موفق‌ترین زنان ایرانی؛ از حوزه علم و فناوری تا هنر و رسانه و تجارت

126
0
موفق ترین زنان ایرانی

در این مطلب از اول نیوز قصد داریم شما را با موفق ترین زنان ایرانی آشنا کنیم. زنان معمولا در جوامع نادیده گرفته می شوند و دستاوردهای آنها در جامعه به خوبی معرفی نمی شود. اما این زنان ایرانی توانستند در سراسر جهان و در حوزه های مختلفی افتخار آفرینی کنند. همچنین مطلب چرا انتخاب زنان به عنوان رهبر ( لیدر ) ریسک بیزینس را کاهش می دهد؟ را بخوانید.

۱. مریم میرزاخانی

مریم میرزاخانی

پروفسور مریم میرزاخانی از موفق ترین زنان ایرانی است. این دانشمند و ریاضیدان برجسته جهان دانش آموخته دانشگاه هاروارد بود و در دانشگاه استنفورد تدریس می کرد. او اولین دختر ایرانی بود که در المپیاد ریاضی جهان برنده مدال طلا شد. همچنین مریم میرزاخانی اولین دانش آموز ایرانی بود که در المپیاد نمره کامل را به دست آورد. او در سال 1999 میلادی از دانشگاه صنعتی شریف فارغ التحصیل شد و برای ادامه تحصیل به کشور آمریکا مهاجرت کرد. میرزاخانی مدرک دکترای خود را در سال 2004 از دانشگاه هاروارد دریافت کرد. مریم میرزاخانی از زنان پیشرو در علم ریاضیات بود که با وجود عمر کوتاه خود خدمات بسیاری را به جامعه علمی ارائه داد و چندین مساله مهم ریاضی را با ذهن  خلاق خود به سرانجام رساند. نبوغ و استعداد او مثال زدنی بود و جوایز متعددی را کسب کرد.
این دانشمند نخبه ایرانی شهرت جهانی داشت و اعتبار علمی او در کل دنیا زبانزد بود. میرزاخانی یکی از 7 دانشمند زن تاثیرگذار در دنیاست. بیست و دوم اردیبهشت همزمان با دوازدهم ماه مه روز تولد مریم میرزاخانی در تقویم به عنوان روز جهانی زنان در ریاضیات به ثبت رسید. میرزاخانی از موفق ترین زنان ایرانی بعد از اخذ مدرک دکترا با سمت استادیار در دانشگاه پرینستون مشغول به کار شد و در سال 2008 به درجه استاد تمامی رسید. وی در سال 1384 با دکتر یان وندراک دانشیار ریاضی دانشگاه استنفورد ازدواج کرد. همسر او اهل جمهوری چک است و او یک فرزند دختر به نام آناهیتا دارد.

او در سال 2014 میلادی توانست مدال فیلدز را که از آن به عنوان نوبل ریاضیات یاد می‌شود را دریافت کند. این مدال هر چهار سال یک بار از سمت اتحادیه جهانی ریاضیات به دانشمندان جوان زیر 40 سال تعلق می‌گیرد. مریم نخستین زن در تاریخ ریاضیات جهان بود که این جایزه را دریافت کرد. مریم میرزاخانی در سال 1392 به سرطان مبتلا شد و بعد از چهار سال مبارزه با بیماری این بیماری به مغز استخوانش نفوذ کرده و باعث مرگ او شد.

۲. پردیس ثابتی

پردیس ثابتی

پروفسور پردیس ثابتی در سال 1354 در تهران متولد شد. پدر او معاون سابق سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوره پهلوی بود و در آستانه انقلاب به همراه خانواده به فلوریدا مهاجرت کرد. ثابتی در سال 1997 مدرک خود را از دانشگاه ماساچوست دریافت کرد و پس از آن در سال 2002 هم در زمینه دکترای ژنتیک از دانشگاه آکسفورد فارغ التحصیل شد. او در سال 2006 دکترای پزشکی خود را هم از دانشگاه هاروارد دریافت کرد.
پروفسور ثابتی هم اکنون در ماساچوست ایالات متحده آمریکا ساکن است. ثابتی زیست شناس محاسباتی، ژنتیک دان پزشکی و ژنتیک دان فرگشتی  روش آماری بیوانفورماتیک را توسعه داد که بخش های در معرض انتخاب طبیعی را مشخص می کند. هم چنین یکی دیگر از کارهای مهم او طراحی اثرات ژنتیکی بر تکامل بیماری است. پردیس ثابتی از موفق ترین زنان ایرانی هم اکنون استاد تمام دانشگاه هاروارد است.
پردیس ثابتی اخیراً به عنوان یکی از چهره های نابغه جهان از سوی گروه بین المللی Creators Synectics معرفی شد. ثابتی سومین زن در تاریخ است که با معدل 100 از مدرسه پزشکی دانشگاه هاروارد آمریکا فارغ التحصیل شد. او در سال 2012 جایزه نوبل آمریکایی مجله اسمیتسونین را در رده علوم طبیعی دریافت کرد. این بانوی ایرانی بیش از 20 عنوان مقاله تخصصی را در این عرصه تعریف کرده است. همچنین یکی از متخصصان تاثیرگذار در عرصه تکامل انسانی و بیماری های واگیردار است. شاید جالب باشد بدانید پردیس ثابتی علاوه بر فعالیت های علمی، در زمینه خوانندگی و کارهای هنری نیز فعالیت دارد و تا به حال سه آلبوم را منتشر کرده است.

۳. پریسا تبریز

پریسا تبریز

پریسا تبریز را به عنوان شاهزاده امنیت گوگل می‌شناسند. او در گوگل سرپرست یک تیم 30 نفره است که از بزرگترین متخصصان امنیتی در اروپا و آمریکا تشکیل شد. پریسا در سال 1983 از پدری ایرانی و مادری لهستانی در شیکاگو، ایلینوی، آمریکا متولد شد و تا قبل از ورود به دانشگاه با کامپیوتر سر و کار نداشت. پریسا تبریز در سال 2007 به استخدام شرکت گوگل درآمد. سمت شغلی او در گوگل مهندس و متخصص امنیت است.

او یکی از اعضای با ارزش ترین برند های فناوری جهان است  که کار وی هک کردن سیستم ها و سرویس های گوگل به عنوان یک هکر کلاه سفید است. در واقع قبل از آنکه هکرهای کلاه سیاه بتوانند جایی را هک کنند، او  آنجا را هک کرده و اختلال امنیتی را برطرف می سازد. وی در سال 2012 به عنوان یکی از 30 زن برتر سال از سوی مجله فوربس معرفی شد. نام او در دنیای تکنولوژی در کنار نام افرادی مانند مارک زاکربرگ قرار دارد.

۴. انوشه انصاری

انوشه انصاری

انوشه انصاری اولین ایرانی بود که به فضا رفت. انصاری فضانورد، کاوشگر، سخنران، تاجر ،کارآفرین برتر و از موفق‌ترین ایرانیان ساکن آمریکاست. او در سال 1345 در مشهد متولد شد و در 18 سالگی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد. وی از کودکی عاشق نجوم و فضا بود اما در دانشگاه در رشته مهندسی الکترونیک و علوم رایانه تحصیل کرد و مدرک کارشناسی ارشد خود در مهندسی الکترونیک را از دانشگاه جرج واشنگتن دریافت کرد. پس از آن انوشه انصاری کارشناسی ارشد دوم خود را در رشته ستاره شناسی گرفت.
نام واقعی انوشه انصاری، انوشه رئیسیان است که پس از ازدواج با فردی به نام حمید انصاری نام خانوادگی خود را به انصاری تغییر داد. انوشه انصاری به همراه همسر خود شرکت شخصی خود را در حوزه فناوری های ارتباطات راه دور و ارائه خدمات شبکه های مخابراتی در تگزاس تاسیس کردند. انصاری که از کودکی به نجوم و ستارگان علاقه داشت با هزینه شخصی خود توانست به فضا سفر کند. این ماموریت فضایی حدود 9 روز طول کشید. انوشه انصاری به همراه برادر همسرش یک سازمان خیریه با عنوان بنیاد اهورا دارند.
انصاری در سال 2000 میلادی از سوی مجله زن شاغل آمریکا به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شد. همچنین در سال 2001 میلادی نام او در فهرست تاجران موفق مجله معتبر فورچن قرار گرفت. انصاری اولین جایزه نوآور سیمونز از سوی NCWIT را در سال 2009 میلادی کسب کرد. وی دارای دکترای افتخاری علوم از دانشگاه جرج میسون در سال 2012 میلادی است. همچنین در سال 2015 میلادی به پاس خدمات انوشه انصاری به جامعه فضایی جایزه ملی پیشگامان فضایی ایالات متحده به او اهدا شد.

۵. ترانه رضوی

 

ترانه رضوی یک پزشک ایرانی است که گوگل سلامت کارکنانش را به دست او سپرده است. رضوی که از موفق ترین زنان ایرانی است از دانشگاه های استنفرد و جرج واشنگتن فارغ التحصیل شد. او قبل از گوگل در بیمارستان های ال کامینو و بیمارستان بهداشت و درمان استنفورد کار می کرد. بیمارستان بهداشت و درمان استنفورد 362 پزشک متخصص داشته  که ترانه رضوی یکی از بهترین ها بود. او در این بیمارستان به عنوان پزشک داخلی کار می کرد.
بنیانگذاران گوگل به مرور زمان برای کارکنانشان غیر از کارهای شرکتی خدمات دیگری هم آماده کردند که وجود پزشک مداوم در شرکت گوگل یکی از این خدمات بود. پزشک باید به صورت مداوم سلامت کارکنان را زیر نظر بگیرد. یکی از دلایل مهم پزشک گوگل بودن این است که کارمندان گوگل به راحتی بیماری و تشخیص پزشک خود را قبول نمی کنند و پزشک باید با مراجعه به مقاله های معتبر تشخیص خود را به آنها اثبات کند.

۶. آلینوش طریان

آلینوش طریان

آلینوش طریان مادر نجوم و بانوی اختر فیزیک ایران در 18 آبان 1299 در ایران متولد شد. پدر و مادر او تحصیل کرده و ارمنی بودند. پدر او اهل جلفای اصفهان و مادرش تهرانی بود. مادر وی دانش‌ آموخته رشته ادبیات از سوئیس بود. او پس از تحصیلات مقدماتی به دانشگاه تهران رفت و در خرداد 1326 با لیسانس فیزیک از دانشکده علوم دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. طریان در مهر ماه همان سال به عنوان کارمند آزمایشگاه فیزیک دانشکده علوم استخدام شد و پس از آن به عنوان متصدی عملیات آزمایشگاهی در دانشکده علوم کار کرد.

آلینوش طریان پس از آن با هزینه شخصی به بخش فیزیک اتمسفر دانشگاه پاریس رفت و دانش نامه دکترای خود را از دانشگاه علوم پایه پاریس در سال 1335 شمسی دریافت کرد. او با توجه به امکان تدریس در دانشگاه سوربن به ایران بازگشت و با رتبه دانشیاری در رشته ترمودینامیک در گروه فیزیک تدریس کرد. در سال 1338  دولت فدرال آلمان غربی بورسی تحت عنوان مطالعه رصدخانه فیزیک خورشیدی را در اختیار دانشگاه تهران قرار داد که وی برای این بورس انتخاب شد و در فروردین 1340 به مدت چهار ماه به آلمان رفت.
طریان در سال 1343 به مقام استاد تمامی دست پیدا کرد و اولین فیزیکدان زنی شد که در ایران به این مقام رسید. وی موسس نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی در ایران بود و اولین فردی بود که در ایران مفاهیم اختر فیزیک را تدریس کرد. آلینوش طریان هیچ وقت ازدواج نکرد و عمر خود را وقف کمک به دانشجویان کرد. او هم چنین پایه گذار نخستین تلسکوپ خورشیدی در ایران بود. آلینوش طریان در سال 1389 شمسی و در 90 سالگی در خانه سالمندان توحید به علت کهولت سن درگذشت.

۷. فریناز کوشانفر

فریناز کوشانفر

فریناز کوشانفر از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1977 میلادی در تهران متولد شد و هم اکنون استاد تمام دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو آمریکاست. او در زمینه مهندسی کامپیوتر و الکترونیک فعالیت های زیادی را انجام داد و معروفیت او به خاطر اختراعاتش در این زمینه است. پدر او پزشکی شمالی و مادرش نیز تهرانی است. پدربزرگ فریناز کوشانفر که در فرانسه پزشکی می خواند همیشه او را به پیگیری علوم جدید ترغیب می‌کرد و با ذهنیتی که از ماری کوری داشت دوست داشت که فریناز هم در رشته مهندسی فیزیک هسته ای تحصیل کند.
فریناز کوشانفر دوره راهنمایی و دبیرستان خود را در مدرسه فرزانگان تهران گذراند و در سال 1378 کارشناسی مهندسی برق خود را از دانشگاه شریف دریافت کرد. او پس از گرفتن مدرک لیسانس برای ادامه تحصیلات به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد و کارشناسی ارشد برق و کامپیوتر خود را از دانشگاه کالیفرنیا دریافت کرد. پس از آن در سال 2001 وارد دانشگاه بروکلی شد و دکترای خود را هم در همین رشته گرفت. پس از آن مدرک کارشناسی دوم خود را  رشته آمار و احتمال گرفت.
کوشانفر سپس با توجه به رتبه علمی خود در سمت استاد تمامی در دانشگاه رایس و دانشگاه کالیفرنیای سن‌ دیگو مشغول به تدریس شد. او توانست در سال 2008 جایزه مخترع جوان سال را دریافت کند. دریافت این جایزه به دلیل طراحی نوعی از میکرو تراشه ها بود که کاربرد بسیار گسترده ای در صنایعی مانند طراحی و تولید پخش‌ کننده‌ های چند رسانه‌ای داشت بود. او هم چنین در سال 2011 از دست آقای باراک اوباما جایزه نخبگان علوم جدید را دریافت کرد.

۸. مونا جراحی

مونا جراحی

مونا جراحی  از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1357 در تهران متولد شد و در سن 21 سالگی مهندسی الکترونیک خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کرد و پس از آن به آمریکا مهاجرت کرد. وی فوق لیسانس خود را از دانشگاه استنفورد در سال 2003 دریافت کرد و مدرک دکترای خود را هم در سال 2007 از همین دانشگاه گرفت. مونا جراحی سپس مقطع پسا دکتری خود را در دانشگاه کالیفرنیای برکلی گذراند و در همین رشته هم به عنوان استادیار دانشگاه در میشیگان آمریکا به  تدریس پرداخت. او هم اکنون استاد دانشگاه ایالتی کالیفرنیا ucla است.
او توانست در مراسمی که در کاخ سفید برگزار شد نشان استعداد برتر حرفه ای جوان سال را از رئیس جمهوری آمریکا باراک اوباما به خاطر تحقیقات و پروژه های خلاقانه خود در گسترش دانش پلاسمونیک در ساخت وسایل نانو الکترونیک و نانو فتونیک و صنعتی کردن فناوری تراهرتز دریافت کند. مونا جراحی تنها ایرانی تباری بود که در بین 102 استعداد برتر سال توانست این جایزه را دریافت کند.
او توانست جایزه های زیادی را دریافت کند که از آنها میتوان به جایزه پیشگامان مهندسی از آکادمی ملی بنیاد مهندسی Grainger، جایزه پیشرفت شغلی زود هنگام از بنیاد ملی علوم و جایزه محققین جوان از دفتر تحقیقات نظامی آژانس پروژه های دفاعی پیشرفته مرکزی تحقیقات نظامی اشاره کرد. او یکی از تاثیرگذارترین دانشمندان و محققان ارشد در دانشکده علوم کامپیوتر و آزمایشگاه الکترونیک تراهرتز دانشگاه میشیگان است.

۹. آزاده تبازاده

آزاده تبازاده

آزاده تبازاده از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1346 در تهران متولد شد و در سن 7 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. تبازاده مدرک دکترای تخصصی در رشته شیمی فیزیک دانشگاه استنفورد کالیفرنیا را دارد و هم اکنون نیز در دانشگاه استنفورد تدریس می کند . یکی از مهم ترین مطالعات او در درک بهتر از چرایی اینکه جو قطب جنوب بیش از قطب شمال تحت تاثیر کاهش لایه اوزون قرار دارد است. او شیمیدان مرکز مطالعاتی ایمز ناسا است.

تبازاده برای نخستین بار کشف کرد که میان افزایش گاز دی اکسید کربن ناشی از محصولات مصرفی صنعتی در کره زمین و فرسایش لایه اوزون در مدار زمین رابطه مستقیم وجود دارد. او هم چنین نشان داد که دمای سردتر لایه استراتوسفر قطب جنوب باعث می شود که واکنش های خاصی در آنجا صورت بگیرد که آن هم منجر به از بین رفتن لایه اوزون می شود. در واقع او از اولین دانشمندانی است که بین کاهش اوزون و گرمتر شدن کره زمین ارتباط برقرار کرد و به خاطر همین کشف به او لقب ستاره ناسا را دادند. آزاده تبازاده  کتابی با عنوان کارگاه آسمان نوشته که خاطرات خود را در آن روایت می‌کند و این کتاب برنده جوایز معتبر داستان نویسی شد و از بهترین کتاب های سال 2015 معرفی شد.
پروفسور آزاده تبازاده دارای جوایز بسیاری از جمله مدال اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در سال 2001 است. او در سال 1999 جایزه ریاست جمهوری را برای دانشمندان و مهندسان دریافت کرد که این جایزه بالاترین افتخار اعطا شده توسط دولت ایالات متحده به دانشمندان و مهندسان برجسته است.

۱۰. رکسانا ورزا

رکسانا ورزا

رکسانا ورزا مدیر عامل بزرگترین مرکز رشد استارتاپ های جهان و از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1985 در کالیفرنیا از پدر و مادری ایرانی متولد شد. او مدرک لیسانس خود را در سال 2006 در رشته ادبیات فرانسه از دانشگاه ucla کالیفرنیا دریافت کرد و در سال 2009 برای ادامه تحصیل به فرانسه مهاجرت کرد. ورزا توانست بین سال‌ های 2009 تا 20011 دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته های تجارت بین الملل و سیاست اقتصادی دریافت کند. وی به زبان های انگلیسی فرانسه و فارسی مسلط است و در زمان کوتاهی به یکی از افراد مشهور در زمینه تکنولوژی در دنیا تبدیل شد.

ورزا قبل از شروع کار به عنوان مدیر عامل استیشن اف به مدت سه سال رهبر فعالیت های استارتاپی مایکروسافت بود. سابقه کاری او در این کمپانی های استارتاپی باعث شد که در سال 2013 از سوی بیزینس اینسایدر که وب سایتی با اخبار تجاری و مالی است به عنوان یکی از 30 زن مهم دنیای فناوری با سن کمتر از 30 سال برگزیده شود.
استیشن اف بزرگترین مرکز رشد استارتاپ های جهان است که با سرمایه اولیه 250 میلیون یورویی در سال 2017 شروع به کار کرد. افتتاح این مرکز هم توسط رئیس جمهور فرانسه امانوئل مکرون انجام شد. در این موسسه که به بیش از هزار استارتاپ خدمت رسانی می‌کند، زنان موسس بیش از 45 درصد از استارتاپ‌ ها هستند.

11- ماریا خرسند

ماریا خرسند

ماریا خرسند از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1336 شمسی در شهر ساری متولد شد و در 15 سالگی به لس‌ آنجلس آمریکا مهاجرت کرد. او فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر خود را از دانشگاه فولرتون کالیفرنیا گرفت و در هنگام تحصیل در این دانشگاه با همسر سوئدی خود آشنا شد و پس از ازدواج با او به سوئد مهاجرت کرد. ماریا خرسند که مدت زیادی را در شرکت سونی اریکسون مشغول به کار بود یکی از مدیران مشهور صنعت فناوری اطلاعات جهان است.
وی چندی پیش نیز به مدیر عاملی شرکت مشهور تولید سخت افزار دل در سوئد منصوب شد. خرسند همچنین از سال 2001 رئیس بخش لایسنس تکنولوژی اریکسون بوده است. او مدیرعامل شرکت تحقیقات فناوری SP است و از سال 2004 رئیس بازار های ملی در شرکت فناوری OMX است. ماریا خرسند در زمان مدیریت خود در شرکت سونی اریکسون سوئد ریاست پروژه بزرگ بلوتوث را برعهده داشت و در واقع بنیانگذار تکنولوژی بلوتوث محسوب می شود.
او قبل از مهاجرت به سوئد در چند شرکت نفتی و کامپیوتری آمریکایی مانند شرکت نفتی یونیون کالیفرنیا و شرکت کامپیوتری یونیسیس کار کرده بود و به همین دلیل پس از ورود به سوئد توانست در شرکت بزرگ سونی اریکسون استخدام شود.

12- مینو اختر زند

مینو اختر زند

مینو اختر زند از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1335 در تهران متولد شد. پدر او ارتشی بود و وی در 17 سالگی به سوئد مهاجرت کرد. اختر زند در سال 1978 در رشته مهندسی الکترونیک از دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم فارغ التحصیل شد.  او هم اکنون مدیر عامل کنونی شرکت راه آهن سوئد و عضو هیئت رئیسه دانشگاه سودرتورن در استکهلم است.
وی قبل از این ها مدیر عامل شرکت عظیم تولید انرژی واتن فال و مدیر کل شورای استانی کار در شهر اوپسالا سوئد بود. اختر زند نشان ممتاز افتخاری بی بی خشت را در سال 2018 برنده شد که این جایزه را در سوئد هر ساله به خانم مدیری می دهند که در طی سال به پرقدرت ترین پست مدیریت کشور ترفیع مقام پیدا کند. مینو اختر زند در ماه می سال 2010 به سمت استانداری یونشوپینگ سوئد منصوب شد و نخستین ایرانی بود که در سوئد سمت استانداری را می گرفت. وی دارای همسری ایرانی است و به هویت ایرانی خود افتخار می کند.

13- گلی عامری

گلی عامری

گلی یزدی معروف به  گلی عامری از موفق ترین زنان ایرانی است که در مهر ماه سال 1335 خورشیدی در ایران متولد شد و در 17 سالگی به آمریکا مهاجرت کرد. او مدرک فوق لیسانس خود در رشته ارتباطات را از دانشگاه استنفورد دریافت کرد. در همان دانشگاه وی با همسر خود جمشید عامری که در رشته مهندسی راه و ساختمان تحصیل می‌کرد آشنا شد و پس از ازدواج نام خانوادگی همسر را برای خود برگزید و رسماً شهروند آمریکا شد. گلی عامری بنیانگذار و مدیر شرکت Tinium بود که در رشته ارتباطات دور فعالیت داشت.

عامری بیش از ۵۰ مقاله درباره بررسی های مربوط به فعالیت در رشته کاری خود نوشت که این مقالات در نشریات معتبر چاپ شدند. عامری در سال 2005 از سمت رئیس جمهور وقت آمریکا به ریاست هیئت نمایندگی آمریکا در شصتمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل منصوب شد. وی عضو هیئت امنا و معاون هیات مدیره موسسه آموزشی Caltin Gabel School بود و در فعالیت‌های نیکوکارانه و اعطای بورس تحصیلی نیز مشارکت دارد. در سال 2007 وی از طرف NW Women’s Journal به عنوان یکی از 100 زن قدرتمند شمال غرب آمریکا انتخاب شد. گلی عامری در سال 2007 از سوی پرزیدنت بوش به عنوان دستیار وزیر امور خارجه در امور آموزشی و فرهنگی منصوب شد که این انتصاب مورد تایید سنای آمریکا قرار گرفت.

14- ثریا دارابی

ثریا دارابی

ثریا دارابی از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1362 در اهواز متولد شد. وی موسس وبسایت Zady  در حوزه مد و فشن است. دارابی از برترین متخصصین جهان در زمینه بازاریابی دیجیتال و تکنولوژی است. ثریا دارابی مدتی را به عنوان رهبر بخش محصول در drop.io کار کرد که یک سرویس مشارکت آنلاین بود و در حال حاضر متعلق به فیسبوک است. وی در سال 2009 برنامه فود اسپوتینگ را راه اندازی کرد که یک راهنمای محلی در حوزه آشپزی است. این برنامه از طرف اپل و مجله اینترنتی Wired به عنوان اپلیکیشن برتر سال اعلام شد.
ثریا دارابی ابتدا کار خود را در نیویورک تایمز به عنوان مدیر امور مشارکت دیجیتال و بازاریابی برای رسانه‌های اجتماعی آغاز کرد. فود اسپاتینگ به این صورت کار می‌ کند که افراد از همه نقاط جهان از غذاهایی که درست می کنند عکس می گیرند و در این سایت به اشتراک می گذارند. استراتژی هایی که او برای دیجیتال کردن نیویورک‌ تایمز استفاده کرد هنوز هم در بازاریابی دیجیتال رواج داشته و نتایج موفقیت‌ آمیزی را نشان می دهد.

دارابی به عنوان یکی از رهبران جوان سازمان اقتصادی جهان در سال 2014 انتخاب شد. مجله Fast Company هم به او لقب خلاق ترین افراد حوزه تجارت را داد و عکس او را بر روی جلد خود قرار داد. در سال 2012 به عنوان یکی از 30 مدیر برتر زیر 30 سال در جهان اعلام شد. ثریا دارابی عضو هیأت‌ مدیره دیجیتال جنرال الکتریک هم بود و در حوزه استراتژی های دیجیتالی موبایلی اجتماعی به شرکت های مهمی مانند دیزنی و تایم مشاوره میداد.

15- رکسانا مصلحی

رکسانا مصلحی

رکسانا مصلحی از موفق ترین زنان ایرانی در ایران متولد و در کانادا بزرگ شد. او مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترای خود را از دانشگاه بریتیش کلمبیای شهر ونکوور کانادا دریافت کرد و در حال حاضر استادیار همگی شناسی و آمار زیستی در دانشگاه آلبانی است. دانشگاه آلبانی دانشگاه ایالتی نیویورک در آمریکاست. مصلحی تحقیقات خود را در زمینه جهش ژن های سرطان سینه و تخمدان خانم ها انجام می دهد و بر روی موروثی بودن سرطان سینه و تخمدان در خانواده های ایرانی تحقیق کرد. این تحقیقات باعث کشفیات جدیدی در مورد جهش ژن های بدن انسان شد.
وی با توجه به شیوه بسیار عالی تدریس و تحقیقاتش در دنیا مشهور شد و برنده جایزه سیب طلایی از مدرسه سلامت آلمانی به خاطر تحقیقات خارق‌العاده شد. همچنین از طرف موسسه ملی بهداشت دو جایزه به پاس تحقیقاتی که انجام داده دریافت کرد. جایزه بهترین تدریس به عنوان بهترین استادیار هم در زمانی که او در دانشگاه بریتیش کلمبیا تدریس می کرد به او اهدا شد.

16- کریستین امانپور

کریستین امانپور

کریستین امانپور از موفق ترین زنان ایرانی متولد 12 ژانویه 1958 در لندن و خبرنگار است. او که فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری دانشگاه رودآیلند آمریکاست از خبرنگاران جنگی مشهور جهان است که بالاترین دستمزد را در میان خبرنگاران جهان دارد. امانپور در لندن متولد شد و در ایران بزرگ شد. پدر او معروف به کاپیتان محمد امین پور متولد سروستان فارس بود و مدتی در نیروی دریایی و سپس در شرکت هواپیمایی هما مشغول به کار بود. مادر او انگلیسی تبار بود و بعد از ازدواج به ایران آمد. اما کریستین را در 11 سالگی به تصمیم خانواده به مدارس شبانه روزی شبانه روزی صلیب مقدس در باکینگهام شاپری انگلستان ویژه کاتولیک ها فرستادند. کریستین با توجه به مادر انگلیسی خود دین مسیحیت را برای خود انتخاب کرد.

امانپور بعد از تحصیلات به ایران بازگشت و بعد از انقلاب هم در ایران بود. اما در سال 1359 با شروع جنگ ایران و عراق به لندن مهاجرت کرد و پس از آن نیز برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و در شبکه WJAR رودآیلند زیر مجموعه NBC بود کار کرد، اما پس از آن به خاطر لهجه و مدل موهایش نتوانست در شرکت های خبری معتبر کار کند.
پس از مدت ها تلاش بالاخره توانست در شبکه تازه تاسیس CNN به عنوان دستیار در سرویس بین الملل استخدام شود. در سال 1986 به عنوان خبرنگار CNN در آخرین سال های جنگ سرد او را به شرق اروپا فرستادند، اما شهرت او با خبرهای جنگ عراق و کویت و تهاجم آمریکا در سال 1990 شروع شد و در جنگ بوسنی هم توانست گزارش های بی نظیری تهیه کند. در سال 1998 با جیمز روبین که در آن زمان سخنگوی دولت آمریکا بود ازدواج کرد. همسر او هم اکنون دبیر اجرایی بلومبرگ نیوز است. وی در فیلم های معروفی مانند مرد آهنین 2، زنان در جنگ و ده ها فیلم دیگر در نقش خبرنگار بازی کرد. او با سیاست مداران ایرانی مانند هاشمی رفسنجانی، احمدی نژاد و روحانی هم مصاحبه داشت.

17 – رودابه بختیار

رودابه بختیار

رودابه بختیاری یکی از موفق ترین زنان ایرانی است که علاوه بر حوزه مجری گری در زمینه خبرنگاری هم فعالیت دارد. وی در سال ۱۹۹۶ میلادی به عنوان خبرنگار شبکه خبری بسیار معروف CNN انتخاب شد و به عنوان یکی از سرآمدان حوزه کاری خود شناخته می‌شود. رودابه بختیار در آمریکا متولد شد اما در زمان انقلاب در ایران ساکن بود و بزرگ شد. خانواده او از خانواده های سرشناس در ایل بختیار هستند. پدر وی در سال 2005 بر اثر سرطان حنجره درگذشت. خانواده او به شدت سیاسی بودند زیرا پدر او علاوه بر برادرزاده شاپور بختیار خواهرزاده ثریا اسفندیاری همسر محمدرضا پهلوی و از نوادگان علیقلی خان سردار اسعد هم بود. او از کودکی در زمینه های ورزشی زیادی مانند سوارکاری، تکواندو، تنیس، یوگا و اسکی فعالیت داشت.
رودابه بختیاری مدرک کارشناسی زیست شناسی خود را از دانشگاه کالیفرنیای آمریکا دریافت کرد. وی در سال 1990 وارد دانشکده دندانپزشکی دانشگاه نیویورک شد، اما درس خود را نیمه کاره رها کرد. بختیاری برای مدت کوتاهی هم در رشته معماری دانشگاه هاروارد تحصیل کرد اما آن را هم نیمه کاره رها کرد.
وی سابقه حضور چندین ساله در دو شبکه خبری بسیار معتبر دنیا CNN و فاکس نیوز را دارد. او در سال 2002 جایزه ویژه Iranian American Republic Council Achievement Award را از آن خود کرد و در زمان حضور در شبکه CNN به عنوان نهمین خبرنگار برتر آمریکا انتخاب شد. رودابه بختیاری هم اکنون جزو هیئت مدیره اتحادیه روابط عمومی آمریکایی‌ های ایرانی تبار هم است.

18- سیما ضرغامی

سیما ضرغامی

سیما ضرغامی از موفق ترین زنان ایرانی مدیر کل ایرانی-آمریکایی شبکه بزرگ تلویزیونی کودکان آمریکاست. پدر ضرغامی که ایرانی است در هنگام تحصیلات پزشکی در اسکاتلند با پرستاری اسکاتلندی آشنا شد و ازدواج کرد. سپس آنها به ایران بازگشتند و سیما در آبادان متولد شد. هنگامی که سیما کلاس سوم دبستان بود خانواده اش به کانادا و سپس ایالت نیوجرسی آمریکا مهاجرت کردند. او تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه ورمونت در برلینکتون آغاز کرد اما درس خود را نیمه تمام رها کرد. وی در سال 1985 به عنوان برنامه نویس در شبکه نیکلودین آغاز به کار کرد و در سال 1996 به عنوان مدیر عمومی و در سال 2006 به سمت مدیر عامل مجموعه شبکه های کودک و خانواده انتخاب شد. ضرغامی به عنوان یکی از مدیران ارشد شبکه نیکلودین چهره مشهوری در دنیای کودکان است.

19 – شهرزاد رفعتی

شهرزاد رفعتی

شهرزاد رفعتی یکی دیگر از موفق ترین زنان ایرانی در سال 1980 میلادی در تهران متولد شد و در سنین نوجوانی به ونکوور کانادا مهاجرت کرد. او بنیانگذار Broadband TV است که یک رسانه دیجیتال و سرویس پخش آنلاین ویدیو است و از بزرگترین شبکه های چند پلتفرمه در دنیاست. این رسانه که بیش از 300 میلیون کاربر دارد بعد از گوگل و فیسبوک در رتبه سوم بیشترین حجم دارایی ویدیویی قرار دارد. رفعتی که در دانشگاه بریتیش کلمبیا تحصیل کرد توانست جایزه برترین زن کارآفرین کانادا را به دست آورد. روند این شرکت همکاری با اپراتورهای شبکه و فعالان حوزه تبلیغات است. این سیستم ویدیو کلیپ های بدون حق کپی رایت را پیدا کرده و در صورت شناسایی به آگهی تبلیغاتی متصل می کنند و در نهایت درآمد حاصل از این آگهی را با تولید کننده حقیقی ویدیو به اشتراک می گذارد.
رفعتی همچنین بنیان‌گذار VISO GIVE هم هست که در زمینه افزایش تعداد مخاطبین و بازخورد ها و ایجاد تعامل بین مخاطبین در یوتیوب فعالیت می‌ کند. شهرزاد رفعتی تا کنون جوایز عناوین و افتخارات زیادی را کسب کرده است. در سال 2011 کمپانی fast او را در در رتبه سی و هفتم صد فرد خلاق کسب و کارها قرار داد. رفعتی در سال 2012 موفق به  دریافت جایزه 40 فرد موفق زیر 40 سال در کسب و کارهای ونکوور شد. در سال 2013  عنوان پر افتخارترین مدیر عامل برتر سال بونکوور را از آن خود کرد. رفعتی همچنین در همان سال به عنوان یکی از موفق‌ ترین بانوان کار افرین کانادا معرفی شد و در کنفرانس‌ ها، سمینارها و گردهمایی های زیادی حضور داشته و به عنوان مدیرعامل Broadband TV هم به فعالیت‌های خود ادامه می دهد.

20- سحر هاشمی

سحر هاشمی

سحر هاشمی یکی از موفق ترین زنان ایرانی بنیانگذار کافی شاپ های زنجیره ای ریپابلیک در انگلیس است. وی هم اکنون با ثروت 35 میلیون دلار به عنوان یکی از ثروتمندترین زنان ایرانی شناخته می شود. در حال حاضر حدود 110 شعبه از این کافی شاپ ها در بریتانیا تأسیس شدند. هاشمی در سال 2005 هم برند شکلات اسکینی کندی را با تولید شیرینی های بدون قند بنیان گذاشت و در سال 2007 سهام آن را به شیرینی فروشی گلیستن فروخت. هاشمی چند کتاب پرفروش در زمینه کاری خود نوشت و در سال 2011 به انجمن کارآفرینان بریتانیا دعوت شد تا بتواند تدابیر کارآفرینی را به دولت پیشنهاد دهد. وی در سال 2012 توانست عالی ترین رتبه امپراتوری بریتانیا را برای خدمت رسانی به اقتصاد و خیریه های کشور دریافت کند. او که در رشته حقوق تحصیل کرد توانست به عنوان وکیل وارد بازار کار شود.
ایده این کافی شاپ های زنجیره ای در انگلیس در روزی که او با برادرش در کافی شاپی در نیویورک امریکا منتظر قهوه خود بود به ذهنش رسید. او هم اکنون به عنوان سخنران در بسیاری از گردهمایی های اقتصادی دنیا شرکت می‌کند. این کارآفرین ایرانی از سخنرانان اصلی در نشست های مربوط به زنان و موسسه وال استریت ژورنال است.

21- فاطمه مقیمی

فاطمه مقیمی

دکتر سید فاطمه مقیمی از موفق ترین زنان ایرانی در شهریور سال 1337 در شهر رشت متولد شد. پدر و مادر او اصالتاً گیلانی بودند و در شهر تهران زندگی می کردند و در فصل تابستان به رشت می رفتند. او مدیر عامل سدید بار و کارآفرین موفق ایرانی است و در حال حاضر اولین پرزیدنت سازمان جهانی تبلیغات IAA در ایران و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی و صنعت و معدن تهران می باشد.

وی دارای مدرک دکترای مارکتینگ DBA است و با کارگروه های مرتبط با موضوع حمل و نقل همکاری های زیادی دارد. مقیمی در سال 2012 از سوی بانک توسعه اسلامی به عنوان کارآفرین برتر جهان اسلام برگزیده شد. وی در سال 2016 عنوان نخست کار آفرین برتر زن را در کنفدراسیون های اتاق های بازرگانی و صنعت آسیا و اقیانوسیه کسب کرد. وی در سال 1363 اولین شرکت خود را ثبت کرد. مقیمی اولین بانوی بنیانگذار صنعت حمل و نقل و کشتی سرانی خصوصی در ایران است.

22- رایا بیدشهری

رایا بیدشهری

رایا بیدشهری در ایران متولد شد اما در دو سالگی به دلیل شغل پدر راهی دبی شد و در این شهر زندگی کرد. پدر او تاجر موفقی است و خانم بیدشهری گفت که علاقه اش به تجارت و کسب و کار را از پدر به ارث برد. زمانی که وی تنها 19 سال داشت به آمریکا مهاجرت کرد تا بتواند بخت خود را برای تجارت و تحصیل امتحان کند. او در رشته عصب شناسی دانشگاه بوستون فارغ التحصیل شد و پس از آن به دنبال پروژه های استارتاپی رفت. در زمانی که وی به دنبال راه اندازی استارتاپ خود بود به دلیل قوانین مهاجرتی ترامپ به تورنتو نقل مکان کرد.
رایا استارت آبی با نام آوکادمی (Awecademy) راه اندازی کرد که یک پسر آنلاین آموزشی برای دانش آموزان دبیرستانی است. این استارتاپ تاکنون جوایز مختلفی را دریافت کرده و یکی از معروف ترین استارتاپ های آموزشی است.

23- یاسمن مویدی

یاسمن مویدی از موفق ترین زنان ایرانی سال‌هاست در حوزه خیریه کار می کند. وی حدود 40 سال پیش ورزش ایروبیک را وارد ایران کرد و ورزشی به نام برای تونیک را هم ابداع کرد. مویدی جزو ده زن کارآفرین برتر ایرانی است و در سال 2012 نشان لیاقت دولت فرانسه را از رئیس جمهور پیشین این کشور دریافت کرد. وی در شهر بردو فرانسه تحصیل کرده و به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی و ترکی و خط بریل مسلط است.
او بنیانگذار انجمن دوستی  ایران و فرانسه است که آن را در فرانسه تاسیس کرد تا صلح و دوستی را بین ایران و کشور های فرانسوی زبان ایجاد کند. همچنین او چند سال پیش در محل رایزنی فرهنگی سفارت ایران در فرانسه نمایشگاهی از کاردستی کودکان معلول ایجاد کرد تا این نمایشگاه باعث تغییر نگرش های منفی نسبت به مردم ایران شود. یاسمین مویدی تا کنون برای 5 هزار دانشجو و هنرجو کارآفرینی و درآمدزایی کرده است.

24- شهره آغداشلو

شهره آغداشلو

شهره آغداشلو از موفق ترین زنان ایرانی در اردیبهشت سال 1331 در تهران متولد شد. خانواده وی با بازیگری او کاملاً با مخالفت داشتند و وی پس از ازدواج با آیدین آغداشلو این فامیلی را برای خود برگزید. آغداشلو فارغ التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه لندن است و بازیگری را از تئاتر تهران آغاز کرد. او در سال 1357  و پس از انقلاب به انگلستان رفت و بازیگری را در آنجا ادامه داد. او در 20 سالگی و پس از ازدواج با آیدین آغداشلو به دلیل حمایت های همسرش توانست در چند فیلم کانون پرورش فکری کودکان بازی کند. یکی از فیلم‌های مهم او سوته‌دلان به کارگردانی علی حاتمی است.
وی دو سال پس از مهاجرت به دلیل درخواست همسرش برای بازگشت به ایران از او جدا شد و در سفری به آمریکا در سال 1366 با هوشنگ توزیع که از بازیگران تئاتر ساکن لس آنجلس بود آشنا شد و کمی بعد با یکدیگر ازدواج کردند. به این صورت شهره آغداشلو تابعیت دائم آمریکا را گرفت. او پس از تولد فرزندش از سال 1378 پس از بیست سال دوری پا به عرصه بازیگری گذاشت و در مدت کوتاهی توانست نقش های مختلفی را بازی کند. او برای بازی در فیلم آمریکایی خانه‌ ای از شن و مه در سال 1381 کاندید جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن شد. آغداشلو در سال 2009 میلادی، برای بازی در نقش مکمل زن در سریال خانه صدام، موفق به دریافت جایزه امی شد. آغداشلو صدایی خاص دارد و به عنوان دوبلور و دکلمه خوان هم فعالیت دارد.

امتیاز این مطلب
سهیل دهقانی
نوشته شده توسط

سهیل دهقانی

علاقه مند به فناوری و تکنولوژی های روز دنیا کارشناس سئو و تولید محتوا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

گوگل فارکس آموزش تخصصی آمارکتس