPunk #3100

9. نام اثر CryptoPunk #3100 با قیمت 7.58 میلیون دلار

کرپتو پانک دیگری از مجموعه موجودات بیگانه با داشتن یک هدبند، با قیمت 7.58 میلیون دلار در مارس 2021 به فروش رفت. الیته در بازار این کرپتو پانک با قیمت 35000 اتر در لیست فروش قرار دارد. اگر این کریپتو پانک فروخته شود، بزرگترین رکورد فروش توکن غیر مثلی در تاریخ کریپتو پانک ها خواهد بود.

گرانترین NFT

10. نام اثر CryptoPunk #7804 با قیمت  7.57 میلیون دلار

گرانترین NFT بعدی هم از کریپتو پانک های مجموعه معروف موجودات بیگانه است.این کرپتو پانک با یک کلاه و عینک آفتای باحال همراه است. شرکت نرم افزاری فیگما خالق این اثر بود و مدیر عامل شرکت آن را مونالیزای دیجیتال می داند. این NFT با قیمت 7.57 میلیون دلار در مارس سال 2021 به فروش رفت.

در مورد آینده NFT ها پیش بینی های متفوت و حتی متناقضی وجود دارد. برخی افراد می گویند که آینده هنر دیجیتال به NFT ها وابسته است. اما بعضی افراد دیگر معتقدند NF ها تنها یک جنون زودگذرند و به زودی ناپدید می شوند. NFT ها از زمان تولد با سرعت فوق العاده ای پیشرفت کردند. آین که NFT ها با همین سرعت رشد می کنند یا پس از مدتی وارد چرخه افول خود می شوند را نمی توان پیش بینی کرد و باید منتظر گذر زمان ماند.

از کجا می‌توان NFT خرید؟

با توجه به اینکه NFT بر بستر کدام بلاک چین عرضه می شود، شما به یک کیف پول سازگار با آن بلاک چین و ارزهای دیجیتال پشتیبانی توسط آن شبکه نیاز دارید. به طور مثال NFT های بر بستر اتریوم از ارز دیجتال اتر استفاده می کنند.

اگر در بازار NFT بایننس NFTها را خریداری می‌کنید، می‌توانید به راحتی وجه خود را به Wallet Funding منتقل کنید. NFT مورد نظر را انتخاب کنید و روی [Buy Now] یا [Make Offer] کلیک کنید. برای جزئیات بیشتر راهنمای NFT Marketplace بایننس را مطالعه کنید. برای خرید NFT ها حتما بررسی کنید که خرید را از سایت های رسمی انجام دهید. اگر کیف پل خد را به سایت های غیر رسمی متصل کنید ممکن است کیف پول شما هک شود. دقت کتید که صرافی بایننس برای کاربران ایرانی تحریم است.  احتمالا در صورت دور زدن تحریم ها حساب شما مسدود شود. و به پول های خود دسترسی نداشته باشید.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس