رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

73
0
رمزارز ریپل

ریپل یک شرکت آمریکایی است که محصولات مختلفی دارد و رمزارز ریپل با علامت اختصاری XRP یکی از محصولات این شرکت است. این شرکت با هدف نقل و انتقال دارایی های دیجیتال شکل گرفت و بنیانگذاران آن اهداف مهمی را در زمینه پرداخت های بین المللی دنبال می کردند. در این مقاله از اول نیوز قصد داریم شما را با شرکت ریپل آشنا کنیم و سپس رمز ارز ریپل را به صورت کامل بررسی کنیم. در ادامه توضیحاتی درباره نحوه سرمایه گذاری و کیف پول های مختلف این رمز ارز ارائه می دهیم و آینده آن را بررسی می کنیم.

معرفی شرکت ریپل –  Ripple

شرکت ریپلی یک از شرکت‌ های بزرگ فناوری اطلاعات آمریکایی است که خیلی از بانک‌ها و شرکت‌های مالی بزرگ از محصولات این شرکت برای نقل و انتقال های مالی خود استفاده می کنند. از مزایای این شرکت می‌توان به کارمزد مناسب و ارزان و پرداخت های بین المللی به صورت غیر متمرکز اشاره کرد. این شرکت محصولات مختلفی دارد و یکی از محصولات آن رمزارز ریپل است که با علامت اختصاری XRP نشان داده می شود.

رمزارز ریپل (Ripple) چیست؟

تاریخچه شرکت Ripple

شرکت توسعه فناوری ریپل در سال 2012 با نام اپن کوین شروع به کار کرد. این شرکت که در سال 2015 به ریپل تغییر نام داد در سان فرانسیسکو کالیفرنیا قرار دارد. رایان فوگر (Ryan Fugger) در سال 2004 در هنگام کار برای یک سیستم معاملاتی محلی در ونکوور به فکر تاسیس شرکت ریپل افتاد. این سیستم معاملاتی یک سیستم پولی بود که به صورت غیرمتمرکز به افراد و جوامع در معاملات پولی کمک می کرد.

او یک نسخه از این سیستم را به نام RipplePay.com ساخت.  در همان زمان یعنی در ماه مه سال 2011 جد مک کالب (Jed McCaleb) شروع به توسعه یک سیستم ارز دیجیتال کرد که در آن تراکنش ها به جای فرایند استخراج بیت کوین با اجماع اعضای شبکه تایید می شد. در آگوست 2012 جد مک کالب، کریس لارسن ( Chris Larsen) را استخدام کرد و آنها با ایده ارز دیجیتال خود به رایان فوگر نزدیک شدند. پس از بحث و گفتگو و مکالمه با اعضای قدیمی جامعه ریپل پی، ایده ارز دیجیتال و شرکت ریپل  با هم تجمیع شده و در سپتامبر 2012 کریس لارسن و جد مک کالب شرکت اپن کوین را تاسیس کردند.

پیشرفت شرکت اپن کوین

پس از آن اپن کوین توسعه پروتکل ریپل و شبکه پرداخت و تبادل ریپل را آغاز کرد. در 11 آوریل 2013 اپن کوین اعلام کرد که چندین شرکت معتبر بر روی محصول آن ها سرمایه گذاری کردند و در همان ماه اپن کوین شرکت SimpleHoney را خرید تا بتواند با کمک آن ارزهای مجازی را رواج دهد و استفاده از آن ها را برای کاربران عادی کند.
26 سپتامبر 2013 شرکت اپن کوین به صورت رسمی به شرکت ریپل تغییر نام داد. در پنجم ماه مه 2015 شرکت ریپل توسط وزارت خزانه داری ایالات متحده به دلیل نقض عمدی قانون اسرار بانکی بدون ثبت خدمات پولی 700 هزار دلار جریمه شد.
در 13 ژوئن 2016 شرکت ریپل مجوز ارز مجازی را از وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک دریافت کرد و  به چهارمین شرکتی در دنیا تبدیل شد شاد که مجوز بیت لایسنس را دارند.
از اولین مشتریان شرکت ریپل که با استفاده از برنامه تلفن همراه پرداخت‌ های خود را بر پایه ارز دیجیتال ریپل بنا کردند یک شرکت ژاپنی بود. پس از ایجاد یک دفتر در بمبئی توسط شرکت ریپل مشتریان هندی هم به آن ها اضافه شدند و پس از آن تعدادی از بانک های پیشرو شروع به استفاده از محصولات ریپل کردند.

تفاوت بیت کوین و ریپل

تفاوت بیت کوین و ریپل

اگر بخواهیم بیت کوین و رمز ارز ریپل را باهم مقایسه کنیم باید بگوییم که بیت کوین  تنها یک ارز دیجیتال است. اما ریپل به جز ارز دیجیتال، یک پلتفرم هم هست؛ یک پلتفرم متن باز که تراکنش ها را با سرعت بالا و کارمزد پایین انجام می‌ دهد. شبکه ریپل یک ارز دیجیتال مخصوص به خود هم دارد که به آن رمزارز ریپل می گویند. بیت کوین نسل اول و  رمزارز ریپل نسل سوم از های دیجیتال هستند. رمزارز ریپل بر پایه بلاک چین نیست و از آن فقط برای درگاه پرداخت استفاده می شود در واقع شبکه ریپل به جای استفاده از بلاک چین از تجمع گروهی سرور متمرکز استفاده می‌ کند. اما بیت کوین بر روی یک شبکه بلاک چین عمومی اجرا می شود.

اهداف ایجاد بیت کوین و رمزارز ریپل

البته اهداف به وجود آمدن بیت کوین و ریپل هم با هم متفاوت است. در واقع بیت کوین برای پرداخت هزینه ها و کالاها به وجود آمد و قصد حذف واسطه های مالی مانند بانک را داشت. اما ریپل برای انجام پرداخت‌ ها و انتقال وجه بین بانک‌ ها ایجاد شد. در واقع ریپل سیستم انتقال پولیست که در آن تراکنش ها به صورت سریع تر، ارزان تر، شفاف تر و ایمن تر از روش های پرداخت دیگر انجام می شود.

بیت کوین توسط یک شخص یا گروه ناشناخته‌ای با نام ساتوشی ناکاموتو ایجاد شد و به صورت کاملاً غیر متمرکز است و هیچ نهادی بر روی آن نظارت نمی کند. در واقع مالکیت بیت کوین عمومی است. اما ریپل با سرمایه‌ گذاری مشخص و توسط یک شرکت رسمی به نام ریپل ایجاد شد. در واقع مالکیت آن دست یک شرکت خصوصی است که در کشورهای آمریکا، استرالیا، لوکزامبورگ و انگلستان دفتر دارد.
تایید معاملات بیت کوینی ممکن است چند دقیقه طول بکشد که هزینه های معامله در آن هم به نسبت بالاست. اما معاملات رمز ارز ریپل در عرض چند ثانیه با هزینه های بسیار پایین تایید می شود.

تفاوت بیت کوین و ریپل

تفاوت ماینینگ در ریپل و بیت کوین

برای ایجاد توکن های جدید بیت کوین از اثبات کار و ماینینگ استفاده می شود هر یک ساعت 250 کیلو وات انرژی صرف ماینینگ بیت کوین می شود. در کل 21 میلیون واحد بیت کوین در دنیا وجود دارد که حدود 18 میلیون از آن استخراج شده است اما کلیه توکن های موجود از رمزارز ریپل معادل 100 میلیارد توکن است و فرایند استخراج در شبکه ریپل معنایی ندارد. در واقع شیوه رها سازی بیت کوین و ریپل با هم متفاوت است. بیت کوین های جدید پس از رها شدن ابتدا به ماینرها داده می شوند و سپس به شبکه بلاک چین افزوده می‌شود. اما در شبکه ریپل با استفاده از یک قرارداد هوشمند آزادسازی ریپل تحت کنترل است. این قرارداد هوشمند ماهیانه حدود یک میلیارد توکن ریپل را آزاد می کند.
اگر یک ماه از توکن ریپل رها شده استفاده نشود به یک حساب امانی سپرده می‌ شود. در واقع از عملیات توکن سوزی استفاده می شود که این کار دو مزیت دارد: اول این که جلوی عرضه بیش از اندازه توکن ها گرفته می شود و بعد از آن عرضه کلیه ریپل ها مدت بیشتری طول می کشد.
در شبکه بیت کوین در هر ثانیه تقریباً ده تراکنش انجام می‌ شود اما شبکه ریپل توانایی انجام 1500 تراکنش در ثانیه را دارد. کارمزد تراکنش در بیت کوین 40 دلار است اما این عدد در ریپل به مبلغ 0.004 دلار می رسد که بسیار ناچیز است. با توجه به کارمزد تراکنش سرعت تراکنش در بیت کوین ممکن است تا یک ساعت طول بکشد، اما سرعت تراکنش در رمزارز ریپل بین 3 تا 5 ثانیه است.

محصولات شرکت ریپل

شرکت ریپل محصولاتی با نام 1- ایکس کارنت (xCurrent) 2- ایکس رپید (xRapid) 3- ایکس ویا (xVia) دارد که این سه محصول در اختیار بانک ها و موسسه های مالی هستند. در کل این سه محصول با نام ریپل نت یا شبکه ریپل شناخته می شوند. البته مهمترین محصول شرکت ریپل، رمزارز ریپل است. رمزارز ریپل فقط روی شبکه ایکس رپید کاربرد دارد و این رمزارز در دیگر محصولات این شرکت، یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا کاربرد چندانی ندارد.

ایکس کارنت یک پلتفرم است که بانک‌ ها و موسسات مالی از آن برای انجام پرداخت‌ های برون مرزی استفاده می کنند. این پلتفرم توسط یک سازمان غیرانتفاعی که استانداردهای بین المللی شبکه های جهانی وب را تعیین می‌ کند کنترل می‌ شود. در واقع هدف اصلی این پلتفرم ایجاد قابلیت برای انجام پرداخت‌ ها و تراکنش های آنی با همه ارزهاست. این پلتفرم نقدینگی کافی را ارزهای گوناگون فراهم می کند و یک پیام رسان مالی غیرمتمرکز را به بانک‌ها ارائه می‌ دهد که بانک‌ها بتوانند به راحتی با همدیگر تعامل مالی داشته باشند.
در ایکس کارنت لزومی به استفاده از رمز ارز ریپل نیست. ایکس رپید هم یک محصول برای حل مشکل نقدینگی است. پلتفرم ایکس رپید در معاملات بین بانکی به صورت مستقیم از رمز ارز ریپل استفاده می کند و پول را در مقصد به پول مورد نیاز تبدیل می کند. ایکس ویا هم یک واسط کاربری است که برای استفاده راحت تر از ایکس کارنت و ایکس رپید طراحی شد و می‌تواند بین محصولات مختلف ریپل با روش ساده ارتباط برقرار کند.

رمزارز ریپل

رمزارز ریپل

رمزارز ریپل یک دارایی دیجیتال است که توسط شرکت ریپل عرضه شد و با علامت اختصاری  XRP نمایش داده می شود. این رمز ارز بر روی یک دفتر کل توزیع شده به نام ایکس آر پی لجر منتقل می‌ شود و تراکن شهای این رمزارز توسط نوت هایی که روی این دفتر کل قرار دارد تعیین می شود.
در زمان نگارش این مقاله این رمزارز در رده هفتم بازار وب سایت کوین مارکت کپ قرار دارد و با قیمت 0.3107 معامله می شود. ارزش بازار رمزارز ریپل در زمان نگارش این مقاله از اول نیوز 15,002,799,342 دلار است.

آیا رمزارز ریپل استخراج می‌شود؟

رمزارز ریپل قابلیت استخراج ندارد و توسط یک قرارداد هوشمند به شبکه اضافه می شود. در زمان شروع عرضه ریپل 100 میلیارد واحد از آن در سال 2013 عرضه شد که حدود 20 میلیارد واحد از توکن های این رمزارز به بنیانگذاران شرکت ریپل رسید و 80 درصد باقیمانده هم در یک سپرده غیر متمرکز نگهداری شد تا به صورت آرام به بازار تزریق شود. هر ماه حدود یک میلیارد واحد از رمز ارز ریپل توسط قرارداد هوشمند به بازار تزریق می شود.

مزیت رمزارز ریپل

تعداد تراکنش بالا و کارمزد پایین از مهم ترین مزیت های رمزارز ریپل است. در واقع تکمیل هر تراکنش رمزارز ریپل بین 3 تا 5 ثانیه طول می کشد. می توانید در شبکه ریپل میلیون ها دلار پول را فقط با چند دلار کارمزد انتقال دهید. تعداد تراکنش های انجام شده در هر ثانیه توسط رمزارز ریپل هم در حدود 1500 تراکنش است که در مقایسه با بیت کوین که مشهورترین ارز دیجیتال است رقم بسیار بالایی است.

انواع کیف پول یا ولت ریپل

انواع کیف پول یا ولت ریپل (Wallet)

کیف پول‌ها یا ولت‌های ریپل (XRP) انواع مختلفی دارند:

1) کیف پول‌های سخت افزاری:

کیف پول سخت افزاری دستگاهی فیزیکی است که برای ذخیره سازی ایمن دارایی های دیجیتال طراحی شده است. این دستگاه ارزهای دیجیتال را به شکل آفلاین و بدون نیاز به اینترنت در خود ذخیره می کند و به همین دلیل هم امنیت بیشتری نسبت به دیگر کیف پول ها دارد. در واقع با ویژگی های امنیتی پیشرفته کیف پول های سخت افزاری امکان حمله از سوی هکرها تا حد زیادی کاهش پیدا می کند. یعنی هکر ها نمی توانند بدون اجازه دارنده کیف پول به دارایی های درون آن دسترسی پیدا کنند.
کلیدهای خصوصی کیف پول های سخت افزاری به شکلی بسیار امن و با استفاده از تکنیک های رمزنگاری در حافظه یک کیف پول نگهداری می شود.
این کلیدهای خصوصی گذرنامه برای ورود به اکوسیستم ارزهای دیجیتال است و شما فقط با کلیدهای خصوصی می توانید اثبات کنید که مالک یک دارایی هستید. لجر یکی از بهترین کیف پول‌های سخت افزاری XRP است.

2) کیف پول‌های نرم افزاری:

کیف پول نرم افزاری یک محل برای ذخیره سازی رمزارزهاست که معمولاً به شکل برنامه نرم‌ افزاری یا وب سرویس می باشد. این کیف پول های نرم افزاری امکان انتقال و تراکنش یک یا چند ارز دیجیتال را با نگه داشتن کلید های خصوصی مربوط به مکان آن ها در بلاک چین فراهم می کنند. این کیف پول ها به صورت اپلیکیشن در رایانه یا موبایل شما نصب می شوند. از نظر ایمنی کیف پول نرم افزاری پس از کیف پول سخت افزاری قرار می‌ گیرد. شما نرم افزار مربوط به کیف پول نرم افزاری خود را روی دسکتاپ، لپ تاپ یا گوشی هوشمند خود نصب می کنید. و از آن برای مدیریت ارزهای دیجیتال خود استفاده می‌ کنید. کیف پول های نرم افزاری از نظر استفاده بسیار راحت هستند و شما برای ارتباط با ارز دیجیتال خود نیاز به اتصال اینترنتی دارید.

کیف پول‌های کاغذی

3) کیف پول‌های کاغذی:

در کیف پول کاغذی کلید خصوصی و آدرس ارز دیجیتال بر روی کاغذ چاپ می‌ شود. این کلیدها به صورت کد QR چاپ می‌ شوند و امکان دریافت و ارسال ارزهای دیجیتال را از این طریق برای کاربران فراهم می‌ کند. اگر این ولت به هر دلیل گم شود یا از بین برود شما دیگر به حساب ارز دیجیتالی خود دسترسی نخواهید داشت. کیف پول کاغذی گزینه مناسبی برای افرادی است که اطلاعات زیادی از دنیای اینترنت ندارند. زیرا استفاده از این کیف پول بسیار راحت است و همه می توانند از آن استفاده کنند. هم چنین این کیف پول برای افرادی که به دنبال سرمایه گذاری بلند مدت در ارز های دیجیتال هستند انتخاب بسیار مناسبی است. کیف پول های کاغذی از روش‌های نسبتاً قدیمی برای نگهداری ارز دیجیتال است.
این کیف پول به صورت آفلاین و بدون نیاز به اینترنت نگهداری می شود و به همین دلیل نسبت به روش های آنلاین امنیت بیشتری دارند. اما در صورت فراموشی یا گم کردن اطلاعات تمامی سرمایه ارز دیجیتال شما از بین خواهد رفت و شما به هیچ روشی قادر به بازگردانی آن نخواهید بود. هم چنین کاغذ در برابر بلایای طبیعی نیز مصون نیست و در حوادثی مثل آتش سوزی به راحتی از بین می رود.

کیف پول سخت افزاری لجر (Ledger)

کیف پول سخت افزاری لجر از امن ترین کیف پول ها برای رمز ارز ریپل حساب می شود که می تواند از سایر رمز ارزها نیز پشتیبانی کند. این کیف پول ساخت کشور فرانسه بوده و با قیمت هایی بین یک و نیم تا دو و نیم میلیون تومان به فروش می رسد. این کیف پول از امن ترین و پرطرفدارترین کیف پول سخت افزاری در دنیا می باشد که در سال 201 وارد بازار شد و تاکنون بیش از سه میلیون عدد از آن در دنیا به فروش رسیده است.

کیف پول کوینومی  (Coinomi)

کیف پول کوینومی یک کیف پول نرم افزاری برای ارز های دیجیتال است که در ابتدا برای تلفن‌ های همراه هوشمند طراحی شد اما هم اکنون نسخه دسکتاپ هم دارد. این کیف پول تمام ویژگی های رایج برای کیف پول را به کاربران ارائه می دهد و امکان دسترسی سریع به دارایی دیجیتال را نیز دارد. ولت کوینومی کاملاً رایگان است و کاربران می توانند به راحتی از آن استفاده کنند. در این کیف پول بدون نیاز به ارسال پی در پی ارز دیجیتال به صرافی ها برای انجام معامله، به طور مستقیم معاملات انجام می شود. کیف پول کوینومی از صدها از دیجیتال مختلف از جمله رمزارز ریپل پشتیبانی می کند. با نصب آسان فقط با چند کلیک می توانید یک کیف پول برای خود داشته باشید. این کیف پول از زبان های مختلف مانند انگلیسی، روسی و چینی هم پشتیبانی می کند.

کیف پول توست  (Toast Wallet)

کیف پول توست  (Toast Wallet)

کیف پول توست ولت هم از محبوب ترین کیف پول های رمزارز ریپل است که با رابط کاربری بسیار ساده استفاده از آن بسیار آسان و لذت بخش است. این کیف پول تقریباً بر روی تمام پلتفرم ها قابل نصب است و می تواند یک کیف پول موبایلی خوب برای شما باشد. این کیف پول قابلیت نصب بر روی دسکتاپ و مرورگر کروم را هم دارد.

کیف پول اتمیک  (Atomic)

کیف پول اتمیک  (Atomic)

کیف پول اتمیک از محبوب ترین و کاربردی ترین کیف پول های ارز دیجیتال است. این کیف پول ترکیبی از کارایی و سادگی است و به گونه ای طراحی شده است که هر کاربری و با هر سطح آشنایی با ارز دیجیتال می تواند از آن استفاده کند. این کیف پول به صورت کلی رایگان است اما برای استفاده از برخی قابلیت‌ های آن باید کارمزد پرداخت کنید.

با استفاده از این کیف پول می توانید مستقیماً با کردیت کارت ارز دیجیتال بخرید؛ اما هزینه کمیسیون آن مبلغ قابل توجه 7 درصد است و 10 دلار هم باید کارمزد پرداخت کنید. این روش بسیار آسان است اما روش های کم هزینه تری نیز برای این کار وجود دارد. کیف پول اتمیک بسیار امن بوده و از لحاظ تئوری قابل هک نیست. متن باز بودن این کیف پول هم احتمال وجود باگ های پنهان در این برنامه را بسیار کاهش می دهد.

چگونه می‌توانیم ریپل بخریم؟

برای خرید رمز ارز ریپل باید دو مرحله مهم را انجام دهید: مرحله اول نصب کیف پول ریپل و مرحله دوم خرید از صرافی و ذخیره در کیف پول است.  ما در
قسمت قبلی این مقاله شما را با کیف پول های ریپل آشنا کردیم. مرحله بعدی که خرید ریپل از صرافی های ارز دیجیتال است برای کاربران ایرانی از سه روش انجام می شود: در روش اول کاربران ایرانی می توانند رمزارز ریپل را از صرافی های ایرانی با استفاده از کارت های بانک خریداری کنند. در مرحله دوم می توانید رمزارز ریپل را از صرافی های خارجی و با رمزارز هایی مانند بیت کوین، اتریوم و ارزهای دیجیتال دیگر خریداری کنید.
راه حل دیگر خرید ریپل از صرافی های خارجی با پرداخت دلار، یورو و … با حساب های بین المللی مانند ویزا و مسترکارت است که با توجه به تحریم های گسترده بین المللی علیه ایران این روش بسیار دشوار است و شما باید به واسطه هایی اطمینان کنید که باعث کاهش سطح اطمینان و افزایش کارمزد های معاملات شما می‌ شود. در واقع روش اول و دوم برای ایرانی ها رایج تر است.

خرید رمزارز ریپل از صرافی های ایرانی

خرید رمزارز ریپل از صرافی های ایرانی

می توانید با جستجوی عبارت خرید ریپل در گوگل و یا سایر موتورهای جستجو به تعدادی از صرافی های ایرانی که خدمات خرید و فروش رمزارز ریپل را ارائه می‌دهند دسترسی پیدا کنید. قبل از خرید ریپل باید از اعتبار صرافی اطمینان حاصل کنید. برای این کار می توانید رتبه آن صرافی در در گوگل، درصد رضایت مشتریان، سابقه فعالیت، حجم تراکنش های روزانه و میزان نقدشوندگی آن را بررسی کنید. هم چنین صحت شماره تلفن و آدرس صرافی را هم بررسی کنید.
برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی های داخلی باید حتماً در این سایت ها احراز هویت کنید. این احراز هویت شامل ارائه مدارک هویتی و اثبات مالکیت این مدارک است که این احراز هویت جهت جلوگیری از پولشویی است.
پس از اتمام ثبت نام و احراز هویت در صرافی های ایرانی می توانید ارز های دیجیتایل را که توسط آن صرافی پشتیبانی می شود را خرید و فروش کنید. برای این کار باید حساب خود را با استفاده از کارت بانکی شارژ کنید و سپس موجودی ریالی خود را با رمزارز ریپل مبادله کنید. پس از آن می توانید ارز دیجیتال خریداری شده را از حساب صرافی خود خارج کنید و به کیف پول خود واریز کنید. بهتر است بلافاصله پس از خرید یا فروش رمز ارزها در صرافی های ایرانی آن ها را به کیف پول خود منتقل کنید.

آینده ریپل

برای پیش بینی آینده ریپل باید تحلیل تکنیکال و فاندامنتال را انجام دهیم که برای بازه های بلند مدت تحلیل فاندامنتال روش بهتری است. با توجه به برنامه و اهداف پروژه رمزارز ریپل، وب سایت دیجیتال کوین پرایس پیش بینی کرد که در پایان سال 2022 این رمزارز قیمتی تا حدود 2.1 دلار دارد. در پایان سال 2025 این قیمت به حدود 6 دلار می رسد.
اما ما نمی توانیم به صورت قطعی آینده هیچ ارز دیجیتالی را پیش بینی کنیم. رمزارز ریپل با فراز و فرودهای زیادی روبه رو بوده است و برخی از تحلیلگران آینده روشنی را برای آن تصور می‌ کنند. اما با توجه به بازار متلاطم کریپتو در این روزها نمی‌ توانیم نتیجه گیری قطعی را درمورد این رمز ارز مطرح کنیم. اما می‌ توانیم بگوییم که در چند سال اخیر این رمزارز توانست به جایگاه درخشانی دست پیدا کند و دوران طلایی را برای خود ساخت.

ریپل چیست؟

ریپل یک شرکت فناوری اطلاعات در سانفرانسیسکو آمریکا است. رمز ارز ریپل یکی از محصولات آن است که با علامت اختصاری XRP نمایش داده می شود. این شرکت آمریکایی که با هدف انجام معاملات بین بانکی راحت‌ تر شکل گرفت محصولات دیگری نیز دارد که در نظام معاملات مالی استفاده می شوند.

چگونه ریپل بخریم؟

برای خرید رمز ارز ریپل با علامت اختصاری XRP می توانیم از طریق صرافی های داخل ایران با پرداخت ریالی و یا صرافی های خارجی با پرداخت دلار یا یورو خرید انجام دهیم.

رمز ارز ریپل چیست؟

رمز ارز ریپل با علامت اختصاری XRP بر روی شبکه ایکس رپید از شرکت ریپل استفاده می شود. ارز دیجیتال ریپل بر روی محصولات دیگر شرکت ریپل یعنی ایکس کارنت و ایکس ویا کاربردی ندارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس